Iranian Agriculture News Agency

با دستور وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید؛

۹۷۵ پروژه به مناسبت بزرگداشت هفته منابع طبیعی

به مناسبت بزرگداشت هفته منابع طبیعی، ۹۷۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان با دستور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح و به بهره‌ برداری رسید که برای 24هزار و 846 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

۹۷۵ پروژه  به مناسبت بزرگداشت هفته منابع طبیعی

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در مراسم افتتاح و بهره برداری از پروژه های منابع طبیعی و آبخیزداری که در مجتمع و شهرک صنعتی دارویی برکت استان البرز برگزار شد، گفت:‌ مقام معظم رهبری امسال بحث گیاه و ارزش های کاشت آن، حفظ آب و خاک، میراث بین نسلی  و جلوگیری از تبدیل اراضی را مطرح کردند که از اصولی ترین پیامهای  ایشان بوده است.

 وی با اشاره به اینکه بر ما فرض و  دستور است که در تمام ایام سال به این سمت حرکت کنیم، افزود: رئیس جمهور، همه مسئولین و مردم، با کاشت نهال در  هفته منابع طبیعی نشان دادند که  علاقه مند  و دوست دار منابع طبیعی در کشور هستند.

ساداتی‌نژاد ضمن تقدیر از فعالیت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)،گفت: حقیقتا امروز ستاد اجرایی فرمان امام(ره)  پشتیبان حوزه امنیت غذایی و  حوزه منابع طبیعی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  به عنوان یک قطب مهم در کشور و امنیت غذایی همکاری و مساعدت می‌کند، یادآور شد:  در حوزه دیم نیز 2.5 هکتار تحت حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  قرار گرفته است.

به گفته وزیر جهاد کشاوری، کشت دیم در محصولاتی مانند گندم و جو دارای اهمیت است که در نهایت به امنیت غذایی در کشور کمک می کند و البته با استفاده از آب سبز فعالیت بزرگی آغاز شده که در سال آینده شاهد توسعه آن خواهیم بود.

ساداتی  نژاد با بیان اینکه ستاد فرمان اجرایی امام(ره) در حوزه راهبردی و استراتژیک کشور فعال است، افزود: بحث غذا بحث پر اولویتی است که هیچ چیزی قابل رقابت با آن نیست و اولویت اول کشور بوده و تامین آن بر ما واجب  است.

وی ضمن درخواست از ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  برای حضور در حوزه امنیت غذایی کشور به عنوان یک قطب فعال، افزود: انشاءالله ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  در این حوزه در سال های آینده با نگاه راهبردی ورود کند و بتواند، امنیت خاطر را مانند حوزه دارویی کشور که درصد قابل توجهی از آن را تامین می کند، در امنیت غذایی نیز با هلدینگ های کشاورزی عملیاتی کند.

به گفته وی، در حال حاضر شرکت پردیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در تامین  گوشت در کنار وزارت جهاد کشاورزی است و بخشی از تنظیم بازار کشور  با استفاده از ظرفیت ستاد فرمایی امام انجام می شود.

ساداتی‌نژاد  در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از فعالین بخش منابع طبیعی در کشور، گفت: به دستور مقام معظم رهبری بعد از چند سال رکود در حوزه آبخیزداری، تخصیص از صندوق توسعه ملی؛ سبب رونق این بخش شد که  مدیون نگاه بلند مقام معظم رهبری در این خصوص هستیم.

وی ادامه داد: در بودجه 1401 درآمد اختصاصی برای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نظر گرفته شده تا بتواند از محل درآمد زایی به سمت رسالت خود حرکت کند و از امروز هر درآمدی که در حوزه مرتع ایجاد شود به کمک آبخیزداری خواهد آمد که بسیار ارزشمند است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: از  حدود 123 میلیون هکتار اراضی که باید بر روی آن ها فعالیت آبخیزداری انجام شود در حدود 32 میلیون هکتار  از ابتدای انقلاب به دست وزارت جهادکشاورزی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری انجام شده است.

وی با بیان اینکه در صورتی که سالی 1.5 میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری برای این میزان از اراضی کشور انجام شود در حدود 70 سال به طول می انجامد؛ افزود:  در بحث آبخیرداری به عزم بسیار بلند نیازمندیم و باید با نگاه اجرایی به سالی 10میلیون هکتار برسیم تا در حدود 6 تا 7 سال فعالیت آبخیزداری در کشور کامل شود. 

وی با بیان اینکه 4 درصد اراضی کشاورزی سند دارد، تصریح کرد: این در حالی است که اراضی منابع طبیعی ما فاقد سند است، بنابراین یک بار باید این فعالیت برای همیشه انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تضاد در دو کلمه بی آبی و سیل، گفت: وقتی 90 میلیون هکتار فعالیت آبخیرداری در کشور باقی مانده این تضاد وجود خواهد داشت.

به گفته وی، در زمان سیل اثر ان را در بازار می توان مشاهد کرد؛ در سیل جیرفت و هرمزگان 60 هزار تن سیب زمینی از بین رفت که سبب ایجاد اختلال در بازار دارد.

وی با بیان اینکه آب و خاک منابع مهم امنیت غذایی هستند یادآور شد: با هر راهی از جمله فروش اموال مازاد برای آن برنامه ریزی کنیم و قدرت آن را پیش ببیرم.

ساداتی‌نژاد  با اشاره به اینکه باید مقیاس عدد در کاشت درخت را از میلیون به میلیارد برسانیم، گفت: تولید نهال در  نهالستان های کشور با وجود وسعت کشورمان و نگاه  بلند به حوزه منابع طبیعی کافی نیست.

وی با اشاره به نهضت درخت کاری در دنیا، افزود: باید رسالتمان را در حوزه کاهش کربن انجام دهیم و برای تحقق این امر باید نهضت مردمی را گسترش دهیم.  

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور، تصریح کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری  کشور در حال بررسی این طرح است تا بتوانیم با تکنولوژی موجود در کشور و کم آبی، این طرح را در مناطقی که شیب های مناسب دارند با استفاده از آب سبز عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت کاشت برای یک میلیارد نهال در کشورمان وجود دارد، افزود: با به کارگیری نهال مثمر و کمک مردمی در چند سال این ظرفیت را برای کشور فراهم کنیم و از مقیاس میلیون به میلیارد ارتقاء پیدا کنیم و به کشورهایی با سرانه متوسط برسیم.

 

گفتنی است؛امروز به مناسبت بزرگداشت هفته منابع طبیعی، ۹۷۵ پروژه  با  اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان با دستور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح و به بهره‌ برداری رسید که برای 24هزار و 846 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید