Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی عنوان کرد:

افزایش 700 درصدی صادرات پسته و 300 درصدی زعفران در خراسان رضوی/ جذب 100 میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب با لوله

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: امسال 180 میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبیاری تحت فشار داریم که سه سال پیش این اعتبار 13 میلیارد تومان بود و در بحث انتقال آب با لوله امسال 100 میلیارد تومان اعتبار جذب کرده ایم.

افزایش 700 درصدی صادرات پسته و 300 درصدی زعفران در خراسان رضوی/ جذب 100 میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب با لوله

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی از افزایش 700 درصدی صادرات پسته و 300 درصدی زعفران در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی، مجتبی مزروعی در مراسم همایش تجلیل از کشاورزان برتر شهرستان رشتخوار گفت: استان خراسان رضوی با کسب ۱۳ رتبه نمونه کشوری در بخش کشاورزی در امسال برای دو سال پیاپی موفق به کسب بیشترین افتخار در این بخش و همچنان پیشتاز کشور است .

وی افزود: با توجه به اقلیم خشک و خشک سالی های پیاپی در طی چند سال اخیر کسب رتبه های برتر در سطح کشور نشان دهنده هوش، دانایی و توانایی بالای جامعه کشاورزی استان است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: این افتخارات نشان دهنده این است که ما می توانیم با تکیه بر دانش بر مشکلات پیروز شویم .

مزروعی داشتن کشاورزی مدرن امروزی را نیازمند ابزار لازمه آن دانست و یادآور شد: مهم ترین ابزار برای داشتن یک کشاورزی مدرن داشتن آگاهی و علم است و تنها داشتن مدارک دانشگاهی کافی نیست، بلکه استفاده از دانایی و تجربیات دیگران موجب توسعه در هر بخشی خواهد شد .

وی داشتن سرمایه را یکی از عوامل مهم توسعه و پیشرفت در هر بخشی عنوان کرد و تصریح داشت: در چند سال گذشته کشاورزی مورد بی مهری قرار گرفت و به جای جذب سرمایه بخش عمده ای از سرمایه بخش به سوی کارهای کاذب هدایت شد.

وی ادامه داد: در سالیان گذشته با واردت بی رویه محصولات کشاورزی، با ضربه بسیار بزرگی رو به رو شدیم و در سه سال گذشته تلاش کردیم جلو واردات را گرفته و زمینه صادرات فراهم شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به خرید تضمینی محصول کشاورزان و حمایت از بخش کشاورزی در سطح استان، افزود: در سال گذشته جو را با قیمت هر کیلو یک هزار تومان از کشاورز خریداری کردیم و با قیمت حدود ۷۴۰ تومان در اختیار دامدار قرار دادیم .

مزروعی با اشاره به اهمیت روستا در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: ما باید در روستا درآمد ایجاد کنیم تا روستاهای ما خالی از سکنه نشود، اگر در دهه گذشته سه‌هزار روستای ما خالی و حاشیه شهر مشهد بزرگ تر شد، به خاطر این بود که درآمد مردم در روستا پایین آمد .

وی ادامه داد: خراب کردن به راحتی انجام می شود ولی درست کردن زمان براست، امروز هم برای درست کردن پایه های اقتصاد بخش کشاورزی باید از اصول خودش پیش برویم، نخست باید بنیه اقتصادی کشاورز و دامدار را تقویت کنیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: در تقویت بنیه اقتصادی کشاورز کارهایی خوبی انجام دادیم، ما گندم را در طی دو، سه سال اخیر برای نخستین بار در طول تاریخ ایران بالاتر از قیمت جهانی از کشاورز خریداری کردیم .

مزروعی با اشاره به تأخیر در پرداخت وجوه گندم کاران گفت: در سال ۹۲ میزان درآمدی محصول گندم ۹۷ میلیارد تومان بود که با تلاش های صورت گرفته با توزیع بذرهای اصلاح شده و برنامه ریزی‌های علمی شاهد افزایش محصول و درآمد فروش گندم در کشور، امسال به ۷۸۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، یعنی حدود 690 میلیارد تومان درآمد بیشتر پول مستقیم به جیب تولید کننده خراسانی رفته است، پول گندم امسال برابر بود با 50 درصد بودجه عمرانی کل کشور که تأمین آن کار سختی بود.

وی یادآور شد: ما برای عبور از این مرحله، باید سرمایه گذاری کنیم و این ضعف اقتصادی را جبران کرده و آن را تبدیل به بنیه اقتصادی نماییم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به عدم توجه به بخش کشاورزی در دهه گذشته گفت: این عدم توجه باعث شد که نه تنها توان سرمایه‌گذاری نداشتیم، بلکه کشاورز ما به سمت شهر آمد و در آنجا سرمایه‌گذاری کرد، ولی برای کشاورزی خوب و مقرون به صرفه نیاز داریم که تکنولوژی را داخل مزرعه داشته باشیم .

وی روی آوری کشاورزان به بحث تکنولوژی‌های نوین را بسیار ضروری دانست و خاطرنشان کرد: امروز دوره کشاورزی و دامپروری سنتی به پایان رسیده است و باید در این بخش تجدید نظر کنیم و لازمه آن سرمایه است که ما باید بنیه را در بخش ایجاد کنیم .

مزروعی گفت: امروزدر بخش کشاورزی زمان اینکه خربزه بکاریم در یک هکتار 10 تن برداشت کنیم و 10 هزار متر مکعب آب مصرف کنیم گذشته است. اصلاً این آب در اختیار من و شما نیست، این قدر هزینه ها بالا رفته است که این 10 تن پاسخگوی هزینه ها نیست. امروز در همین کشور کشاورزان خربزه در محیط مسقف یا گلخانه ای با چهار هزار متر مکعب 100 تن در هکتار برداشت می کنند و این میزان، تولید اقتصادی است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: ما باید به سوی این تکنولوژی برویم که در یک بازه زمانی کوتاه امکان پذیر نیست، زیرا این یک تحول است و ما باید در درجه اول علم، دانش و اطلاعات خود را اضافه کنیم و بعد تکنولوژی، ماشین آلات و سرمایه در اختیار داشته باشیم .

وی ادامه داد: اقتصاد و زندگی ما وابسته به برنامه ها و سیاست های دولت ها و بسته به برنامه های مجلس است. بعضی از دولت ها نگاهشان به بازار و واردات است و نگاه بعضی دولت ها به تولید کننده و حمایت از صادرات و تولید داخلی است و این رویکرد و نگاه برای ما بسیار مهم است.

مزروعی گفت: برای حمایت از دامدار باید محصول را گران بخریم و نهاده را ارزان در اختیارش قرار دهیم. برای کشاورز و تولیدکننده نهاده ها را به وفور تأمین کردیم و به هر اندازه در اختیار آنها قرار دادیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با توضیح وضعیت صادرات و توسعه بازرگانی محصولات کشاورزی در استان گفت: امسال صادرات پسته استان 700 درصد و زعفران 300 در صد افزایش داشته است .

وی گفت: برای عبور از این وضعیت نیاز به تکنولوژی و ماشین آلات داریم، در خراسان سالانه ما بیش از 50 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه مکانیزاسون فراهم می کنیم .

مزروعی با اشاره به برنامه های بخش کشاورزی در سال پیش رو گفت: تمرکز ما در بخش بازرگانی است؛ زیرا اگر تولید زیاد داشته باشیم و بازار فروش آن تأمین نباشد، این محصول هیچ سودی برای کشاورز و کشور ندارد و ما باید به فکر توسعه بازرگانی باشیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: تعاونی ها و تشکل های بخش، باید توان بازرگانی خود را افزایش دهند و از کارهای جانبی اجتناب کرده و مستقیما وارد بازار و توسعه بازرگانی محصولات کشاورزی شوند .

مزروعی با اشاره به بحث بهره وری آب به عنوان یکی از اولویت های سازمان گفت: همه ما بحث و کمبود آب را با تمام وجود درک می کنیم، کسانی که می گویند کشاورز قدر آب را نمی داند، سخت در اشتباه هستند .

وی گفت: ما قبول داریم که مصرف در بخش بالا است؛ اما می توانیم با تغییر روش ها، مصرف را تا یک بیستم کاهش دهیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ادامه داد: برای انجام این کارها باید بنیه مالی تولید کننده را تقویت کنیم، یکی از راه های آن بالا بردن بهره وری آب است و اجازه ندهیم آب در شرایط موجود هدر برود .

وی گفت: ما برنامه ای برای افزایش سطح کشت نداریم، فقط باید تولید را در واحد سطح افزایش دهیم .

وی با اشاره به اعتبارات بخش گفت: امسال به اندازه 180 میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبیاری تحت فشار داریم که سه سال پیش این اعتبار 13 میلیارد تومان بود و در بحث انتقال آب با لوله امسال 100 میلیارد تومان اعتبار جذب کرده ایم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به نقش روستاها گفت: امروز همه مسئولان در پی این هستند که مردم در روستاها بمانند و دولت این عزم را دارد و با این علم به روستاها نگاه می کند که روستاهای ما ستون های اصلی کشور هستند .

وی گفت: ما باید امروز همراه با طبیعت پیش برویم و یک اصل علمی در دنیا که معلم طبیعت است و باید خودمان را با طبیعت وفق دهیم، در دستور کار باشد. اگر امروز خشکسالی هست این به منزله قهر الهی نیست خداوند بر بنده خود جز رحمت چیزی نمی فرستند و این ها رخدادهای طبیعت هستند که در قبل از ما هم، همین اتفاقات افتاده است و ما باید خودمان را در مقابل این رخدادها تجهیز کنیم، خداوند زمانی که علم و عقل را به انسان داد، حجت را بر او تمام کرد .

مزروعی ادامه داد: ما در مملکت به این بزرگی نباید از کم آبی هراس داشته باشیم. ما قطعاً با علم و تکنولوژی و استفاده از دانش و دانایی، بر این مشکلات فائق خواهیم آمد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: ما ثابت کردیم با تمام محدودیت هایی که داریم از تمام چالش ها با موفق گذر کرده ایم، چه چالشی بزرگتر از هشت سال جنگ تحمیلی که همه قدرت های جهان در مقابل ما ایستادند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید