Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان خبر داد:

گذر از بحران آب در گرو به‌کارگیری سیستم آبیاری مدرن/ ما مشکل پرآبی داریم، نه کم‌آبی

مشکل کشور ما سرمایه‌گذاری است میزان سرمایه‌گذاری در کشور ما نسبت به وضع موجود باید 30 درصد تولید ناخالص ملی باشد که بتواند سرمایه‌گذاری برای تأمین نیاز مردم و جبران استهلاک شود در حالی که این عدد در مرز 21 یا 22 درصد است که کسری سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

گذر از بحران آب در گرو به‌کارگیری سیستم آبیاری مدرن/ ما مشکل پرآبی داریم، نه کم‌آبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اردبیل، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ضمن گرامیداشت روز ملی آب که چند روز پیش در اردبیل نیز برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: امروزه در تمامی نقاط دنیا به‌دلیل تأثیر گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم و بی‌توجهی به شاخص‌های توسعه پایدار حاصل‌شده در جهان با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستیم، به‌خاطر همین باید برای حل این معضل و فرهنگ‌سازی اساسی باید با استمداد از آموزش‌های تحصیلی به این مشکل از مقطع پیش‌دبستانی و دبستان اهمیت بدهیم، همان‌طوری که جامعه اسلامی به اهمیت آب بیشتر اشاره کرده است.

اروجعلی محمدی افزود: با توجه به پیشروی استفاده نادرست از آب مانند وجود چاه‌های غیرمجاز، استفاده غلط از آب شیرین و... ما را به نقطه بحرانی در آب کشانده است. به همین دلیل باید به این مسئله توجه شود که ازجمله سرمایه‌گذاری برای آموزش، سرمایه‌گذاری برای احیای این مسئله که چگونه بتوانیم نزولات جوی را چطور ذخیره کنیم و از آنها بهترین استفاده را برده و از تبخیر آن جلوگیری کنیم یا از بذوری استفاده کنیم که از آب کمتر بتوانیم بیشترین برداشت را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل کشور ما سرمایه‌گذاری است؛ میزان سرمایه‌گذاری در کشور ما نسبت به وضع موجود باید 30 درصد تولید ناخالص ملی باشد که بتواند سرمایه‌گذاری برای تأمین نیاز مردم و جبران استهلاک شود، در حالی که این عدد در مرز 21 یا 22 درصد است که کسری سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: ما در بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در غفلت کامل بوده‌ایم که باید قبلاً درباره آنها اقدام می‌کردیم ازجمله آموزش و پرورش، بهداشت، آب، کشاورزی، توسعه پایدار، محیط زیست و... ما دیگر با علائم بحران آشنا شده‌ایم و امروز جامعه با مشکلات محیط زیست و کم آبی به‌طور جدی روبه‌رو شده است؛ راه حل این قضیه آموزش، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی است.

محمدی تصریح کرد: در حوزه شرکت کشت و صنعت مغان در درشت کنار رود ارس با مشکل بی‌آبی روبه‌رو نیستیم بر عکس با مشکل پرآبی مواجه هستیم؛ به طوری که این پرآبی برای ما بسیار خسارت‌بار شده و بحران دیگری را ایجاد کرده است، به‌دلیل استفاده غرقابی، خاکشویی زیادی داریم که رفته‌رفته با بحران کمبود خاک زراعی روبه‌رو خواهیم شد؛ ما در دشت مغان با توجه به پرآبی که داریم که باعث خاکشویی و موجب از بین رفتن خاک حاصلخیز شده که مسئولان باید به امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی در پایان یادآور شد: اگر در داخل کشور بخواهیم آب استحصال کنیم و به بهره‌برداری آن بپردازیم باید آب را در داخل لوله‌های تحت فشار با استفاده از سنترپیوت‌ها بر سر زمین‌های کشاورزی بیاوریم و این نیازمند یک سرمایه‌گذاری جدی است، سرمایه‌گذاری که بالاتر از 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد./

J-941216-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید