Iranian Agriculture News Agency

آغاز کوچ زنبوردارن به هرمزگان

به دلیل وجود درختان کنار در هرمزگان، زنبور داران کشوردر فصل پاییز با هدف تکثیر ملکه و تولید عسل به این استان کوچ می کنند.

آغاز کوچ زنبوردارن به هرمزگان

به دلیل وجود درختان کنار در هرمزگان، زنبور داران کشوردر فصل پاییز با هدف تکثیر ملکه و تولید عسل به این استان کوچ می کنند.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: پیش بینی می شود امسال 2هزار و500 زنبوردار با 600هزار کلنی زنبور عسل وارد هرمزگان شوند.

محمد پور طرق افزود: زنبورداران استان های آذربایجان شرقی، غربی، اصفهان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، همدان، خراسان رضوی در فصل پاییز وارد هرمزگان می شوند.

وی اظهار کرد: شهرستان های بندرعباس، میناب، رودان، حاجی آباد ازجمله مناطقی هستند که زنبور دارن در آنها مستقر می شوند.

پور طرق یاد آور شد: تکثیر ملکه و تولید عسل از مهمترین اهداف کوچ زنبور داران به استان است.

این مقام مسئول بابیان اینکه با ورود زنبوردارن به استان برای 116 نفر به طور مستقیم و 180 نفر غیر مستقیم شغل ایجاد می شود اظهار کرد: سال گذشته 126 تن عسل تولید شد و پیش بینی می شود امسال 128 تن عسل مرغوب تولید شود.

وی عنوان کرد: به دلیل ارتقاء بهره وری در تولید کلنی های زنبور عسل و افزایش کمی تعداد زنبور عسل پیش بینی می شود تولید امسال نسبت به سال قبل 3 درصد بیشتر شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بابیان اینکه زنبور عسل علاوه بر تولید عسل نقش مهمی در گرده افشانی باغ ها دارد هشدار داد: متاسفانه عده ای افراد سود جوء با برداشت بی رویه عسل طبیعی باعث از بین رفتن زنبورهای طبیعی عسل در استان می شوند.

پور طرق تاکید کرد: ارزش گرده افشانی زنبور عسل 90برابر تولید عسل است.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه در مزارع و باغ ها از سموم دفع آفات استفاده می شود این امر باعث از بین رفتن حشرات مفید شده در نتیجه زنبور عسل طبیعی می تواند نقش مهمی در گرده افشانی باغ ها داشته باشد.

پورطرق خاطر نشان کرد: باید با آگاهی دادن به مردم و برنامه ریزی مناسب از برداشت عسل طبیعی جلوگیری شود.

وی افزود: در صورت عدم جلوگیری از برداشت عسل طبیعی در آینده شاهد خسارات زیادی به منایع طبیعی و باغات استان خواهیم بود.

پور طرق گفت: اضافه کردن 300 کلنی زنبور عسل با هدف افزایش عملیات گرده افشانی و تولید بیشترعسل از مهمترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری است.

وی افزود: محصولات تولید شده علاون بر عرضه در بازارهای استان به استان های فارس وکرمان ارسال می شود.

پور طرق خاطر نشان کرد: ورود زنبور دارن به استان از مهر ماه آغاز تا اسفند ماه ادامه دارد و با شروع فصل گرما استان از استان خارج می شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید