Iranian Agriculture News Agency

همه چیز در مورد گوشت مرغ شاخدار

گوشت‌ مرغ‌ شاخدار در سنین‌ پایین‌ بسیار خوش‌‌طعم‌ و مطبوع‌ است و آن را قابل‌ مقایسه‌ با کبک‌، بلدرچین‌ و قرقاول‌ می‌دانند. از لحاظ‌ میزان‌ انرژی‌، لاشه‌ مرغ‌ مروارید بعد از گوشت‌ بوقلمون‌ مقام‌ دوم را به ‌خود اختصاص‌ داده‌ است‌ و دارای ‌134 کیلوکالری انرژی به ازای‌ هر 100 گرم‌ است. گوشت ‌مرغ‌ مروارید فاقد چربی و حاوی اسیدهای‌ چرب‌ ضروری‌ است.

آفریقا موطن‌ اولیه‌ مرغ‌ مروارید است؛ نام‌ اولیه‌ آن مرغ‌ گینه‌ بوده‌ که‌ می‌تواند معرف‌ منشاء و زادگاه‌ اصلی‌ آن به حساب ‌آید. این مرغ تحت عنوان مرغ شاخدار نیز شناخته می­‌شود.

امروزه‌ مرغان‌ مروارید به‌عنوان‌ یک‌ منبع‌ اقتصادی‌ قابل‌ توجه‌ به‌شمار می‌روند. در ایران‌ هنوز آمار دقیقی‌ از تعداد مرغان مروارید وجود ندارد. زیستگاه‌ این‌ مرغ‌ بیشتر در غرب‌ و شمال‌ غرب‌ کشور است. تراکم‌ جمعیت‌ آنها در استان‌ آذربایجان‌ شرقی‌ و اردبیل ‌بیش‌ از سایر مناطق‌ بود‌ و به‌ رنگ‌های خاکستری‌ و خاکستری‌ مایل‌ به‌ آبی‌ و به‌ ندرت‌ سینه‌سفید مشاهده‌ می‌شود.

در استان آذربایجان شرقی بیشترین‌ پراکنش‌ مرغ‌ مروارید در مناطق ‌ارسباران، کلیبر و مرند و نیز به‌صورت‌ محدود در شهرستان‌های بناب، ملکان‌ و میانه‌ است. در استان اردبیل بیش ترین‌ پراکندگی مرغان‌ مروارید در شهرستان‌های‌ گِرمی، پارس‌‌آباد، بیله‌‌سوار و به‌‌صورت‌ محدود در شهرستان‌های مشکین‌‌شهر و اردبیل‌ موجود است.

گوشت‌ مرغ‌ شاخدار در سنین‌ پایین‌ بسیار خوش‌‌طعم‌ و مطبوع‌ است و آن را قابل‌ مقایسه‌ با کبک‌، بلدرچین‌ و قرقاول‌ می‌دانند. از لحاظ‌ میزان‌ انرژی‌، لاشه‌ مرغ‌ مروارید بعد از گوشت‌ بوقلمون‌ مقام‌ دوم را به ‌خود اختصاص‌ داده‌ است‌ و دارای ‌134 کیلوکالری انرژی به ازای‌ هر 100 گرم‌ است. گوشت ‌مرغ‌ مروارید فاقد چربی و حاوی اسیدهای‌ چرب‌ ضروری‌ است.

این‌ پرنده‌ به‌‌علت‌ سر و صدای‌ فراوانی‌ که‌ با دیدن‌ افراد غریبه‌ از خود ایجاد می‌کند و به‌ نوعی‌ نقش نگهبان خانه را ایفاء می‌کند و همچنین باعث‌ کاهش‌ حشرات‌ می‌شود. این‌ پرنده‌ برعکس‌ مرغ، ‌قادر به‌ پنجول زدن‌ به‌ زمین‌ نیست، بنابراین ضرر جزئی‌ به‌ باغ‌های‌ محل‌ پرورش‌ وارد می‌کند.

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی گفت: تخم‌ مرغان‌ مروارید در مقایسه‌ با تخم‌مرغان‌ معمولی‌ از میزان‌ بالای‌ ویتامین‌ A ، 2 B و E برخوردار است و برای‌ تغذیه‌ کودکان‌ در حال‌ رشد و زنان‌ باردار و افراد مسن‌ توصیه‌ می‌شود.

علیرضا فانی با اشاره به وزن لاشه مرغ مروارید افزود: وزن‌ لاشه‌ در حدود 67درصد وزن‌ زنده‌ پرنده‌ است‌ و حاوی‌ اسیدآمینه‌های‌ بیشتری نسبت‌ به‌ گوشت مرغ‌ است.

وی خاطرنشان کرد: فسفر و کلسیم‌ در گوشت‌ مرغ‌ مروارید بیشتر از سایر طیور بوده و میزان‌ کلسترول‌ در زرده تخم‌مرغ‌ مروارید در کمترین‌ میزان‌ است.

فانی ادامه داد: مرغان مروارید برای پرورش به محیط خشک نیاز دارند.

وی با اشاره مقاوم بودن مرغان شاخدار تصریح کرد: از طرف دیگر نسبت به بیشتر بیماری‌های متداول در طیور صنعتی مقاوم بوده و تولید آن حتی در شرایط ضعیف مدیریت نیز کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی یادآور شد: با توجه به برنامه‌های جامع هدفمندسازی یارانه‌ها و به‌ویژه هدفمندسازی سوخت در بخش کشاورزی جهت کاهش هزینه‌های تولید استفاده از گونه‌هایی که نیاز کمتری به منبع حرارتی دارند جزو اولویت‌های بخش علوم دامی است، چرا که با افزایش هزینه‌های سوخت قیمت تمام‌شده واحد‌های پرورش طیور افزایش می‌یابد و منجر به افزایش قیمت محصولات عرضه شده می‌شود.

فانی تأکید کرد: از طرفی دیگر گونه‌ها و نژادهای دام و طیور بومی علاوه بر اهمیت در حفظ ذخایر ژنتیکی و معرفی گونه‌های و نژادهای هر منطقه از لحاظ مقاومت در برابر بیماری‌ها و تحمل شرایط نامساعد محیطی نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که به‌دلیل عدم استفاده از داروها و واکسن‌های محصول عرضه شده عاری از پسمانده فرآورده‌های دامپزشکی بوده و علاوه بر طعم مناسب به‌عنوان محصولات ارگانیک مصرف می‌شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود ذخایر ژنتیک مرغ مروارید در ایستگاه تحقیقاتی بُناب اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با این گونه‌ها (در کنار سایر پروژه‌های تحقیقاتی) مدنظر است.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی به خبرنگار ایانا گفت: به‌دلیل مقاومت در بیماری‌ها در مرغ مروارید در این گونه از واکسن‌ها و داروها استفاده نمی‌شود و به همین دلیل علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید در هنگام بروز بیماری‌های واگیردار تلفات چندانی ندارند.

محسن علمی افزود: به‌دلیل تخم‌گذاری مناسب قدرت تولید مثلی خوبی در مقایسه با سایر ماکیان داشته و در ازدیاد نسل به‌صورت صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: به‌علت مقاومت خارق‌العاده در برابر شرایط محیطی و بخصوص دمای مورد نیاز پرورش (مقاومت در درجات دمایی منفی) هزینه‌های تأمین حرارت را به پرورش‌دهنده تحمیل نمی‌کنند.

علمی با اشاره توانایی مرغان شاخدار در تغذیه از مواد کم ارزش ادامه داد: مرغان مروارید قادر هستند تا از مواد کم ارزش استفاده کرده و اقلام فیبری را مورد تغذیه قرار دهند به همین دلیل هزینه‌های تغذیه‌ای را کاهش
می‌دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایستگاه تحقیقاتی بناب میزبان مرغان مروارید در سطح منطقه و شاید در سطح کشور بوده و این گونه باارزش در این ایستگاه پرورش داده شده و در منطقه توزیع می‌شود.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی یادآور شد: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی بر روی این گونه و معرفی خصوصیات صفاتی این گونه باعث شده است که با گذشت زمان بهره‌برداران بیشتری متقاضی پرورش آن بوده و مراجعات متعددی جهت تهیه آن به ایستگاه تحقیقاتی بناب صورت گیرد و به مرور پرورش صنعتی آن در شُرُف تحقق است.

علمی تأکید کرد: با این وجود، بهره‌برداری بهتر از این گونه مستلزم اجرای پروژه‌های تحقیقاتی بیشتر درباره افزایش وزن و همچنین قدرت تولید مثلی آن است.

وی با اشاره به برنامه‌های تحقیقاتی مرغان مروارید اظهار داشت: به‌کارگیری برنامه‌های نوری جهت افزایش تولید تخم در مرغان مروارید، تعیین نیاز حرارتی مرغان مروارید جهت افزایش بهره‌وری پرورش در سالن‌های صنعتی، استفاده از پسماندهای کارخانجات صنایع غذایی و کشاورزی در تغذیه مرغان مروارید و به‌کارگیری تکنیک‌های نوین جهت اصلاح ژنتیکی مرغان مروارید از برنامه‌های تحقیقاتی در مورد مرغان مروارید است.

از آنجا که مرغ شاخدار برای پرورش به هزینه‌های تغذیه‌ای کمتری نسبت به سایر طیور نیاز داشته و هزینه تأمین حرارت برای پرورش این نوع از ماکیان کاهش چشمگیری دارد و با در نظر گرفتن ارگانیک بودن گوشت مرغ شاخدار می‌تواند برای پرورش به تولیدکنندگان و علاقه مندان به پرورش طیور معرفی شود تا در سبد غذایی خانوار ایرانی قرار گیرد./


گزارش از: امیرمسعود طایفه‌سلطانخانی

T-941215-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید