Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در شورای اداری شهرستان املش:

اعطای تسهیلات بدون محدودیت به سرمایه گذاران صنایع چای در گیلان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: افراد مشغول در صنایع چای هر میزان تسهیلات نیاز داشته باشند از طریق بانک کشاورزی تامین خواهد شد.

اعطای تسهیلات بدون محدودیت به سرمایه گذاران صنایع چای در گیلان

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به استان گیلان، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که در سفر یک روزه هیئت دولت به استان گیلان، به عنوان نماینده رئیس جمهور از شهرستان رودسر و املش بازدید کرد، در شورای اداری شهرستان املش اظهار کرد: املش رتبه اول چای کشور، رتبه دوم در تولید مرکبات و فندق در استان را دارد و جذابیت های گردشگری بالایی دارد و با این شرایط 10 درصد بیکاری هم در این شهرستان نباید وجود داشته باشد.

وی افزود: در بازدید از املش سند انحرافی نیمه تمامی را بازدید کردیم که می توانست 500 هکتار از اراضی روستاهای اطراف خود را آبرسانی کند و حتما از مصوبات سفر این طرح را تکمیل خواهیم کرد.

ساداتی نژاد در رابطه با منابع طبیعی و رفع تداخلات اراضی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی روستاییان ما تداخلات اراضی کشاورزی با اراضی ملی است و راه آن این است که اراضی را سنددار کنیم و این یکی از محوری ترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است.

وی افزود: هفته آینده رئیس سازمان جنگل ها را برای ایجاد یک کارگروه رفع تداخل اراضی به این استان اعزام خواهم کرد تا مشکل را برطرف کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در این سفر اعتبار لازم برای تجهیز یگان حفاظت و نوسازی تجهیزات حفاظت از جنگل در نظر گرفته شده است، افزود: برای برنامه هفتم توسعه با استفاده از نظرات علمی نخبگان دانشگاهی به خصوص دانشگاه گیلان، گلستان و مازندران و کارشناسان خبره، طرح تنفس جنگل را پیش خواهیم برد.

وی با بیان این که یکی از مشکلات ما در بخش کشاورزی، تغییر کاربری زمین است، گفت: اگر به درستی با این افراد برخورد نشود، اراضی کشاورزی نخواهیم داشت بنابراین خواهشمندم تمام مسیولان ذی ربط در این زمینه با دقت عمل کنند، البته من نافع توسعه کشاورزی نیستم و کشاورزی را صنعت می دانم.

ساداتی نژاد ادامه داد: باید برای صنایع تبدیلی و بسته بندی تلاش کنیم و تسهیلات برای این بخش در نظر گرفته شود اما تغییر کاربری های مرسوم امنیت غذایی کشور را با خطر مواجه می کند.

وی با اشاره به این که در بخش صنایع چای ما محدودیت اعطای تسهیلات نداریم، عنوان کرد: افراد مشغول در صنایع چای هر میزان تسهیلات نیاز داشته باشند از طریق بانک کشاورزی تامین خواهد شد و تعاونی چای کاران هم اگر کارخانه های غیرفعال را تقبل کند، برای راه اندازی مجدد آن تسهیلات دریافت خواهد کرد تا بتواند فناوری های جدید را در این کارخانجات ایجاد کند.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با قیمت گذاری برگ سبز چای بیان کرد: قیمت گذاری برگ سبز چای در شورای قیمت گذاری وزارت جهاد کشاورزی با نظارت معاون باغبانی وزارت خانه انجام خواهد شد، در این شورا برای اولین بار پس از 40 سال، 3 کشاورز و 3 تشکل کشاورزی هم حضور دارند و در قیمت گذاری و تصمیم گیری مداخله می کنند که نشان دهنده یک تفکر نو در حوزه کشاورزی است.

وی با بیان این که دولت سیزدهم نگاه متفاوتی به بخش کشاورزی دارد، گفت: ما کشاورزی را بنگاه تولیدی می دانیم، از نظر ما باغ چای و مرکبات با کارخانه فرش و فولاد تفاوتی ندارد.

ساداتی نژاد با اشاره به این که در سال های اخیر، در بنگاه های صنعتی 700 میلیارد دلار هزینه شده است اما به بخش کشاورزی به عنوان صنعت نگاه نشده است، تصریح کرد: حق کشاورزی در حوزه سرمایه گذاری داده نشده که امروز در گیلان با فقر صنایع تبدیلی مواجه هستیم، ما هنوز هم مواد غذایی را مانند نفت، خام صادر می کنیم و کشاورز از ارزش افزوده کار خود بی بهره است.

وی با بیان این که نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی حاکم شده است، خاطرنشان کرد: از 6 بهمن 1342 که اصلاحات اراضی در کشور رقم خورد، زمین های کشاورزی خرد شد، بازار و آب از کشاورزی جدا شد؛ یکی دیگر نگاه شهرنشینی بود که به سمت توسعه شهرها و تخلیه روستاها حرکت کرد؛ همچنین جنگل و مرتع را از حالت خصوصی به ملی تبدیل کرد که هر سه این موارد باعث ضعف و فقر در حوزه کشاورزی شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: پس از 60 سال، در دولت سیزدهم تجارت و بازار کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی بازگشت و امروز وزارت جهاد کشاورزی متولی کل زنجیره کشاورزی از تولید تا مصرف است و این به معنی قدرت حوزه کشاورزی با نگاه جدید است.

ساداتی نژاد در رابطه با صندوق توسعه و حمایت از صنعت چای، گفت: از محل خروج اموال مازاد در بودجه ۱۴۰۱ ،۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دیده شده و صندوق‌های حمایت از جمله چای را از همان محل حمایت  خواهیم کرد.

وی گفت: انشاالله سال آینده سال خوبی برای صندوق های حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در کشور خواهد بود و اموال مازاد هر منطقه  را در همان منطقه هزینه خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه  یک هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در این سفر مصوبه برای حوزه کشاورزی داشته ایم، یادآور است: انشالله این پیشنهاد امشب مصوب خواهد شد.

وی با اشاره به طرح خودکفایی برنج در در دولت سیزدهم، افزود: یک میلیون تن تولید برنج در کشور با همراهی ۳ استان گیلان، مازندران و گلستان از طریق زه کشی اراضی توسط قرارگاه سازندگی افزایش خواهد یافت که تقزیبا 90 هزار میلیارد تومان در 5 سال هزینه خواهد داشت که بودجه آن از طریق تهاتر نفت تامین خواهد شد؛ در این سفر 700 میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: در  بحث شبکه استخر ذخیره آب، شبکه زهکشی آبیاری، بازسازی آب بندان ها، آبیاری تحت فشار  و ایستگاه های  پمپاژ نیز ۵۲۰ میلیارد تومان در این سفر اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با اعتبار در نظر گرفته شده برای جوانسازی، بازسازی  و به زراعی باغات چای و باغات مرکبات گفت: برای این بخش جمعا ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مقام عالی وزارت با اشاره به اهمیت تولید کیوی و فندق در این استان، یادآور شد: ایجاد یک مرکز  تحقیقاتی برای این دو محصول با اعتبار اولیه ۱۰ میلیارد تومان برنامه ریزی شده است.

وی درباره قرنطینه و صادرات محصولات از این استان، گفت: برای مبارزه با بیماری  و ‌ آفات  مانند مگس مدیترانه ای ۱۷ میلیارد تومان در این سفر اعتبار در نظر گرفته شده است.

ساداتی نژاد گفت: برای تجهیز مزارع پرورش ماهی نیز ۵۰میلیارد تومان در این سفر  در نظر گرفته ایم، همچنین در بحث جنگل برای صیانت و یگان حفاظت نیز ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: برای  زیرساخت‌های شهرکهای کشاورزی۴۰ میلیارد تومان و برای حفظ آب و خاک  و جلوگیری از سیلاب نیز ۴۰ میلیارد تومان در این سفر اعتبار در نظر گرفته شده است. 

وی در پایان گفت: نگاه ما به استان گیلان  یک  نگاه ویژه  است و امیدواریم وظیفه خود را در قبال کشاورزان که هم ضامن امنیت غذایی کشور و هم تولید کننده اقتدار و قدرت غذایی برای جمهوری اسلامی هستند، به درستی انجام دهیم و بتوانیم شرایط امنی را در حوزه سفره مردم که دغدغه رئیس جمهور است، ایجاد کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید