Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل

میزان خسارت ناشی از خشکسالی درمناطق مختلف استان ما بین 40 الی 70 درصد ارزیابی شده است .

وزش بادهای گرم جنوبی نیز بر میزان خسارت این خشکسالی و کم آبی افزوده است و میزان تبخیر و تعرق را به شدت افزایش داده است .

میزان خسارت ناشی از خشکسالی درمناطق مختلف استان ما بین 40 الی 70 درصد ارزیابی شده است .

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در زمستان گذشته به میزان 30 درصد کاهش نزولات آسمانی را شاهد بودیم  و میزان بازش بارانهای بهاره که 40 روز از آن سپری شده است نزدیک به 80 درصد با کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم .

این مقام مسئول افزود: وزش بادهای گرم جنوبی نیز بر میزان خسارت این خشکسالی و کم  آبی افزوده است و میزان تبخیر و تعرق را به شدت افزایش داده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: میزان مجموع ضریب درجه درجه حرارت 40 روز سپری شده از فصل بهار نیز به میزان 1 الی دو درجه سانتی گراد افزایش یافته است که همین مسئله نیز بر معضل خشکسالی بیش از پیش افزوده است .  

نیکشاد افزود: توصیه ما به کشاورزان و تولید کنندگان این است که صنعت بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیریم و با بیمه محصولات کشاورزی از ضررو زیانهای اقتصادی بیشتر به اقتصاد خانوار بکاهیم . آنچه که کشاورزان بیش از پیش به آن می بایست توجه داشته باشند اصل مدیریت بهینه مصرف آب در مزرعه است که می بایست با بکار گیری شیوه های نوین آبیاری حداکثر استفاده را از حداقل آب کشاورزی بنمایند .

این مقام مسئول افزود: درمصرف نهاد های کشاورزی نیز می بایست از نظر کارشناسان و مهندسین کشاورزی استفاده نموده و طبق توصیه های آنان اقدام نمایند و توجه داشته باشند که مصرف بی رویه برخی از کودهای شیمایی باعث عطش فراوارن در گیاه شده و رشد محصول را کند و میزان محصول تولیدی را به شدت کاهش می دهد . کشاورزان می بایست محصولی رابه عنوان کشت انتخاب کنند که میزان توقعات آبی آن کم بوده و با حداقل آب مصرفی بتوانند محصول ایده آل و قابل قبولی تولید نمایند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: به دلیل خشکسالی بسیار محصولات زراعی خصوصا گندم و جود در مناطق شمالی و مشکین شهر و دشت اردبیل استان دچار تنش و خشکالی است . میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 30 میلی متر کمتر است و در بیش از 70 درصد ازمزارع گندم و جو و حبوبات شاهد خشکسالی و کم آبی هستیم .

نیکشادافزود: میزان خسارت ناشی از خشکسالی درمناطق مختلف استان ما بین 40 الی 70 درصد قابل ارزیابی است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود افزود: اگر منبعد بارندگی مناسب وقابل قبولی را در سطح استان شاهد نباشیم قطعا ً میزان خسارت به مزارع دیم استان نیز به مراتب بیشتر خواهد بود

این مقام مسئول در خصوص وضعیت بیمه محصولات کشاورزی افزود: با استناد به آماری به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور ارائه نموده اند ، استان اردبیل از جایگاه ممتاز و برتر کشوری در بیمه انواع محصولات کشاورزی و دامی برخوردار است .استان اردبیل در صنعت بیمه دام و طیور و باغات و زراعت جایگاه سوم کشوری را داراست .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود:  در حال حاضر بیش از 190 هزار هکتار از محصولات کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار دارد که این میزان سطح بیمه محصولات کشاورزی در طی سی سال گذشته بی سابقه بوده است . در سال گذشته 150 میلیارد تومان خسارت از طریق بیمه به کشاورزان گندمکار استان پرداخت شد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید