Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در چهارمین جشنواره مرکبات جیرفت:

تبدیل دشت جیرفت به منطقه ویژه کشاورزی، انقلاب بزرگ در صادرات جنوب کرمان است/ صادرات 176 هزار تن مرکبات در 10 ماه گذشته

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما تلاش می کنیم دشت جیرفت به منطقه ویژه کشاورزی تبدیل شود که این امر یک انقلاب در حوزه صادرات در جنوب کرمان خواهد بود.

تبدیل دشت جیرفت به منطقه ویژه کشاورزی، انقلاب بزرگ در صادرات جنوب کرمان است/ صادرات 176 هزار تن مرکبات در 10 ماه گذشته

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که صبح امروز به منظور شرکت در چهارمین جشنواره مرکبات و بازدید از پروژه‌های بخش کشاورزی به شهرستان جیرفت در جنوب کرمان سفر کرده است، در این مراسم ضمن تبریک روز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر و روز زن، اظهار کرد: جنوب کرمان ظرفیت های انسانی و منابع خدادادی بسیار ارزشمندی دارد.

وی ادامه داد: جیرفت سفره رنگین غذای ایران و یک بهشت کوچک با تنوع اقلیمی و محصولی بسیار خوب است.

ساداتی نژاد با اشاره به صدور اسناد اراضی کشاورزی گفت: باید صدور اسناد اراضی کشاورزی را یک بار برای همیشه در کشور به اتمام برسانیم، کشاورز می تواند با سند از تسهیلات بانکی استفاده کند و یه کشاورز هویت می بخشد. با کمک هم می توانیم تا پایان دولت تمام اراضی کشاورزی را سنددار کنیم.

وی افزود: تا پیش از شروع دولت تنها 4 درصد از اراضی کشاورزی دارای سند شده بود و امروز 15 درصد از اراضی سنددار شده اند و رشد 770 درصدی داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با الگوی کشت گفت: الگوی کشت پس از 50 سال باید در کشور اجرایی شود که به کمک کشاورزان نیاز داریم.

وی از کشاورزان خواست: در تولید محصولات کشاورزی، اجرای الگوی کشت و برنامه کشت با کارگروه استانی الگوی کشت و استاندار همکاری کنید و از تولید بدون برنامه و مازاد نیاز بازار محصولات کشاورزی مانند پیاز و سیب زمینی خودداری کنید.

ساداتی نژاد تصریح کرد: کشت و صنعت جنوب کرمان باید محصولات راهبردی کشت کند لذا برای عدم چالش تامین پیاز در سال آینده، کشت و صنعت نباید به تولید پیاز ورود کند تا بتوانیم بازار را کنترل کنیم. کشت و صنعت باید در حوزه صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده به کشاورزان کمک کند.

وی ادامه داد: ما از خرید تضمینی به سمت قیمت تضمینی می رویم که در قانون افزایش بهره وری هم وجود دارد. ما در وزارت جهاد کشاورزی کار را به اتحادیه ها می دهیم و نظارت را بر عهده می گیریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خرید مازاد مرغ توسط اتحادیه ها یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی خرید مازاد محصولات کشاورزی را به اتحادیه ها واگذار کرده است تا بازار توسط اتحادیه ها تنظیم شود. وزارت جهاد کشاورزی ما به التفاوت خرید تضمینی و قیمت بازار را به اتحادیه ها پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: دشت مغان، دشت قزوین و دشت جیرفت در دنیا زبانزد هستند، ما تلاش می کنیم دشت جیرفت به منطقه ویژه کشاورزی تبدیل شود که این امر یک انقلاب در حوزه صادرات در جنوب کرمان ایجاد خواهد کرد.

ساداتی نژاد اظهار داشت: این طرح باید در مجلس مصوب شود و امیدواریم نمایندگان این استان در این زمینه کمک کنند. تبدیل دشت جیرفت به منطقه ویژه کشاورزی باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی خواهد شد. سال گذشته 77 هزار تن پرتقال از کشور صادر شده اما در 10 ماه گذشته 176 هزار تن صادرات مرکبات داشته ایم.

وی ادامه داد: با امضای توافق نامه صادرات مرکبات به چین، بازار صادراتی بزرگی برای کشور ایجاد خواهد شد. همچنین مشکلات صادراتی با بازار هند برطرف شده است.

مقام عالی وزارت تاکیدکرد: از همه سرمایه داران دعوت می کنم در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در جنوب کرمان سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، با دستور رئیس جمهور، برای تولید محصول سالم، با کیفیت، ارزان و با منشا داخلی تلاش می کنیم. ادامه داد: برای تسهیل امور در استان کرمان، تمام اختیارات وزیر جهاد کشاورزی به استاندار این استان تفویض می کنم تا با رئیس سازمان جهاد کشاورزی در استان، تصمیمات را بدون ارجاع به تهران اجرایی کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید