Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد:

پرداخت 1010 میلیارد ریال برای اجرای طرح انتقال آب خدا آفرین اردبیل طی دو سال گذشته

مهار آب های مرزی و استفاده بهینه از آن و تغییر اراضی از مراتع دیمی به مزارع آبی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت عشایر، افزایش تولید محصولات زراعی و باغی، بهبود وضعیت اقتصادی منطقه، افزایش میزان اشتغال زایی در منطقه و بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری از اهداف مهم طرح عظیم ملی مگاپروژه خدا آفرین به شمار می رود.

پرداخت 1010 میلیارد ریال برای اجرای طرح انتقال آب خدا آفرین اردبیل طی دو سال گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام گفت: اعتبار کل تخصیصی به طرح مگاپروژه انتقال آب خدا آفرین تاکنون دو هزار و 642 میلیارد ریال بوده است که از این مقدار یک هزار و 10 میلیارد ریال در سال 94 و 95 طی سه مرحله از محل اعتبارات طرح های آب های مرزی تأمین شده و به صورت استانی و ستادی پرداخت می شود.

به گزارش ایانا از اردبیل، عدیل سروی در جلسه وضعیت پیشرفت فیزیکی و عملیات اجرایی مگاپروژه خدا آفرین با اعلام این خبر افزود: اعتبار کل تخصیصی به این طرح تاکنون دو هزار و 642 میلیارد ریال بوده است که از این مقدار یک هزار و 10 میلیارد ریال در سال 94 و 95 طی سه مرحله از محل اعتبارات طرح های آب های مرزی تأمین شده و به صورت استانی و ستادی پرداخت می شود. از این میزان اعتبار تاکنون مبلغ 841 میلیارد و 483 میلیون ریال در قالب قراردادهای منعقد شده به پیمانکاران پرداخت شده است.

وی با اشاره به مسائل فنی و تخصصی در ارتباط با نحوه تأمین آب طرح خداآفرین گفت: تأمین آب طرح خدا آفرین به وسیله رودخانه مرزی ارس و با احداث سد مخزنی خدا آفرین صورت گرفته است. محل این سد حدود 150 کیلومتر پائین تر از سد مخزنی ارس در نظر گرفته شده است. سد تنظیمی قزقلعه سی نیز حدود 12کیلومتر پائین تر از سد مخزنی خداآفرین برای تنظیم و انحراف جریان آب به کانال انتقال پیش بینی گردیده است. انتقال آب از سد تنظیمی قزقلعه سی توسط کانال اصلی خداآفرین انجام می گیرد. این کانال در تراز حدود 245 متر از سطح دریا از دریاچه سد تنظیمی قزقلعه سی به صورت ثقلی آبگیری نموده و در طول حدود 144 کیلومتر آب را به اراضی خدا آفرین انتقال می دهد.

سروی هدف از اجرای مگاپروژه خدا آفرین را استفاده بهینه از پتانسیل آب های مرزی بر شمرد و افزود: مهار آب های مرزی و استفاده بهینه از آن و تغییر اراضی از مراتع دیمی به مزارع آبی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت عشایر، افزایش تولید محصولات زراعی و باغی، بهبود وضعیت اقتصادی منطقه، افزایش میزان اشتغال زایی در منطقه و بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری از اهداف مهم این طرح عظیم ملی به شمار می رود که دست اندرکاران این طرح با سعی و اهتمام مضاعف بر مراحل اجرایی و اتمام این طرح نظارت می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید