Iranian Agriculture News Agency

46 درصد اراضی چهارمحال و بختیاری به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شد/ افزایش سطح اراضی تجهیز شده به 51 درصد تا پایان سال 96

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور در سفر به استان چهارمحال و بختیاری گفت: عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در اجرای سیستم های نوین آبیاری 5.2 برابر کشور است.

46 درصد اراضی چهارمحال و بختیاری به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شد/ افزایش سطح اراضی تجهیز شده به 51 درصد تا پایان سال 96

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور در سفر به استان چهارمحال و بختیاری گفت: عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در اجرای سیستم های نوین آبیاری 5.2 برابر کشوراست.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، زارع درنشستی با رئیس سازمان، مدیر آب و خاک گفت: یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی است که در این راستا سالیانه اجرای 250 هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری در کشور جز طرح های اقتصاد مقاومتی است .

وی با بیان اینکه توجه به بحران به وجود آمده در منابع آب که علاوه بر تغییر اقلیم، بحث مدیریت آب است، افزود: کارگروه مشترکی بین جهادکشاورزی و وزارت نیرو در جهت تخصیص منابع آب همراه با توسعه سیستم های آبیاری نوین تشکیل شده است تا از خسارت به سفره های زیرزمینی جلوگیری شود .

وی اظهارکرد: در دستورالعمل اجرای سیستم های نوین آبیاری اصلاحاتی با توجه واقعیات به روز و نقطه نظرات استان ها انجام شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: با شرایطی که دراستان چهارمحال وبختیاری وجود دارد از جمله کاهش میزان بارندگی و تغییر اقلیم بارش از برف به باران و کاهش ماندگاری برف، وضعیت منابع آبی استان را وخیم کرده است که اگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی نبود به جرات می توان گفت هم اکنون تولیدات کشاورزی با کاهش بیش از 50درصدی روبرو می شد .

غریب گفت: طبق برنامه در سال گذشته برای استان چهارمحال و بختیاری اجرای سامانه های نوین آبیاری در سطح 5 هزار و 500 هکتار از اراضی پیش بینی شده بود که در استان بیش از 5 هزار و 700 هکتار اجرا شد و در سال جاری نیز پیش بینی می شود به همین میزان اجرای سامانه های نوین آبیاری انجام شود .

وی اظهارکرد: تاکنون دراستان چهارمحال و بختیاری 46 درصد ازاراضی به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است که تا پایان سال به 51 درصد خواهیم رسید .

نوربخش، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی کشاورزی گفت: ملاک اصلی ما در اجرای سامانه های نوین آبیاری دستورالعمل وشیوه نامه های ابلاغی است که استفاده از توان نیروهای بومی وپیشکسوتان این حوزه از اولویت های کاری این مدیریت می باشد .

وی اظهار کرد: یکپارچه سازی اراضی درپروژه های عمومی درسطح 35 هزارهکتار، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی به میزان 240 میلیون مترمکعب، افزایش راندمان از35 به 3/54 درصد، تجهیز 55 هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین و انجام آبیاری دراراضی شیب دار و تپه ماهور درسطح 15هزار هکتار از اقدامات خوب و اثر گذار این بخش در استان است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید