Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد در مراسم کلنگ زنی شهرک صنعتی وطن هشترود:

رشد 300 درصدی تولید گندم در آذربایجان شرقی

تکمیل زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی یک اولویت برای دولت است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در استان آذربایجان شرقی برداشت گندم 300 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است که بسیار امیدبخش و ارزشمند است.

رشد 300 درصدی تولید گندم در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در آیین کلنگ زنی شهرک صنعتی غیر دولتی کشاورزی، غذایی و گیاهان دارویی وطن در هشترود آذربایجان شرقی اظهار کرد: زنجیره ارزش در تمام استان ها دچار نقص است و وجود این شهرک در استان آذربایجان شرقی مانند لنگر برای بخش کشاورزی این استان است.

وی ادامه داد: در سفرهای استانی ریاست جمهوری به استان ها، در تمام کشور ضعف صنایع تبدیلی را دیده ایم، کشاورز خام فروش است و ارزش افزوده محصول به کشاورز تعلق نمی گیرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی یک اولویت برای دولت است، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی مکانیزاسیون و زنجیره ارزش را به صورت زیرساختی ارتقا خواهد داد که اقدام بسیار ارزشمندی است و باعث جذب ثروت در منطقه و ارتقا معیشت کشاورز می شود.

وی ادامه داد: هشترود معروف به انبار غله آذربایجان است و مردم آن در حوزه کشاورزی بسیار فعال هستند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ما الگوی کشت را پس از 50 سال در کشور اجرا کردیم که زنجیره ارزش بر روی اجرای آن بسیار موثر است، خاطرنشان کرد: برای حمایت از کشاورزان در مناطق مختلف یارانه ها را بر اساس الگوی کشت اختصاص خواهیم داد و اگر یارانه کشت و یا کود اختصاص یابد بر اساس الگوی کشت خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از طریق کشاورزی قراردادی کشاورزان را تامین مالی خواهیم کرد. ما در کشاورزی خرده مالکی هستیم و باید کشاورز تا زمان برداشت محصول تامین مالی شود.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه امسال در کشت گندم کشاورزی قراردادی را به کار برده ایم، گفت: کشاورز برای کود و بیمه پول پرداخت نمی کند و در زمان برداشت محصول تسویه حساب می کند که امیدواریم از این طریق تولید غلات در کشور ارتقا یابد.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی برداشت گندم 300 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است که بسیار امیدبخش و ارزشمند است.

مقام عالی وزارت با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم حرکت ما به سمت اقتصادی شدن کشاورزی است، اذعان کرد: در اقدام اول، این اقتصادی شدن در تولید گندم اتفاق افتاده است و تلاش ما این است که کشور در این زمینه به خودکفایی برسد.

وی تصریح کرد: 80 درصد از اراضی این استان دیم است لذا طرح توسعه دیم را که با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) شروع شده با قدرت پیش خواهیم برد و پیش بینی می کنیم نزدیک به 5 میلیون تن افزایش تولید در دیم زارها را خواهیم داشت.

ساداتی نژاد با بیان اینکه از طرح آبیاری نوین در استان حمایت می کنیم، ابراز امیدواری کرد: اگر نمایندگان در هفته آینده در طرح دوفوریتی بند «ت» تبصره 8 را انجام دهند تمام مصوبات سفر را یک ساله انجام خواهیم داد و پایاب سد این منطقه در همین طرح اجرایی خواهد شد که یک انقلاب در کشاورزی خواهد بود.

وی افزود: با اجرای این تبصره 30 هزار میلیارد تومان از محل املاک مازاد و در قالب تهاتر برای حوزه کشاورزی اعتبار اختصاص داده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خصوصی ترین بخش اقتصادی کشاورزی است و ما باید مردم را در این حوزه سهیم کنیم و سرمایه گذاران را به این بخش ترغیب کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در gdp سهم 11.7 درصدی دارد و باید هر سال به میزان نقش در gdp سرمایه گذاری داشته باشد اما در سرمایه گذاری تنها 4 درصد رشد داشته است، گفت: همین موضوع باعث عدم رشد در صنایع تبدیلی شده است، لذا باید سرمایه گذاری را به بخش کشاورزی بازگردانیم و برای تسریع آن تمام اختیارات وزیر جهاد کشاورزی را به استانداران واگذار می کنیم تا برای اعطای مجوزها نیاز به ارجاع به ستاد نداشته باشند.

ساداتی نژاد عنوان کرد: رشد 10 برابری اعتبارات در توسعه شهرک ها را داشته ایم و صنایع تبدیلی برای ما بسیار مهم است و از همه سرمایه گذاران دعوت می کنیم به حوزه کشاورزی و کشاورزان خدمت کنند.

وی با تاکید بر اینکه خدمت به حوزه کشاورزی یعنی تولید امنیت غذایی و امنیت غذایی کشور هم یعنی تولید قدرت، خاطرنشان کرد: کشاورز ایرانی سرباز تولید قدرت برای جمهوری اسلامی است.

مقام عالی وزارت در پایان گفت: هیچ اولویتی با تامین غذا قابل رقابت نیست و این موضوع تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است و باید برای ارتقا این حوزه تلاش کنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید