Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد:

ساماندهی وضعیت عشایر در استان قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: تا سال 82 در استان خدمات‌رسانی به عشایر صورت می گرفت، بعد از این زمان امور عشایر از ساختار سازمان جهاد کشاورزی استان حذف شد و دیگر نتوانستیم خدماتی به این افراد ارائه کنیم.

ساماندهی وضعیت عشایر در استان قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با راه اندازی اداره‌کل عشایر بتوانیم خدمات مناسبی به عشایریان استان قم ارائه کنیم.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، رضا طلایی در مراسم معارفه رئیس اداره کل امور عشایری قم، ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی اداره کل عشایر بتوانیم ضمن پاسخگویی به مسائل عشایر، خدمات مناسبی به آنان در استان قم ارائه کنیم و بتوانیم از ظرفیت این افراد استفاده کنیم.

وی افزود: مجموعه دامشهر استان قم وضعیت مناسبی دارد، به گونه ای که روزانه سه هزار دام در این مرکز وارد می شدند که می تواند به صورت مناسبتر هدایت و ساماندهی شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: یک هزار و 400 واحد دامی در استان قم وجود دارد.

وی با اشاره به صنعت دام پروری گفت: این صنعت با زندگی مردم قم عجین شده بود، به گونه ای که این شغل بیش از 60 درصد از ساکنان قم را شامل می شد و مابقی شغل ها نیز به این امر وابسته بود.

طلایی بیان داشت: میدان دام در استان قم مربوط به قدمت 200 سال پیش است که از 26 استان دام های خویش را برای فروش و پخش به این شهر می آوردند، از این رو ایل ها در این استان سکونت داشتند.

وی با بیان اینکه منطقه مشک آباد و علی آباد مربوط به عشایر استان از مناطق محروم کشور هستند، گفت: این مناطق با نزدیکی که به پایتخت دارد، وضعیت مناسبی ندارند، ضمن اینکه فرهنگ این افراد دامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: تا سال 82 در استان خدمات رسانی به عشایر صورت می گرفت، بعد از این زمان امور عشایر از ساختار سازمان جهاد کشاورزی استان خارج شد و دیگر نتوانستیم خدماتی به این افراد ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه عشایر هزینه های سنگینی برای استان از لحاظ تأمین منابع آبی داشتند، گفت: با خشکسالی هایی که به وجود آمده است، نتوانستیم بحث کاشت جو را در این مناطق برای قشر عشایر اجرایی کنیم، امیدواریم به زودی بتوانیم خدمات مطلوب را به آنان ارائه دهیم.

طلایی با بیان اینکه استان قم 46 صدم درصد اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: این سطح کمتر از هشت درصد از اراضی استان است که حدوداً 65 هزار هکتار اراضی زارعی و باغی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در گذشته منابع آبی استان از رودخانه قره‌چای و قمرود به مقدار 500 میلیون مترمکعب تأمین می شد، از دهه 70 زمانی که سد الغدیر و 15 خرداد ساخته شد، این منابع آبی به صفر رسید.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که ایل عشایر به این استان سفر می کردند، به خاطر در اختیار داشتن مراتع خوب استان قم بود که باید حضور عشایری ها در استان با جدیت مورد رسیدگی قرار گیرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید