Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد؛

عملکرد خوب خراسان رضوی در حفظ نباتات

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی گفت: در دو تا سه سال گذشته کارنامه حفظ نباتات خراسان رضوی از "بسیار خوب" بالاتر بوده است.

عملکرد خوب خراسان رضوی در حفظ نباتات

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی گفت: در دو تا سه سال گذشته کارنامه حفظ نباتات خراسان رضوی از "بسیار خوب" بالاتر بوده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، گردهمایی بررسی مشکلات و مسائل آفت پسیل پسته در خراسان رضوی با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، برخی از مدیران جهاد کشاورزی و کارشناسان حفظ نباتات، برگزارشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی در این گردهمایی اظهار داشت: ارزش تولیدات کشاورزی 210 هزار میلیارد تومان و خسارت آفات و عوامل بیماریزای گیاهی در صورت عدم مدیریت 30 تا 40 درصد است.

محمد علی باغستانی افزود: ارزش کار حفظ نباتات این است، اگر مدیریت آفات در کشور به خوبی انجام شود، حدود یک سوم ارزش ریالی یاد شده در اقتصاد کشور صرفه جویی می شود.

وی تاکید کرد: فعالیت سازمان حفظ نبانات بر کیفیت، میزان تولید و سلامت محصول تولیدی کشاورزان اثرگذار است و این سه هدف در تامین امنیت غذایی کشور تاثیرگذاراست.

وی سطح عملیات حفظ نباتات در کشور را 27 میلیون هکتار بیان کرد که با مصرف 11 میلیون کیلوگرم / لیترسموم، در سطح حدود 16 میلیون هکتار آن مبارزه شیمیایی انجام شده است.

این مقام مسئول مصرف سموم در کشور را نسبت به میزان جهانی کمتر دانست و گفت: میزان ماده موثره مصرفی سموم در کشور 600 تا 700 گرم در هکتار است درحالی که میزان مصرفی در دنیا از یک هزار تا چهار هزار گرم است.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی از مصرف سالانه ۲۵ هزار تن سم کشاورزی و ثبت 350 قلم سم مجاز در کشور خبر داد و اشاره کرد: ۷۵ درصد سموم مصرفی در بخش کشاورزی از تولیدات داخلی است و مابقی سموم وارداتی است.

محمد علی باغستانی درباره وضعیت ساماندهی فروشگاههای غیرمجاز عرضه سموم در کشور ادامه داد : 3 هزار و 500 فروشگاه غیرمجاز سموم در کشور وجود داشت که بر اساس اقدامات انجام شده در دو سال گذشته اکنون به 400 فروشگاه کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این 400 فروشگاه نیز در صورتی که طبق مهلت داده شده بتوانند ضوابط لازم را رعایت کنند می توانند به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: بعضی از سموم مصرفی عدم تطابق دارد به این معنا که آفت کشی برای یک محصول به ثبت نرسیده اما برای آن مورد استفاده قرار گرفته است و یا بعضی از سموم بیش از حد مجاز مصرف می شود که ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خاطر نشان کرد: بسیاری از مشکلاتی را که دربحث مصرف سموم و در حوزه مدیریت آفات داریم به خود باغدار باز می گردد رعایت اصول باغبانی، تهویه و هرس مناسب و اجرای زیرساخت ها و مسائل باغبانی می تواند، مدیریت آفات را آسان کند و خسارت ها را به حداقل برساند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید