Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان در جلسه ستاد توسعه باغات دیم کردستان خبر داد:

تخصیص 560 میلیارد ریال برای حمایت از توسعه کشاورزی کردستان

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: امسال 560 میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از توسعه کشاورزی استان تخصیص یافته است.

تخصیص 560 میلیارد ریال برای حمایت از توسعه کشاورزی کردستان


رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: امسال 560 میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از توسعه کشاورزی استان تخصیص یافته است.


به گزارش ایانا از روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان، کریم ذوالفقاری، امروز پنجشنبه در جلسه ستاد توسعه باغات دیم کردستان که با حضور محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیرجهادکشاورزی در سنندج برگزار شد، افزود: امسال 210 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و 350 میلیارد ریال نیز از اعتبارات سازمانی به حوزه جهاد کشاورزی استان تخصیص یافته است.
به گفته وی، شورای برنامه ریزی استان پنج درصد از اعتبارات کل کردستان را برای حمایت از صندوق توسعه بخش کشاورزی به میزان 210 میلیارد ریال به حوزه کشاورزی استان تخصیص داده است.
وی افزود: بدون شک معادل 50 درصد از میزان کل اعتبارات تخصیص یافته دولتی از سوی کشاورزان به عنوان آورده در این بخش هزینه می شود که با احتساب آن میزان هزینه به حوزه جهاد کشاورزی در سال جاری به 770 میلیارد ریال می رسد.
به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان، می توان با افزایش فعالیت های باغداری و توسعه باغات مشکلات اقتصادی و اشتغال استان را مرتفع کرد اما برای این مهم باید برنامه ریزی دقیقی صورت بگیرد.
ذولفقاری با بیان اینکه فعالیت باغداری به عنوان یک سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت است، گفت: کارشناسان این حوزه بهره برداران را باید در مسیری هدایت کنند که در آینده کم ترین مخاطرات طبیعی و اقتصادی متوجه آنان باشد.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف هم اکنون توسعه باغات در اراضی شیب دار استان آغاز شده که امسال سه هزار هکتار در این طرح اجرا می شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان افزود: توسعه هشت هزار و 500 هکتار از باغ های دیم در این برنامه برای استان هدف گذاری شده است که می توان با وارد کردن ارقام مقاوم به کم آبی با راندمان تولید بالاتر گام موثری در افزایش میانگین درآمد استان و ایجاد اشتغال جدید و تثبیت شغل های گذشته برداشت.
ذوالفقاری گفت: سازمان جهادکشاورزی با همکاری نهالستان های استان در راستای برنامه های وزارت توزیع 2.5 تا سه میلیون اصله نهال مثمر ویژه باغات دیم در سال زراعی آینده را در دستور کار قرار داده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر 2 روزه خود به کردستان از باغات شهرستان های سروآباد، مریوان و کامیاران بازدید کرده است.
طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار در شهرستان هایی اجرا می شود که میانگین سالانه بارش آنها بیش از 350 میلیمتر بوده و در زمان حاضر عمده محصول مورد هدف این طرح توسعه انگور دیم است.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است.
باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند و سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.
هم اکنون در 6 شهرستان کردستان شامل بانه، سقز، مریوان، سروآباد، کامیاران و سنندج برای افزایش تولید محصولات باغی و ایجاد اشتغال در سطح روستاها اراضی ملی به متقاضیان واگذار می شود.
کردستان دارای 40 هزار هکتابار باغ بوده و از نظر سطح در رتبه 25 کشور قرار دارد که با تولید سالانه 300 هزار تن محصولات باغی رتبه 21 کشور را دارد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید