Iranian Agriculture News Agency

20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران بیمه شد/ آبیاری تناوبی راه‌حل مقابله با کم‌آبی در شالیزارها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان بیمه شد.

20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران بیمه شد/ آبیاری تناوبی راه‌حل مقابله با کم‌آبی در شالیزارها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان بیمه شد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عزیزالله شهیدی‌فر اظهار کرد: کشت برنج در 211 هزار و 683 هکتار معادل 99 درصد اراضی شالیزاری مازندران انجام شد که درصد باقی‌مانده مربوط به اراضی است که به کشت کلزا و گندم اختصاص داشته و با برداشت این محصولات کشت برنج انجام می‌شود .

وی افزود: سرمای شدید و برف و یخبندان سال گذشته و خسارتی که به باغات مرکبات وارد شد بسیاری از باغات مرکبات و تعدادی از اراضی دیم به علت امکان تامین آب، تغییر کشت داده و به کشت برنج اختصاص داده شد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران سطح تغییر کشت داده شده را 3 هزار و 368 هکتار اعلام کرد و ادامه داد: این سطوح به سطح شالیزاری استان اضافه شده و در حال حاضر سطح اراضی شالیزاری استان به 213 هزار و 525 هکتار رسیده است .

این مسؤول خاطرنشان کرد: از 211 هزار و 683 هکتار اراضی نشا‌کاری شده در استان، 50 هزار و 10 هکتار معادل 23 درصد به کشت ارقام پرمحصول و 161 هزار و 673 هکتار مربوط به ارقام محلی است .

شهیدی‌فر با بیان اینکه از اراضی نشاکاری شده 50 هزار و 560 هکتار به صورت مکانیزه و 161 هزار و 123 هکتار به روش سنتی نشاکاری شد، اضافه کرد: سطح اراضی شالیزاری تجهیز و نوسازی شده 44 هزار و 545 هکتار است .

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل شرایط جوی مناسب در فصل بهار و بارش‌های متناوب و تامین آب مورد نیاز، وضعیت شالیزارها مطلوب و در شرایط مساعدی قرار دارد اما در روزهای اخیر گزارشاتی مبنی بر استرس کم‌آبی برخی شالیزارها در مناطق مرکزی و شرق استان ارسال شد که امیدواریم با مدیریت تناوبی آب در مزرعه و بارش باران مشکلی کشت برنج را تهدید نکند .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران سطح بیمه شده اراضی شالیزاری را 20 هزار و 875 هکتار معادل 9 درصد اعلام کرد و افزود: 6 هزار و533 هکتار مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج و 62 هزار و 51 هکتار مبارزه شیمیایی با این آفت انجام شد .

این مسؤول سطح مزارع تحت نظارت آبیاری تناوبی را 5 هزار و 869 هکتار اعلام کرد و ادامه داد: 101 بانک نشاء فعال در استان وجود دارد که امسال اقدام به تأمین نشا کردند .

شهیدی‌فر گفت: قیمت انواع طارم محلی و طارم هاشمی 10 هزار و 330 تومان، بینام 10 هزار و 760 تومان، شیرودی 6 هزار و 480 تومان، ندا 6 هزار تومان و رقم فجر 7 هزار و 890 تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار خرید و فروش می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید