Iranian Agriculture News Agency

رشیدی کوچی تاکید کرد:

سوددهی مهمترین عامل در پایداری الگوی کشت

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس، سوددهی را عامل پایداری و بقای الگوی کشت در بخش کشاورزی عنوان کرد.

سوددهی مهمترین عامل در پایداری الگوی کشت

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، جلال رشیدی کوچی امروز دوشنبه در حاشیه نشست هماهنگی اقدام اجرای الگوی کشت محصولات زراعی در استان فارس در محل وزارتخانه اظهار داشت: نخستین عامل برای اجرا و تداوم الگوی کشت، سوددهی است و محصولی که به کشاورز گفته می شود بکارد باید برایش سوددهدی داشته باشد.

وی ادامه داد: در صورت سوددهی در کشت محصول، کشاورزان همکاری می کنند و این طرح توسعه خواهد یافت و در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شویم.

رشیدی بر اصلاح مصرف آب نیز تاکید و تصریح کرد: اصلاح مصرف آب کشاورزی باید در کنار الگوی کشت لحاظ شود.

وی با بیان آن که پیشنهاد انتقال آب با لوله به زمین‌های کشاورزی در استان فارس در مجلس و در نشست امروز نیز با وزیر جهادکشاورزی مطرح شده است، گفت: پیشنهاد کردیم برای جلوگیری از هدررفت زیاد، به جای آن که آب به صورت سنتی در کانال‌ها رهاسازی شود، از طریق لوله‌گذاری سر زمین تحویل کشاورز شود.

این نماینده مجلس افزود: درباره این پیشنهاد با وزارت نیرو هماهنگی‌هایی انجام شده و در صورت عملی شدن آن می‌توان حدود 150 تا 200 هزار هکتار اراضی زیر سد درودزن تا دریاچه بختگان را با کمترین میزان آب مشروب کرد.

وی ادامه داد: با این اقدام نزدیک به 100 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود و چنین اقدامی برای 10 تا 20 سال کشاورزی آینده شهرستان‌هایی مانند مرودشت و زرقان است.

رشیدی تامین بذر برای اجرای الگوی کشت را مهم خواند و اذعان داشت: کشاورزانی که خسارت سال گذشته را از بیمه کشاورزی دریافت نکردند، نمی‌توانند امسال بذر خریداری کنند و آنان روی پولی که باید از بیمه دریافت می‌کردند برای خرید بذر حساب کرده‌اند.

وی از وزیر جهاد کشاورزی خواست موضوع پرداخت پول بیمه خسارت سال گذشته و موضوع بذر پی‌گیری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید