Iranian Agriculture News Agency

سیل و طوفان اخیر باعث شد

آسیب دیدن شالیزارهای کوهستانی مازندران/ خسارات جزئی به باغ‌های مرکبات

مسئول کمیته تخصصی تولید زراعت و باغبانی خانه کشاورز گفت: در سیل و طوفان روز گذشته به شالیزارهای کوهستانی استان مازندران بیشتر خسارت وارد شده است.

آسیب دیدن شالیزارهای کوهستانی مازندران/ خسارات جزئی به باغ‌های مرکبات


مسئول کمیته تخصصی تولید زراعت و باغبانی خانه کشاورز گفت: در سیل و طوفان روز گذشته به شالیزارهای کوهستانی استان مازندران بیشتر خسارت وارد شده است.

شعبان گیلانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: هزینه کاشت، داشت و برداشت در مناطق کوهستانی بسیار زیاد بوده و برنج در این منطقه دیرتر برداشت می‌شود به همین دلیل در سیل و طوفان اخیر، شالیزارهای مناطق کوهستانی که هنوز برنج آنها به مرحله برداشت نرسیده، بیش از مناطق دشتی آسیب‌دیده است.

وی با اشاره به اینکه آخرین ‌آمار خسارات ناشی از سیل و طوفان اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: بخشی از برنج‌های مناطق دشتی از شالیزارها جمع‌آوری شده بود و می‌توان به‌طور تقریبی گفت که فقط 30 درصد شالیزارهای مناطق کم‌ارتفاع دچار آسیب شده‌اند.

گیلانی از دولت خواست که در پرداخت غرامت و خسارات ناشی از سیل و طوفان به وضعیت معیشتی و تمکن مالی افراد توجه ویژه‌ای شود؛ زیرا مردم مناطق کوهستانی توان مالی بالایی نداشته و زمین‌های خرد و کوچک دارند. این مسئله باعث می‌شود میزان خسارات وارده رقم‌های کوچکی معادل یک میلیون تومان برآورد شود، اما این رقم تمام هزینه‌های زندگی سه ماه مردمان این مناطق را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: اگرچه در دشت ممکن است یک فرد 500 میلیون تومان خسارت دیده باشد، اما دولت با پرداخت 200 میلیون تومان از این خسارات هم می‌تواند به کشاورزان با توان مالی مناسب کمک کند.


خسارات جزئی باغ‌های مرکبات

مسئول کمیته تخصصی تولید زراعت و باغبانی خانه کشاورز درباره وضعیت خسارات باغ‌های مرکبات و احتمال بروز کمبود این میوه به‌دلیل خسارات ناشی از سیل و طوفان تصریح کرد: خوشبختانه طوفان به باغ‌های مرکبات آسیب جدی وارد نکرده است؛ زیرا درختان مرکبات در مقابل باد مقاوم بوده و دچار خسارت جدی نشده‌اند.

گیلانی یادآور شد: بیشتر خسارت وارده به باغ‌های مربوط به مناطق کوهستانی است. در کوهستان سطح باغ‌های مرکبات محدود بوده و بیشتر میوه‌های هسته‌دار شامل هلو، شلیل و یا میوه‌هایی نظیر سیب کشت شده است.

وی در پایان تأکید کرد: در طوفان و سیل اخیر درختان باغ‌های کوهستانی ریشه‌کن شده و این درختان امسال محصولی تولید نخواهند کرد./

L-950613-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید