Iranian Agriculture News Agency

1020 میلیارد ریال بهای گندم خریداری شده کشاورزان کردستان پرداخت شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان گفت: یک هزار و 20 میلیارد ریال بهای گندم خریداری شده مازاد بر نیاز کشاورزان استان شامگاه به حساب کشاورزان پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان گفت: یک هزار و 20 میلیارد ریال بهای گندم خریداری شده مازاد بر نیاز کشاورزان استان شامگاه به حساب کشاورزان پرداخت شده است .

به گزارش ایرنا؛ جمال صالحی با اشاره به اینکه پیش از این حدود 110 میلیارد ریال دیگر به حساب کشاورزان پرداخت شده بود افزود: با واریزی های امشب (یک هزار و 20 میلیارد ریال) میزان پرداختی بهای گندم خریداری شده به یک هزار و 130 میلیارد ریال رسیده که شامل 18 درصد کل گندم خریداری شده استان در سال جاری است .

وی ارزش ریالی میزان کل خریدهای گندم در استان کردستان را بیش از 6 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: امسال بهای گندم خریداری شده به کشاورزان در دو مرحله به کشاورزان پرداخت می شود .

به گفته وی، به دلیل اینکه کردستان جز استان های سردسیر کشور است و این علت باعث کاهش فاصله فصل برداشت و کاشت می شود لازم است مسئولان در حوزه های وزارتخانه ها نسبت به پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده تمهیداتی بیندیشند تا کشاورزان بتوانند به راحتی اقدام به تهیه بذر و بوجاری و تامین منابع مالی مزارع کنند .

وی افزود: تاکنون 460 هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کردستان خریداری شده که شهرستان قروه با 105 هزار تُن، سقز با 93 هزار تُن، بیجار با 90 هزار تُن و دهگلان با 74 هزار تُن بیشترین میزان خرید را به خود اختصاص داده است .

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان با اشاره به اینکه میزان خرید گندم در مدت مشابه سال گذشته حدود 40 درصد کاهش یافته است گفت: مهمترین علت کاهش میزان خرید، افت میزان برداشت در سطح بوده که در اثر پراکنش نامناسب بارش در پاییز سال گذشته و سرما زدگی در بهار و عوامل محیطی است .

صالحی گفت: از میزان کل خریداری شده 148 هزار تُن گندم مازاد بر نیاز مصرف کردستان به استان های تهران، قم، گیلان، مازندران، چهارمهال بختیاری، اصفهان و البرز ارسال شده است .

در سال زراعی جاری 556 هزار هکتار شامل 522 هزار هکتار مزارع دیم و 34 هزار هکتار مزارع آبی زیر کشت محصول گندم رفته است .

در سال جاری 94 مرکز خریدگندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید گندم را از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار ریال با لحاظ درجه پاکی گندم شروع کرده اند .

کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است که این میزان شامل 400 هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است .

استان کردستان به دلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید