Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در شورای اداری شهرستان شبستر:

شهرستان شبستر قطب کشاورزی استان آذربایجان شرقی است

اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل جاده شبستر به سلماس

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شهرستان شبستر قطب کشاورزی استان آذربایجان شرقی است.

شهرستان شبستر قطب کشاورزی استان آذربایجان شرقی است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که در معیت هیئت دولت به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است، به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در شواری اداری شهرستان شبستر، اظهار کرد: امسال با وجود خشکسالی توانستیم در تولید گندم وضعیت مطلوب تری را نسبت به سال گذشته در بحران امنیت غذا در جهان داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با کشت قراردادی گندم بتوانیم سال زراعی آینده شرایط مطلوبتری داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان ما نباید دغدغه ای برای تولید داشته باشد، تصریح کرد: ما باید برای کشاورزان نهاده‌، بذر و کود را تامین کرده و او را بیمه کنیم؛ تا کشاورز ما تنها بر روی کاشت تمرکز کند.

وی ادامه داد: این باعث می شود میزان عملکرد در تولید افزایش پیدا کند و در مجموع سبب می شود گندم بیشتری در کشور تولید شود و همچنین نیاز به واردات گندم از بین می رود.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه تولید قراردادی که از محوری ترین برنامه های کشاورزی دولت سیزدهم است، گفت:  از سال گذشته با کشت قراردادی ۲۵۰ هزار هکتار  شروع شده و انشالله توسعه پیدا خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دو مطالبه اصلی در شبستر وجود دارد، یادآور شد: جاده شبستر تا سلماس نیازمند تکمیل باند دوم است و حدود ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در سفر ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: زمین های اوقافی شهر صوفیان دومین دغدغه مردم این شهرستان بوده که با تمرکز  استان، ما در جهاد کشاورزی و منابع طبیعی  آمادگی داریم،  با تمهیداتی که در استان و با ارایه ساز و کار مشخص مشکلات مردم را با واگذاری منابع طبیعی در  ۱۵ هزار هکتار حل کنیم؛ البته این موضوع نیازمند ایجاد سازوکار با اوقاف و جلب رضایت این سازمان است که باید اجرا شود و در بحث منابع طبیعی تهاتر آن قابل انجام است تا سختی هایی ایجاد شده در حوزه توسعه رفع شود.

ساداتی نژاد  درباره آبرسانی سد ارس گفت: در اینباره در شورای اداری  با رییس جمهور  صحبت خواهم کرد تا تسریع در آن عملیاتی شود زیرا حوزه کشاورزی منطقه می تواند به شدت دچار تحول شد.

وی با بیان اینکه در این سفر  ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه کشاورزی تعلق گرفته است، گفت: این میزان  در مقایسه با سایر سفرهای استانی دولت تا به امروز عدد بالایی است زیرا شهرستان شبستر قطب  کشاورزی  استان آذربایجان شرقی است و جایگاه ویژه ای در کشاورزی دارد.

وی یادآور شد: ظرفیت بسیاری خوبی در حوزه درختکاری در این شهرستان وجود دارد و در اهمیت این موضوع به سازمان منابع طبیعی کشور نیز تاکید می کنم.

ساداتی نژاد درباره احیای دریاچه ارومیه، گفت:  احیای دریاچه ارومیه یک بحث زیست محیطی است که برای این موضوع در سفر رییس جمهور اعتباری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به دانش بنیان کردن حوزه روستایی، گفت: عموما روستاها قطب تولید در حوزه های  کشاورزی، باغداری و دامپروی هستند بنابراین ما از این موضوع حمایت می کنیم.

مقام عالی وزارت افزود: به دلیل اینکه امسال سال دانش بنیان نامگذاری شده ما قرارگاه دانش بنیان را راه اندازی کرده ایم.

وی در ادامه درباره اجرا شدن طرح مردمی سازی یارانه ها، گفت: این طرح در کشور اجرا شده که یک  طرح اقتصادی بزرگ به نفع مردم است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه عموما دولت ها در آغاز کار خود چنین تصمیماتی نمی گیرند، گفت: این طرح در کوتاه مدت برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان ما استرس هایی را  ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا بخش کشاورزی یارانه‌بگیر است، تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش مانند فولاد و پتروشیمی پایین تر است بنابراین سرمایه‌گذاری به نسبت در آن کمتر انجام می شود؛ بنابراین در دنیا به این بخش یارانه می دهند تا ارزش افزوده آن با سایر بخش ها برابر شود و سرمایه گذار غذا تولید کند‌.

به گفته وی، یارانه در بخش کشاورزی در بعضی از کشورها به حلقه اول یعنی تولید کننده، برخی دیگر به مصرف کننده و بعضی کشورها به طول زنجیره تولید یعنی صنایع تکمیلی و تبدیلی  پرداخت می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی، یاد آور شد: ما از  سال ۹۷، یارانه در نظر گرفته شده به بخش کشاورزی  به واردکننده یعنی حلقه بیرونی پرداخت شد که در هیچ کجای دنیا تجربه ای در آن نیست.

وی با بیان این که پول از بخش کشاورزی کوچ و به بخش واردات رفت؛ گفت: این موضوع سبب شد تا بخش کشاورزی تضعیف شود و بهره وری آن کاهش یابد.

به گفته وی، اجرای اصلاح یارانه ها در کوتاه مدت ممکن است استرس و سختی داشته باشد اما در میان مدت و بلند مدت بزرگترین تحول را در حوزه کشاورزی و دامپروری از نظر افزایش بهره وری، پایداری و سلامت غذا  و همچنین حوزه  اقتصادی  ایجاد می کند‌.

ساداتی نژاد با اشاره به افزایش قیمت در کالا ها، گفت: اگر این طرح اجرا نمی‌شد به مراتب قیمت کالاها افزایش چند برابری  نسبت به  شرایط فعلی داشت.

وی با بیان اینکه  در دنیا به شدت قیمت حوزه غذا در حال افزایش است، گفت: در ابتدای دولت سیزدهم روغن خام را  ۱۲۸۰ دلار خریداری می کردیم در حالی  که در حال حاضر روغن خام را با قیمت ۲۰۵۰ تن می خریم و نمودار همچنان در حال رشد است.

مقام عالی وزارت گفت: ما بخش زیادی از محصولات را وارد می کنیم و به شدت قیمت آن افزایشی است؛ دنیا با چالش گرانی و تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها مواجه است و ما باید به این طریق آن را کنترل می کردیم.

وی افزود: در حال حاضر در کشورهای همسایه ما مانند عراق قیمت اقلام مختلف روند افزایشی داشته که نشان می دهد دیگران بر سر سفره یارانه ما نشسته بودند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: در دراز مدت  این طرح در حوزه اقتصادی منشا اثراتی خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید