Iranian Agriculture News Agency

رتبه نخست کشوری در تولید نهال به استان البرز رسید

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز گفت: البرز رتبه نخست کشوری در تولید نهال را به خود اختصاص داده است.

رتبه نخست کشوری در تولید نهال به استان البرز رسید

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز گفت: البرز رتبه نخست کشوری در تولید نهال را به خود اختصاص داده است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، محمد تاج الدینی در گردهمایی ساماندهی تولید و عرضه نهال که در موسسه تحقیقات بذر و چغندر قند کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: در استان البرز حدود۷۰نهالستان با سطحی بیش از۳۰۰هکتار وجود دارد که سالانه۱۴میلیون اصله نهال دراین استان تولید می شود .

وی با بیان اینکه نهال های تولیدی در دو نوع مثمر و غیر مثمر هستند، اظهار داشت:۷۰درصد از این نهال ها مثمر و مابقی غیر مثمر هستند .

وی ادامه داد: از میزان نهال مثمر تولید شده در استان،۷۰درصد نهال میوه های هسته دار،۲۰درصد نهال میوه های دانه دار و۱۰درصد نهال ها نیز به میوه های دانه ریز و خشک اختصاص دارد .

تاج الدینی با بیان اینکه این گردهمایی به منظور ارتقای تولید نهال در استان برگزار شده، گفت: بهتر است برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر این نشست ها و برای رسیدن به هدف این جلسات به صورت مستمر هر۳ماه یکبار برگزار شده و برنامه تولید و عرضه سالانه نهال با همفکری نهال کاران و بخش دولتی در قالب نقشه راه تهیه شود .

وی از راه های رسیدن به هدف افزایش تولید را تشکیل اتحادیه نهال کاران دانست و افزود: بهتر است این اتحادیه پس از تشکیل به عضویت صندوق حمایت از محصولات کشاورزی درآید .

تاج الدینی اضافه کرد: همچنین کمیته فنی نهال با حضور نهال کاران برتر و مدیر عامل سازمان تعاونی نهال کاران تشکیل شود .

وی از دیگر مصوبات این نشست را استعداد یابی اراضی دولتی و مالی برای ایجاد باغ مادری، حل مشکلات نهال کاران، پیگیری مشکل نهال کاران توسط تعاونی نهال کاران و صدور مجوز تاسیسات قانونی نهالستان در کمترین زمان برشمرد .

وی بیان داشت: همچنین بهتر است کارشناسان پهنه نظارت نهالستان ها را در برنامه کاری خود داشته باشند و ارتباط نهال کاران با سازمان جهاد کشاورزی در جهت ارتقا تولید و رفع موانع تولید بیشتر شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید