Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان پیش بینی کرد:

تولید یک و نیم میلیون تن محصول کشاورزی با زه کشی اراضی در استان گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: پیش بینی می شود با این زه کشی تولیدات کشاورزی تا یک میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.

تولید یک و نیم میلیون تن محصول کشاورزی با زه کشی اراضی در استان گلستان

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به استان گلستان، مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، در مراسم افتتاح شهرک گلخانه ای کردکوی و پروژه زهکشی گلستان که امروز توسط وزیر جهاد کشاورزی انجام شد، اظهار کرد: شهرستان بندر گز و شهرستان کردکوی دارای باغات بسیار زیادی است که مجهز به شهرک های صنعتی، کارخانجات فرآوری و صنایع تبدیلی هستند که نیازمند بازسازی و مدل سازی هستند و اولویت ما ارائه تسهیلات برای این صنایع است.

وی افزود: اراضی گلستان به سه بخش جنوبی، میانی و شمالی تقسیم می شود که باند شمالی با مشکل شوری و قلیایی بودن خاک را دارد و با توجه به شیب 2 درصدی اراضی به سمت دریا، در سال های خشکسالی زه آب های دریا به سمت خاک های این استان حرکت می کند.

مهاجر عنوان کرد: پروژه زه کشی گلستان که 280 هزار هکتار است، باید عملیاتی شود تا بتوانیم شوری را از سطح خاک خارج کنیم.

وی افزود: این پروژه بزرگترین زه کشی دیم در آسیا است. در این 5 سال کار به خوبی پیش رفته و به 110 هزار هکتار زه کشی رسیده است و دی سی خاک کاهش یافته است.

مهاجر پیش بینی کرد: با این زه کشی تولیدات کشاورزی تا یک میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد. در کنار زه کشی، آبندان هایی را طراحی کرده ایم تا آب جمع آوری شود و با آب اختصاصی به مزارع، تناژ محصولات در هکتار به 3 تن برسد.

وی افزود: ما بیش از 40 هزا هکتار اراضی آبی داریم که نیاز به زه کشی دارد و آب ماندگی دارند و باید خاک اصلاح شود تا ایجاد خفگی در محصولات زراعی ایجاد نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در رابطه با مجتمع های گلخانه ای عنوان کرد: ما در گلستان سه شهرک گلخانه ای دولتی و 10 شهرک گلخانه ای 10 هکتاری خصوصی داریم که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اند و امیدوارم با پشتیبانی وزیر جهاد کشاورزی این گلخانه ها سریع تر به بهره برداری برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید