Iranian Agriculture News Agency

عضو اتاق کشاورزی، صنایع و معادن همدان در گفت‌وگو با ایانا:

کشت فراسرزمینی سرمایه‌گذاران همدانی در غنا وارد فاز جدید شد

به‌دنبال توافقات صورت‌گرفته رئیس جمهوری کشورمان با رئیس جمهوری غنا، سفر قریب‌الوقوع وزیر کشاورزی غنا به ایران و استان همدان و فراخوان این کشور به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری در حوزه کشت فراسرزمینی و محصولات شیلاتی وارد فاز اجرایی شد.

کشت فراسرزمینی سرمایه‌گذاران همدانی در غنا وارد فاز جدید شد

عضو اتاق کشاورزی، صنایع و معادن همدان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: به دنبال امضای تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته بین رئیس جمهوری ایران و رئیس جمهوری غنا منعقد شد، وزیر کشاورزی غنا به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی همدان به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های تجاری این کشور به غنا خواهند رفت.

منوچهر رضایی افزود: پیرو تفاهم‌نامه‌ای که پیش‌تر بین اتاق همدان و اتاق آکار درباره سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منعقد شده بود، سفر قریب‌الوقوع وزیر کشاورزی غنا به همدان طی هفته‌های آینده قطعی شد.

وی خاطرنشان کرد: کارگروهی به‌منظور بررسی وضعیت آب و هوایی، پتانسیل موجود، امنیت سیاسی و مالی و همچنین نحوه سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه تشکیل شده است.

رضایی ادامه داد: غنا بزرگ‌ترین تولیدکننده جهانی کاکائو، قهوه، نارگیل، توتون و دام و ماهی محسوب می‌شود و سرانه زمین کشاورزی برای هر نفر در این کشور بیش از 80 هکتار برآورد شده است.

وی تصریح کرد: تولید سالانه گوشت گاو در غنا 22 هزار تن، گوشت گوسفند 10 هزار تن و محصولات آبزی 383 هزار تن برآورد شده است.

عضو اتاق کشاورزی، صنایع و معادن همدان یادآور شد: 57 درصد نیروی فعال غنا در بخش کشاورزی مشغول هستند، 27.5 درصد در حوزه جنگل‌داری و ماهیگیری و همچنین 15.5 درصد در بخش بازرگانی و تجارت فعالیت می‌کنند.

رضایی تأکید کرد: بر اساس برآوردهای به‌عمل‌آمده، در سال 2007 تولید ناخالص داخلی این کشور برابر 31.329 میلیون دلار و درآمد آن یک‌هزار و 425 دلار بوده که 15 درصد آن از صنعت و تولیدات و 45 درصد از حوزه کشاورزی به‌دست آمده است.

لحظه استقبال وزیر جهاد کشاورزی ایران از رییس جمهوری غنا در سفر اخیر به تهران


وی اظهار داشت: پیش از این، مشاور وزیر کشاورزی غنا از استقبال شرکت‌های ایرانی برای انجام فعالیت‌های کشاورزی و سرمایه‌گذاری در این کشور خبر داده بود و در این راستا متعهد شده بودند نیروی کار زیاد و ارزان در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی قرار دهند.


کشت فراسرزمینی برنج، پنبه و غلات در غنا

عضو اتاق کشاورزی، صنایع و معادن همدان گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد این کشور از کشت محصولاتی نظیر برنج، پنبه و غلات استقبال می‌کند و می‌تواند اراضی کشاورزی مرغوب در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد، هرچند ایران نیز در توسعه زیرساخت‌های کشاورزی و دانش فنی می‌تواند تبادلات مناسبی با این کشور برقرار کند.


فراخوان سوردلوفسک روسیه برای تجار ایرانی

رضایی با اشاره به دیدار فعالان اتاق همدان با آلکسی آرولوف افزود: استان سوردلوفسک روسیه ایران را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی برای تبادلات تجاری خوانده و استان همدان را به‌عنوان یکی از پایگاه‌های تولید میوه و سبزی دانسته است.

وی خاطرنشان کرد: معاون اول رئیس منطقه سوردلوفسک از افزایش تبادلات تجاری میان بخش خصوصی منطقه اورال روسیه و استان همدان خبر داده است که منجر به توافق‌نامه‌های همکاری مشترک بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان و اتاق اورال شده است.

رضایی ادامه داد: استان سوردلوفسک به‌عنوان یکی از استان‌های صنعتی روسیه به‌شمار می‌آید که در حوزه ماشین‌سازی، صنایع استخراجی، تکنولوژی رایانه‌ای، پزشکی و بهداشتی، قدم‌های مهمی برداشته است و در مقابل نیازمند محصولات کشاورزی و سبزی و صیفی است که اتاق بازرگانی می‌تواند با در نظر گرفتن عرضه و تقاضای این دو منطقه، تفاهم‌نامه‌های مناسبی را تنظیم کند.

وی در پایان تصریح کرد: به‌زودی هیأتی از تجار ایرانی نیز به‌منظور بررسی و استحکام روابط همدان و منطقه اورال راهی سوردلوفسک خواهند شد./

F-950204-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید