Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه همایش منطقه‌ای "حاشیه کویر مرکزی ایران" عنوان کرد:

رویکرد مثبت استان‌های اصفهان، تهران و یزد و نامطلوب استان‌های سمنان و قم به تولیدات گلخانه‌ای

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: مهم‌ترین دغدغه کمبود آب در بخش کشاورزی پایین بودن بهره‌وری و توجه نکردن به تخصیص آب در کشت محصول‌های مختلف است.

رویکرد مثبت استان‌های اصفهان، تهران و یزد و نامطلوب استان‌های سمنان و قم به تولیدات گلخانه‌ای

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: مهم‌ترین دغدغه کمبود آب در بخش کشاورزی پایین بودن بهره‌وری و توجه نکردن به تخصیص آب در کشت محصول‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به استان قم، عباس کشاورز امروز پنج‌شنبه در حاشیه همایش منطقه‌ای "حاشیه کویر مرکزی ایران" در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اگر بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اصلاح شود، هم به‌نظم آبی کمک کرده‌ایم و هم به کشاورزی نظم پایدار و جدید داده‌ایم.

وی بیان کرد: استان‌های مختلف ازجمله یزد و تهران برای کمبود آب تدبیر قابل ملاحظه‌ای اندیشیده‌اند و اقدام‌های اثربخشی انجام داده‌اند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: در استان قم نیز کشت گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند در سال‌های گذشته افزایش یافته، اما سایر اقدام‌هایی که می‌تواند در راستای بهره‌وری آب مؤثر باشد، در حد مطلوب نبوده است.

کشاورز همچنین در این همایش با بیان اینکه کویر مرکزی قم منطقه‌ای خشک و فراخشک است، ادامه داد: در این محدوده مناطق مستعد از نظر اقلیمی محدود است و امکان کشت انواع گیاهان و محصول‌های زراعی و باغی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه استان‌های تهران، یزد، اصفهان، سمنان و قم در این منطقه قرار دارند، تأکید کرد: کشت حدود 50 درصد محصول‌های گلخانه‌ای کشور دراین محدوده قرار دارد که نشان می‌دهد مردم نسبت به کمبود آب توجه جدی و واقعی داشته‌اند.

کشاورز یادآور شد: سه استان اصفهان، تهران و یزد رویکرد خوبی در تولیدهای گلخانه‌ای دارند، اما استان‌های سمنان و قم اقدام‌های قابل توجهی در این عرصه انجام نداده‌اند.

وی عنوان کرد: در 10 سال گذشته تولید غلات 40 درصد در قم کاهش یافته که نشان‌دهنده تغییر رویکرد مردم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اظهار داشت: تولیدهای سبزی و صیفی شش درصد، جالیز پنج درصد و یونجه سه درصد کاهش یافته، اما سایر علوفه‌ها تغییرات معنی‌داری دارد که باید قابل بررسی است.

کشاورز اضافه کرد: تولیدهای باغی 37 درصد، پسته 36 درصد و سایر محصول‌های باغی نیز دو برابر شده است.

وی همچنین گفت: مردم با توجه به اطلاعی که از کمیت و کیفیت آب دارند، اقدام به کشت محصولاتی با سازگاری‌های جدید در این منطقه کرده‌اند.

کشاورز با بیان اینکه تغییر الگوی کشت روشی برای کمک به بهره‌وری منابع آبی است، افزود: الگوی کشت از سویی متأثر از راهبرد سیاست‌مداران برای حفظ امنیت غذایی، توسعه تجارت و حفظ محیط زیست و از سوی دیگر متأثر از اقتصاد کشاورزی، اقلیم، آب و خاک است.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت باید مبتنی بر افزایش کارآیی از آب باشد، بیان کرد: رویکرد جدید الگوی کشت بر مبنای صرفه‌جویی بر آب یا اعمال مدیریت تقاضای آب است و در این راستا باید توجه ویژه‌ای به دریاچه ارومیه و گاوخونی که سرمایه‌های ملی هستند، داشته باشیم.

همایش منطقه‌ای حاشیه کویر مرکزی ایران، ارزیابی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای مناسب مصرف بهینه آب با تکیه بر اصلاح و تغییر الگوی کاشت با حضور مسئولانی از وزارت جهاد کشاورزی و محققان و پژوهشگران حوزه آب و کشاورزی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم برگزار شد./

S-951114-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید