Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در دیدار با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

هدف وزارت جهاد کشاورزی رسیدن به حاکمیت غذا در جنوب غرب آسیا است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما باید به جایگاه خود در جنوب غرب آسیا بازگردیم و از ظرفیت های در اختیار استفاده کنیم لذا در دولت سیزدهم و با تاکید رئیس جمهور در این قله اقدامات و برنامه های جامعی داریم.

هدف وزارت جهاد کشاورزی رسیدن به حاکمیت غذا در جنوب غرب آسیا است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان قم و دیدار با حضرت آیت الله العظمی حسینی بوشهری اظهار کرد: ما در منطقه جنوب غرب آسیا در کشوری هستیم که خداوند نعمات زیادی را در آن قرار داده است و در این منطقه رقیبی در این خصوص نداریم.

وی افزود: ایران در تنوع اقلیمی و تنوع و تولید محصولات کشاورزی با هیچکدام از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست حتی در شرایطی که ما در بحث آب و تغییر اقلیم دچار برخی مشکلات هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ایران باید حاکمیت غذا در جنوب غرب آسیا را داشته باشد اما جایگاه ما توسط کشورهای دیگر تصاحب شده است، گفت: ما باید به جایگاه خود بازگردیم و از ظرفیت های در اختیار استفاده کنیم لذا در دولت سیزدهم و با تاکید رئیس جمهور در این قله اقدامات و برنامه های جامعی داریم.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که وظیفه خود را در چهار سال اول انجام دهیم، ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف تامین غذای کشور است و سپس غذای بخشی از کشورهای اطراف را تامین کنیم. طبق ماموریت ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تولید غذای با کیفیت، سالم، ارزان و با منشا داخلی را دارد که برنامه پایداری، خودکفایی و امنیت غذایی کشور محسوب می شود.

ساداتی نژاد در رابطه با پایداری و امنیت غذایی عنوان کرد: برای این مهم چند محور را پیش می بریم که یکی از این محورها الگوی کشت است؛ ما باید پس از 50 سال بر حسب اقلیم و آب در هر منطقه الگوی کشت را مستقر کنیم.

وی ادامه داد: اجرای این طرح از ابتدای مهر برای تمام استان ها ابلاغ شده است، باید تولید محصولات راهبردی را افزایش دهیم و سبزی، صیفی و محصولات پر آب بر را یا وارد کنیم و یا در گلخانه تولید کنیم. با این استراتژی به دنبال احداث 100 هزار گلخانه در کشور هستیم اما در حال حاضر 25 هزار هکتار گلخانه در کشور داریم.

مقام عالی وزارت خاطرنشان کرد: صادرات محصولات پر آب بر به نفع کشور نیست و برای آن عوارض تعیین خواهیم کرد و از طرف دیگر تولید غلات را در استان ها توسعه می دهیم.

وی ادامه داد: کشاورز در دنیا غنی است اما بسیاری از کشاورزان ما خرده‌مالک هستند و به همین دلیل معیشت ضعیف تری دارند، باغدار پیشرو در یک هکتار 400 تن تولید دارد اما متوسط تولید در کشور 40 تن است، گندم در بالاترین سطح حدود 15 تن در هکتار تولید می شود اما متوسط تولید کشور 3.5 تن در هکتار است و دلیل اصلی آن ناتوانی کشاورزان و باغداران در تهیه کود و بذر است.

ساداتی نژاد در رابطه با اجرای کشاورزی قراردادی در کشور تصریح کرد: کشاورزی قراردادی در مناطقی که اراضی خرده مالکی دارند بسیار موثر است، برای اینکه در زمان کشت این کشاورزان دچار مشکل نشوند کشاورزی قراردادی را راه اندازی کردیم و به طور نمونه در گندم و برای کشت با کشاورز قرارداد بسته می‌شود و بذر اصلاح شده، کود، سم، بیمه و آموزش در اختیار وی قرار می‌گیرد و در زمان برداشت محصول با او تسویه حساب می‌شود.

وی ادامه داد: با این روش به جای 4 تن 8 تن گندم تولید می شود و دولت مجبور به خرید گندم و هزینه ارزی نمی شود. تا قبل از دولت سیزدهم تنها یک درصد محصول کشاورزی در کشور به این روش تولید می شد که چغندرقند بود، در دنیا 40 درصد محصول به این شکل تولید می شود و ما در این دولت برای رسیدن به 20 درصد هدف گذاری کرده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مهر سال گذشته 250 هزار هکتار گندم و 46 هزار هکتار برنج به روش کشاورزی قراردادی کشت شده است، اظهار داشت: امسال تمام گندم توسط کشت قراردادی کشت شده که خروجی آن رشد تولید از 4.5 میلیون تن به 7.5 میلیون تن و رشد 30 درصدی تولید جو در کشور بوده است و کشاورزی به سمت اقتصادی شدن پیش رفته است.

وی افزود: قیمت گندم را در سوم فروردین سال جاری به 11هزار و 500 تومان افزایش دادیم که 135 درصد رشد قیمت را نشان می دهد و خروجی آن ررشد تولید در گندم سال جاری است و امیدواریم در تولید گندم خبازی به خودکفایی برسیم.

ساداتی نژاد در خصوص سنددار شدن اراضی کشاورزی گفت: پیش از شروع دولت سیزدهم تنها ۴ درصد از اراضی کشاورزی دارای سند تک‌برگ بودند و این مهم سبب افزایش تغییر کاربری شده بود، سنددار کردن و مشخص بودن کاربری زراعی سبب عدم‌تغییر کاربری می‌شود.

وی ادامه داد: در ۱۰ ماهه گذشته سنددار کردن اراضی کشاورزی به ۱۰ درصد رسیده و انشالله تا پایان دولت تمامی اراضی کشاورزی صاحب سند می‌شود.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه با شروع دولت بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، تصریح کرد: تولید و بازار مصرف باید در دست وزارت جهاد کشاورزی باشد؛ در حال حاضر در کنار تولید به مصرف نیز می‌اندیشیم و این دو در کنار هم قرار دارند و بزرگ‌ترین حمایت از مصرف‌کننده حمایت از تولید است.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش تولید همین فرماندهی واحد بر بازار و تولید بود، در انقلاب سفید 5 بند از کشاورزی گرفته شده بود که یکی از این بندها اصلاحات اراضی بود که باعث خرده مالکی در کشور شد و با صدور اسناد یکپارچه سازی انجام خواهد شد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه فراوانی کالاهای کشاورزی در بازار اولویت وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: پس از جنگ روسیه و اکراین بسیاری از کشورهای جهان دچار سهمیه‌بندی و کمبود شدند و با برنامه‌ریزی انجام‌شده کسری در حوزه غذا در کشور وجود نداشت.

وی ادامه داد: تمام باغات و زراعت شناسنامه دار خواهند شد و باید QR کد داشته باشند تا مصرف کننده از کیفیت غذا اطمینان کامل داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: اگر مردمی سازی انجام نمی شود نمی توانستمی نهاده دامی و کشاورزی تامین کنیم و تورم بسیار بیشتر از امروز بود. دامداران و مرغداران ایران با وجود تمام تحمل فشار اقتصادی زیاد،پای سفره مرده ایستادند.

وی افزود: با دستور رئیس جمهور و به منظور حمایت از دامداران و مرغداران، از روز گذشته 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزن قیمت به این قشر پرداخت می‌شود تا این حوزه بتواند پایداری تولید را حفظ کند و در کنار حفظ فراوانی، غذای سالم باقیمت مناسب را در اختیار مردم قرار دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید