Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری خبر داد:

نبود علایم آنفولانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت مشاهده بیماری و علایم ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان، آمادگی کامل برای مدیریت و مقابله با پیامدهای این بیماری وجود دارد.

نبود علایم آنفولانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری

تا کنون علایمی از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، عبدالمحمد نجاتی با بیان این مطلب گفت: بازدیدهای تصادفی و نمونه برداری از طیور سنتی، پرندگان مهاجر تالاب ها و واحدهای مرغداری صنعتی استان از جمله اقدامات برای پیشگیری از این بیماری به شمار می رود.

وی افزود: ممنوعیت صید پرندگان وحشی به ویژه در حاشیه تالاب ها، واکسیناسیون موارد در معرض خطر، کنترل مبادی ورودی طیور، قرنطینه محموله های مشکوک، تأمین داروهای ضد آنفولانزا و برگزاری کلاس های آموزشی برای مرغداران از دیگر اقدامات این اداره کل برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در صورت مشاهده بیماری و علایم ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان، آمادگی کامل برای مدیریت و مقابله با پیامدهای این بیماری وجود دارد.

آنفولانزای فوق حاد طیور یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک انسان و پرندگان و از مهم ترین بیماری های صنعت طیور به شمار می رود که خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستاییان وارد می کند.

سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علائم تنفسی حاد، بی حالی شدید، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دانه، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی بیماری در گله از علایم انتشار ویروس این بیماری است.

تهیه دانه از منابع غیر مطمئن بخصوص کانون های آلوده، تماس با طیور، پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف، کفش، لباس، خودرو، آب و مکان آلوده و عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و تجهیزات قبل از پرورش جوجه از راه های انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به شمار می رود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید