Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد؛

تخصیص 162 میلیارد تومان به بخش کشاورزی از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سه سال گذشته از محل ردیف های اصلی، ملی و ستاد احیای دریاچه ارومیه 162 میلیارد تومان اعتبار برای 5 وظیفه بخش کشاورزی در راستای احیای دریاچه تخصیص یافته است.

تخصیص 162 میلیارد تومان به بخش کشاورزی از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سه سال گذشته از محل ردیف های اصلی، ملی و ستاد احیای دریاچه ارومیه 162 میلیارد تومان اعتبار برای 5 وظیفه بخش کشاورزی در راستای احیای دریاچه تخصیص یافته است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده افزود: برای احیای دریاچه تلاش های مؤثری صورت گرفت که در نهایت از 27 راهکار مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه، 16 مورد مربوط به استان آذربایجان غربی و 5 مورد مربوط به سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه در استان بود .

وی با اشاره به صدور مصوبه دولت مبنی بر احیای دریاچه به هر قیمت، اظهار کرد: با توجه به تأکید رییس جمهور بر حفظ کشاورزی در منطقه، ضمن پیاده سازی برنامه اصلاح الگوی کشت برای استفاده بهینه از آب، برای افزایش آگاهی کشاورزان و گسترش کشاورزی حفاظتی و بالا بردن راندمان تولید اقدامات مؤثری انجام داده ایم .

کریم زاده گفت: در 3 سال گذشته برای اجرای 300 هزار هکتار کاداستر پیش بینی شده از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه برای 126 هزار هکتار از اراضی نقشه کاداستر تهیه شده و مابقی هم در دست تهیه است .

این مقام مسئول با اعلام اینکه تا امروز نزدیک به 14 هزار هکتار از اراضی حوضه دریاچه؛ شیوه های نوین آبیاری اجرا شده، افزود: 414 کیلومتر انتقال آب با لوله در 9 شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه به منظور کنترل و کاهش مصرف آب در آن دسته از اراضی که سایر شیوه های نوین آبیاری امکان پذیر نبود، اجرایی کرده ایم که با اجرای این طرح ها 72 میلیون متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است .

وی اضافه کرد: به ازای هر کیلومتر انتقال آب با لوله 4 هزار و 400 مترمکعب، به ازای هر هکتاراجرای آبیاری قطره ای نزدیک به 6 هزار مترمکعب، به ازای هر هکتار اجرای روش های آبیاری بارانی و نوار تیپ در مزارع چغندرقند و اراضی زراعی نزدیک به 6 هزار و 500 مترمکعب صرفه جویی آب وجود دارد که به راحتی می توان به احیای دریاچه ارومیه کمک کرد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه اصلاح الگوی کشت از دیگر اقدامات این سازمان برای تسریع در احیای دریاچه ارومیه بود، گفت: همچنین کشاورزی حفاظتی در سطح 100 هزار هکتار از اراضی زراعی استان انجام شد که علاوه بر مصرف کم آب، از خاک اراضی کشاورزی نیز محافظت می کند .

کریم زاده به اجرای طرح اطلاع رسانی و آگاه سازی جوامع محلی به منظور احیای دریاچه ارومیه اشاره و اظهار کرد: اقدامات خوبی در زمینه جلب مشارکت جوامع محلی حاشیه دریاچه ارومیه با همکاری سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و ستاد احیای دریاچه ارومیه در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی صورت گرفته و این جوامع آماده کمک به حفظ دریاچه ارومیه هستند .

وی با اشاره به اجرای تهیه نقشه کاداستر اراضی در استان، گفت: کاداستر اراضی، مقرر بود از محل اعتبارات دریاچه ارومیه 300 هزار هکتار اجرا شود که در 3 سال گذشته 126 هزار هکتار از این طرح با اعتبار 11 میلیارد و 800 میلیون تومان انجام شده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: تاکنون۵۵هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده اند .

وی گفت: تهیه نقشه کاداستر اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مطالعه و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای، مطالعه و اجرای انتقال آب با لوله، طرح اجرای شبکه های فرعی و زهکشی پایاب سدهای استان از مهمترین برنامه های پیشنهادی سازمان در راستای احیای دریاچه ارومیه است که در ستاد احیا مصوب و عملیات اجرایی آن در حال انجام است .

وی در پایان با اعلام اینکه کشاورزی در استان تعطیل بردار نبوده و در حال رشد و پیشرفت است، گفت: باید به صورت جدی نسبت به تغییر روش های آبیاری، استفاده از تکنولوژی های روز کشاورزی، بالا بردن راندمان تولید و بهره مندی از ارقام زودبازده و کم آب بر استفاده کنیم تا کمک ها برای احیای دریاچه ارومیه سرعت بیشتری داشته باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید