Iranian Agriculture News Agency

استاندار آذربایجان غربی در راستای اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد:

کاهش 7000 هکتاری سطح زیر کشت چغندر قند در آذربایجان غربی / تشکر رئیس سازمان ملل از تلاش دولت ایران برای احیای دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی گفت: به پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه طبق مصوبه هیات وزیران از میزان ٣٨ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندرقند در سال ١٣٩١ به ٣١ هکتار در حال حاضر کاهش دادیم.

کاهش 7000 هکتاری سطح زیر کشت چغندر قند در آذربایجان غربی / تشکر رئیس سازمان ملل از تلاش دولت ایران برای احیای دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی در راستای اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه از کاهش هفت هزار هکتاری سطح زیر کشت چغندر قند در استان خبر داد .

به گزارش ایانا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت در جلسه ممنوعیت انعقاد قرارداد خرید چغندر قند کارخانجات قند خارج از استان از کشاورزان داخل استان و کاهش سطح تولید چغندرقند با تأکید بر اهمیت احیای دریاچه ارومیه گفت: به پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه طبق مصوبه هیات وزیران از میزان ٣٨ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندرقند در سال ١٣٩١ به ٣١ هکتار رسیدیم .

استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه به دلیل برنامه های احیای دریاچه ارومیه و رعایت الگوی کشت مصرف در بخش کشاورزی و صرفه جویی و کمک به کاهش در مصرف آب، سطح زیر کشت چغندرقند کاهش پیدا کرده است، افزود: سطح کشت ابلاغی به کشاورزان در سال جاری ٢٣ هزار هکتار برای تأمین خوراک کارخانه قندهای استان بوده است که به دلیل عدم تمکین کشاورزان، شاهد افزایش ٨ هزار هکتاری سطح زیرکشت هستیم .

وی در ادمه تأکید کرد: پیشنهادها و برنامه های دبیرکارگروه و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه مبنی بر فروش مازاد چغندرقند توسط کارخانه های قند استان با مجوز تأیید استانداری و ستاد احیای دریاچه ارومیه و همچنین انعقاد قراداد بر اساس تناژ تولیدی چغندر قند برای سال آینده بسیار عالی است و در رأس امورکارها قرار خواهد گرفت .

دست دلالان از چغندر قند استان آذربایجان غربی کوتاه شد

دبیرکارگروه و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه دست دلالان از چغندر قند استان آذربایجان غربی کوتاه شد، گفت: چغندر قند اضافی تولیدی استان آذربایجان غربی بایستی توسط کارخانه قندهای خود استان به مصرف برسد .

عیسی کلانتری افزود: در سال جاری قرارداد خرید کارخانجات قند استان با کشاورزان 1.5 میلیون تن است که حدود ٣٠٠ هزار تن مازاد تولید وجود دارد و بایستی این میزان چغندر قند تولید شده اضافی، به کارخانه های قند استان بر اساس ظرفیت آنها تخصیص یابد و برای سال های آتی هم میزان تولید چغندرقند استان از 1.5 میلیون تن فراتر نرود و تمام آن صرفاً توسط پنج کارخانه چغندرقند داخل استان مصرف شود .

کلانتری با اشاره به اینکه مسئله احیای دریاچه ارومیه از ایران فراتر رفته است گفت: بانکی مون رئیس سازمان ملل در هفته جهانی محیط زیست، با تشکر از دولت ایران احیای دریاچه ارومیه را حرکتی بسیار خوب و پسندیده اعلام کرد و از تلاش دولت ایران برای احیای دریاچه ارومیه قدردانی کرد .

وی افزود: قبل انتخابات ریاست جمهوری در سال ١٣٩٢ دکتر روحانی قول احیای دریاچه ارومیه را به مردم استان داده بود که خوشبختانه در دو سال گذشته تثبیت دریاچه با موفقیت به پایان رسیده است و از امسال وارد دوره هشت ساله احیای دریاچه ارومیه می شویم که اصلاح الگوی کشت در کنار عدم توسعه کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای تأمین حق آبه آن از اهمیت خاصی برخوردار است .

دبیر کارگروه و مجری طرح ملی نجات دریاچه ارومیه تأکید کرد: کشاورزان استان برای جلوگیری از بیماری زمین کشت و مقابله با تهدید نماتد( نوعی موجود میکروسکوبی که آفت ریشه گیاهان است) حتماً دوره تناوب کشت را رعایت کنند تا به مشکل استان خراسانی رضوی دچار نشوند .

کلانتری با اشاره به عدم تراز قیمت تمام شده تولید چغندر قند و قیمت محصولات تولیدی افزود:تمام تلاش مسئولان استان باید بر این موضوع متمرکز شود که اجازه خروج آب و سرمایه از استان آذربایجان غربی گرفته شود و در صورت وجود مازاد ظرفیت کارخانه های قند استان، از طریق همین کارخانه ها به سایر کارخانه های قند خارج از استان صادر گردد تا عرصه برای جولان و سودجویی دلالان تنگ تر شود .

وی در ادامه تصریح کرد: از سال آینده قرارداد بر اساس میزان تناژ لازم کارخانه های قند استان با کشاورزان چغندرکار جایگزین قرارداد به صورت کشت هکتار شود تا علاوه بر اصلاح الگوی کشت، از روش های نوین آبیاری به منظور افزایش کیفیت چغندر قند تولیدی در هر واحد زیر کشت استفاده شود .

در ادامه جلسه هم رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و مدیران کارخانه های قند استان گزارش عملکرد خود را در سال جاری ارائه دادند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید