Iranian Agriculture News Agency

افزایش 5 برابری تولید دانه‌های روغنی کلزا در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، میزان تولید دانه های روغنی کلزا در این استان را بیش از 700 تن برآورد کرد و گفت: این میزان افزایش 5 برابری نسبت به سال گذشته داشته است.

افزایش 5 برابری تولید دانه‌های روغنی کلزا در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، میزان تولید دانه های روغنی کلزا در این استان را بیش از 700 تن برآورد کرد و گفت: این میزان افزایش 5 برابری نسبت به سال گذشته داشته است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال‌ وبختیاری، حمیدرضا دانش اظهار کرد: با تمهیدات اندیشیده شده، محصول دانه های روغنی تولیدی استان برای روغن کشی و فرآوری به استان های صنعتی کشور ارسال می شود .

وی توضیح داد: سال زراعی جاری دانه روغنی کلزا در سطح 500 هکتار از زمین های زراعی استان کشت شد که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است .

وی بیان کرد: برای حمایت از کلزاکاران 2 مرکز ثابت خرید در شهرستان های شهرکرد و لردگان خرید دانه های تولیدی کلزا را انجام می دهد .

دانش افزود: قیمت هر کیلوگرم دانه کلزا با داشتن 2 درصد افت و 10 درصد رطوبت 20 هزار 780 ریال خرید تضمینی تعیین شده است .

وی با اشاره به اینکه، برای خودکفایی در محصولات راهبردی، در سال جاری 500 هکتار از مزارع استان به کاشت دانه های روغنی کلزا اختصاص یافت، تاکید کرد: افزایش تولید محصول پرمصرف خوراکی در دستور کار مسئولان استان قرار دارد .

وی با بیان این که سیاست دولت جلوگیری از واردات بی رویه محصولات کشاورزی است، گفت: در همین رابطه دولت تلاش کرد، الگوی کشت مورد نظر کشاورزان را به سمت نیازهای اصلی کشور از جمله تولید دانه های روغنی و گندم هدایت کند .

روغن کلزا به دلیل حضور اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود .

سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می شود و سطح زیر کشت استان 270 هزار هکتار با 66 هزار بهره بردار است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید