Iranian Agriculture News Agency

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از نخستین مرکز تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا در کشور؛

برآورد تولید 15 میلیون قطعه تخم چشم‌زده قزل‌آلا در البرز/پیش‌بینی تولید یک میلیارد تخم چشم‌زده تا سال آینده

با راه‌اندازی یکی دیگر از فازهای مرکز تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا در حصار استان البرز، شاهد تولید سالانه 15 میلیون قطعه تخم چشم‌زده و حدود 100 تن ماهی توسط این مرکز هستیم.

برآورد تولید 15 میلیون قطعه تخم چشم‌زده قزل‌آلا در البرز/پیش‌بینی تولید یک میلیارد تخم چشم‌زده تا سال آینده


با راه‌اندازی یکی دیگر از فازهای مرکز تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا در حصار استان البرز، شاهد تولید سالانه 15 میلیون قطعه تخم چشم‌زده و حدود 100 تن ماهی توسط این مرکز هستیم.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان شیلات ایران امروز در حاشیه بازدید از نخستین مرکز تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلای کشور در منطقه حصار کرج گفت: هسته اولیه این مزرعه تولید ماهی قزل‌آلا از سال 1338 توسط وزارت جهاد کشاورزی وقت زده شد و مراحل تکامل را پیش گرفت؛ به‌گونه‌ای که امروز شاهد تولید حدود 100 تن ماهی در سالن‌های اختصاصی هستیم.

حسن صالحی افزود: در هر دوره دو میلیون قطعه بچه‌ماهی تا هفت گرم از تخم‌های چشم‌زده وارد عرصه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز قابلیت تولید سالانه 15 میلیون قطعه تخم چشم‌زده ماهی را دارد و علاوه بر آن به بخش‌های مختلف سردخانه و تونل‌های انجماد مجهز است تا ماهیان آماده صید را تحویل مردم دهد.


صالحی ادامه داد: روزانه 150 تا 200 کیلوگرم ماهی تازه امکان تحویل به افرادی را دارد که به‌ویژه در ایام تعطیل برای بازدید به این مرکز مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: به‌طور قطع این مرکز می‌تواند به‌عنوان یکی از مراکز دانش‌بنیان برای دانش‌آموزان و دانشجویان این رشته مؤثر واقع شود.


ورود تکنولوژی مولدسازی و تولید تخم چشم‌زده با کمک نروژی‌ها

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: در سفر اخیر وزیر کشاورزی نروژ به ایران، این مرکز مورد بازدید قرار گرفته و بر اساس توافق منعقدشده با شرکت آکواژن نروژ، مقرر شد که تکنولوژی‌های مولدسازی و تولید تخم چشم‌زده اصلاح‌شده با کمک این شرکت عملیاتی شود.

صالحی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود که سالن فوق تا دی‌ماه سال جاری آماده بهره‌برداری باشد، تأکید کرد: نیاز کشور به تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا حدود 600 تا 700 میلیون قطعه در سال است که با توجه به برنامه افزایش توسعه و استفاده از سیستم‌های مکانیزه پیش‌بینی می‌شود که تا سال آینده بتوانیم میزان تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا را به یک میلیارد تخم در سال برسانیم.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود بخشی از مولدان مورد نیاز از طریق این مرکز تأمین شود و بتواند 10 تا 15 درصد نیاز کشور را پاسخ دهد.

صالحی همچنین گفت: در توافق با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز بسترهای لازم برای انجام چنین حرکتی مورد تأکید قرار گرفته است.


بخشی از نیاز کشور به تخم چشم‌زده تأمین شد

رئیس سازمان شیلات ایران درباره مراکزی که در کشور مولد ایجاد می‌کنند، افزود: از چند سال گذشته مراکزی در استان‌های آذربایجان غربی، مازندران، اردبیل، لرستان و منطقه کلاردشت راه‌اندازی شده تا بتواند مولدان مورد نیاز بخش را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اصلاح نژاد ماهیان به‌ویژه قزل‌آلا متوقف نخواهد شد و تلاش می‌کنیم با طرح‌ها و توافق‌نامه‌های جدیدتر بتوانیم گونه‌هایی را که مقاوم‌تر در مقابل بیماری‌ها بوده و تبدیل غذا به گوشت آنها بیشتر است را در دستور کار قرار دهیم.

صالحی ادامه داد: این مرکز در ابتدا با کمک دانمارکی‌ها نخستین تخم چشم‌زده را به کشور وارد کرد و در سال‌های اخیر مورد بازدید برخی وزرای کشاورزی همچون وزیر نروژ قرار گرفت و در حال حاضر نیز توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم که با راه‌اندازی فازهای بعدی، بتوانیم بخشی از نیاز داخلی را از لحاظ مولدان اصلاح‌شده و تخم چشم‌زده تأمین کنیم.

گفتنی است، طی سفر ریاست جمهوری به استان البرز در روز جاری، پروژه فوق توسط وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی مورد بازدید قرار گرفت./

M-950826-02

عکس ها: علیرضا کیهان پور

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید