Iranian Agriculture News Agency

فرماندار باروق:

تامین آب اراضی مهمترین خواسته کشاورزان است

فرماندار باروق، تامین آب اراضی دیم و آبی این شهرستان را مهمترین خواسته و مطالبه کشاورزان منطقه دانست.

تامین آب اراضی مهمترین خواسته کشاورزان است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی امروز سه‌شنبه در سفر به شهرستان باروق در جنوب آذربایجان‌غربی از دشت کشاورزی و مزارع زراعی (گندم) این شهرستان بازدید کرد.

فرماندار باروق در حاشیه بازدید وزیر جهادکشاورزی از این مزارع گفت: با توجه به اینکه باروق دارای هفت هزار هکتار اراضی آبی و ۳۶ هزار هکتار اراضی دیم است قرار بود آب اراضی آبی از محل احداث سد در روستای قطار تامین شود که در سال‌های گذشته فازهای صفر و یک مطالعاتی این سد به پایان رسیده و حتی نقشه شبکه آبیاری آن نیز تهیه شده است.

صالح حسینی افزود: به منظور احیای دریاچه اورمیه عملیات اجرایی این سد متوقف شد که درخواست ما از مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی این است که یا عملیات اجرایی این سد از سرگرفته شود و یا اینکه از بند انحرافی سد نوروزلو با احداث ایستگاه پمپاژ، به صورت آبیاری نوین آب اراضی کشاورزی باروق تامین شود.

وی اضافه کرد: برای تامین اراضی کشاورزی دیم که ۱.۵ تُن محصول در هر هکتار در آنها تولید می‌شود پیشنهاد داریم از محل رودخانه آجرلو با احداث ایستگاه پمپاژ و بندهای کوچک به انتقال آب اقدام شود که این می‌تواند در سه ماه فصل آبیاری، آب مورد نیاز غلات کشت شده در اراضی دیم را تامین کند.

حسینی ادامه داد: این طرح‌ها نیز در جلوگیری از فشار به آب چشمه و قنوات که مصرف شرب بیشتر روستاهای بالادست باروق  و همچنین از فشار به آب‌های زیرزمینی کمک بسیار زیادی خواهد کرد و همچنین راندمان تولید را ۶ برابر افزایش می‌دهد.

در این سفر مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی را مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم شهرستان‌های میاندوآب، چهاربرج و باروق در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیران دستگاه‌های تابعه این سازمان در آذربایجان‌غربی و مسئولان محلی همراهی می‌کنند.

گفتنی است، بازدید از شبکه پمپاژ روستای شبیلو و محل احداث کارخانه کنسانتره تعاون روستایی میاندوآب، بازدید از دشت چهاربرج، بازدید از مسیر کانال‌های ساحل چپ رودخانه زرینه‌رود شهرستان میاندوآب، بازدید از مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی میاندوآب، بازدید از زنجیره تولید یکپارچه گوشت مرغ میاندوآب از جمله برنامه‌های کاری سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان های میاندوآب، باروق و چهاربرج است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید