Iranian Agriculture News Agency

کاکتوس‌های مقاوم در گلخانه‌ها تنها نیستند/ کاکتوس‌ها در گلخانه‌های همدان جاگیر می‌شوند

اگرچه پرورش کاکتوس در همدان به صورت محدودی صورت می گیرد، اما از آنجا که زمینه مساعدی برای این کسب و کار وجود دارد، افراد می توانند با سرمایه محدود و در فضاهای کوچک پرورش کاکتوس را آغاز کنند. به ویژه که به دلیل مقاومت این گیاه نسبت به آفات و امراض و همچنین تکثیر آسان آن، ریسک این فعالیت اقتصادی بسیار کم است. خبرنگار ایانا در همدان در گزارشی به وضعیت کشت این گیاهان زینتی مقاوم و البته مظلوم در قیاس با بسیاری از گیاهان مشابه پرداخته است.

کاکتوس‌های مقاوم در گلخانه‌ها تنها نیستند/ کاکتوس‌ها در گلخانه‌های همدان جاگیر می‌شوند

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - همدان:

اشتغال زایی یکی از مهم ترین برنامه های اقتصادی هر دولت در سطح جهانی محسوب می شود، در ایران نیز بحث اشتغال همواره در برنامه های توسعه ای و سیاست های دولتمردان مدنظر قرار گرفته است. تاملی در هرم جمعیتی و نگاهی به وضعیت پیچیده اقتصادی ایران نشان دهنده اوضاع نامطلوب اشتغال در جامعه و رشد بیکاری به ویژه در میان دانش آموختگان است .

هر چند برای ریشه کن ساختن معضل بیکاری اصلاح نظام اقتصادی ایران امری ضروری است، اما یکی از راهکارهای کاهش بیکاری، توجه به کسب و کارهای کوچک و زود بازده با توجه به ظرفیت های بخش های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات است .

بستر های مختلفی برای آغاز فعالیت های اقتصادی در این بخش ها وجود دارد، اما عموما در این زمینه ها تامین سرمایه حرف نخست را می زند که اغلب افراد جویای کار از آن بی بهره اند. در مقابل در برخی از کسب و کارهای اقتصادی می توان کار را با سرمایه اندک شروع کرد و به مرور توسعه بخشید .

در بخش کشاورزی زمینه های متنوعی برای فعالیت اقتصادی وجود دارد که با توجه به مزیت رقابتی هر منطقه می توان از آن ها بهره گرفت. پرورش کاکتوس یکی از نمونه های فعالیت در بخش کشاورزی است که هر فرد علاقه مند می تواند پس از کسب دانش و آموزش های مرتبط با ورود به این بخش کسب و کار کوچک و زود بازدهی را آغاز کند .

زمینه مساعد پرورش کاکتوس در همدان

رحیم آوش بیگی یکی از پرورش دهندگان کاکتوس در همدان با بیان اینکه 20 سال است در این زمینه در حال فعالیت است به خبرنگار ایانا گفت: هم اکنون در حال پرورش کاکتوس در گلخانه ای به مساحت یک هزار و 800 متر مربع هستم که سالانه بیش از 500 هزار گلدان گل کاکتوس را در این گلخانه تولید و به بازار عرضه می کنم. همچنین در کرج نیز به صورت مشارکتی در حال احداث یک گلخانه هستم .

وی با بیان اینکه در این گلخانه 5 نفر مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: این کسب و کار درآمد خوبی دارد، اما برای گسترش فعالیت و افزایش اشتغالزایی با محدودیت فضا مواجه هستیم که در صورت تامین فضا و بخصوص ارایه تسهیلات ارزان قیمت می توان پرورش کاکتوس را توسعه بخشید .

آوش بیگی با اشاره به اینکه کاکتوس های تولیدی این گلخانه به استان های دیگر به ویژه محلات صادر می شود، گفت: زمینه پرورش کاکتوس در همدان وجود دارد و با توجه به تنوع کاکتوس ها بازار خوبی برای این گیاه تزیینی ایجاد شده است .

از ایجاد گلخانه های پرورش کاکتوس در همدان استقبال می کنیم

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این ارتباط به خبرنگار ایانا می گوید: پرورش کاکتوس در همدان به صورت محدود صورت می گیرد، در حالی که زمینه مساعدی برای این کسب و کار وجود دارد و افراد می توانند با سرمایه محدود و در فضاهای کوچک پرورش کاکتوس را آغاز کنند .

وی گفت: برای پرورش کاکتوس از یک فضای 50 متری می توان آغاز کرد و به دلیل مقاومت این گیاه نسبت به آفات و امراض و همچنین تکثیر آسان آن ریسک این فعالیت اقتصادی کاهش می یابد .

حجت شهبازی ادامه داد: با سیاست های دولت یازدهم فضای گلخانه ای در استان همدان رو به افزایش گذاشته و با توجه به تسهیلاتی که برای گسترش گلخانه ها در نظر گرفته شده استقبال خوبی از ایجاد گلخانه در همدان شده است .

وی افزود: برای اجرای طرح گلخانه 80 درصد اعتبار طرح تسهیلات داده می شود، در مناطق محروم تسهیلات با سود 12.5 درصد و در مناطق برخوردار 14.5 درصد و با مدت بازپرداخت طولانی هفت ساله ارایه می شود که دو سال نخست فرصت تنفس تسهیلات در نظر گرفته شده است./

گزارش و عکس: فاطمه امیری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید