Iranian Agriculture News Agency

تلقیح 5 هزار راس دام سنگین با اسپرم دومنظوره سیمنتال در اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بیش از 5 هزار راس دام سنگین با اسپرم دومنظوره سیمنتال در گاوهای دورگ و بومی استان تلقیح شد.

تلقیح 5 هزار راس دام سنگین با اسپرم دومنظوره سیمنتال در اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بیش از 5 هزار راس دام سنگین با اسپرم دومنظوره سیمنتال در گاوهای دورگ و بومی استان تلقیح شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، بهلول تکلوی افزود: سال گذشته با توجه به مزایای متعدد گاوهای دومنظوره و نقش آن در بهبود وضعیت اقتصادی دامداران روستایی از طریق افزایش کمی و کیفی شیر وگوشت، بهبود ضریب تبدیل غذایی و کاهش هزینه های تولید، طرح توسعه گاوهای دومنظوره (با تاکید بر تلقیح اسپرم نژاد سیمنتال) به عنوان یکی از طرح های اولویت دار معاونت امور تولیدات دامی کشور و استان قرار گرفت .

وی افزود: از مهمترین مزایای نژاد سیمنتال و آمیخته های آن در مقایسه با سایر نژادهای موجود از جمله هلشتاین می توان دومنظوره بودن یعنی شیری و گوشتی - طول عمر اقتصادی بالا - میزان باروری مناسب و مشکلات تولید مثلی پائین - بازگشت سریع به فحلی پس از زایمان و کاهش فاصلۀ گوساله زایی- قابلیت مادری مناسب - تلفات پائین گوساله - مقاومت بالا در مقابل بیماری ها و اختلالات متابولیکی پس از زایمان - رشد مناسب - ضریب تبدیل پائین و بازدۀ غذایی بسیار مطلوب - بازدۀ لاشه عالی (بالای 60 درصد) و تولید گوشت بسیار با کیفیت - کیفیت شیر بالاتر - توانایی بالا در سازگاری با محیط اطراف - توانایی چرای مطلوب - آسانی کار با آنها به دلیل داشتن رفتار آرام و ملایم و وابستگی کمتر به مواد متراکم (کنسانتره) اشاره کرد .

وی افزود : بطور کلی سیمنتال نژادی آرام، کم‌ توقع و کم خوراک، با هزینه‌های نگهداری پایین و تولید کمَی و کیفی بالای شیر و گوشت بوده و به ‌عنوان نژادی مناسب و اقتصادی برای پرورش در مناطق مختلف کشور معرفی شده است .

تکلوی افزود: با اجرای چندین برنامه تلویزیونی و رادیویی، تشکیل کلاس های ترویجی-آموزشی و تلاش و پیگیری های همکاران معاونت بهبود تولیدات دامی، شناخت و مقبولیت این نژاد در سطح استان بالا رفته و با تولد گوساله های آمیخته سیمنتال روز به روز بر استقبال دامداران افزوده می شود.

وی افزود: بطوری که در جریان سال 95 با بکارگیری مامورین تلقیح بخش خصوصی و دولتی تعداد 5 هزار و 27 مورد تلقیح با اسپرم دومنظوره سیمنتال در گاوهای دورگ و بومی استان انجام گرفته که در مقایسه با سال 94 افزایش حدود 10 برابری نشان داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید