Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

مراقبت جدی از مزارع گندم و جو در مرحله رشد فیزیولوژیکی و اقدام هوشمندانه برای تغذیه گیاهی

خلیل نیکشاد به همراه مدیر حفظ نباتات سازمان به شمال استان سفر کرده و با همراهی مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای پارس آباد ، بیله سوار و اصلاندوز از مزارع گندم و جو ، چغندر پائیزه ، سیر ، کلزا بازدید و از نزدیک در جریان وضعیت محصولات در حالت رشد فیزیولوژیکی قرار گرفت.

مراقبت جدی از مزارع گندم و جو در مرحله رشد فیزیولوژیکی و اقدام هوشمندانه برای تغذیه گیاهی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، خلیل نیکشاد که امروز به همراه مدیر حفظ نباتات سازمان به شمال استان سفر کرده است با همراهی مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای پارس آباد ، بیله سوار و اصلاندوز از مزارع گندم و جو، چغندر پائیزه، سیر، کلزا بازدید و از نزدیک در جریان وضعیت محصولات در حالت رشد فیزیولوژیکی قرار گرفت.

وی با اشاره به لزوم فعالیت مستمر شبکه‌های مراقبت گفت : فعالیت جدی شبکه های مراقبت و پیش آگاهی و پایش و رد یابی منظم عوامل خسارت زا و مدیریت بموقع این عوامل  در صورت مشاهده علائم آلودگی ارقام داخلی بخصوص تیرگان ، کلاته ، قابوس و ... در بازدید های منظم و رصد بیماری و مدیریت و کنترل آنها و سایر عوامل خسارت زا بر اساس دستور العمل های موجود سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی جدید 399 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان به زیرکشت گندم وجو رفته و در حال حاضر وضعیت مزارع آبی مطلوب می باشد اما به لحاظ شرایط اقلیمی حاکم برمنطقه که خشکسالی بوده و شاهد بارندگی کمتری هستیم مزارع غلات دیم در شهرستانهای بیله سوار و بویژه گرمی با تنش آبی مواجه است که امید واریم چند روز آینده به لطلف الهی با بارندگی خسارت ناشی از تنش های آبی کاهش یابد .

وی با اشاره به اهمیت کشت دانه های روغنی گفت : امسال 5700 هکتار از مزارع استان به زیر کشت این محصول رفته و سطح سبز و عاری بودن مزارع از علفهای هرز در حالت ایده آل می باشد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص محصولات سیر و چغندر قند پائیزه گفت : در سالجاری 1500 هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول قرار گرفته که خوشبختانه امسال هم بازار بسیار خوبی پیش بینی میشود و در مو رد چغندر قند پائیزه در شمال استال 2170 هکتار به این محصول اختصاص داده شده و چغندر قند بهاره که در حال کشت می باشد و در شهرستانهای شمالی و اردبیل و مشکین شهر اقدام شده است پیش بینی می شود سطح زیر کشت این محصول به 2500 هکتار برسد .

وی با قدردانی از زحمات کشاورزان زحمتکش گفت : با وجود قوانین لازم الرعایه در خصوص پروتکل بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا مسئولان و کارشناسان با رعایت این شرایط در کنار مزرعه کشاورزان را همراهی می کنند که امید وارم مبارزه  و کنترل امراض گیاهی و علفهای هرز بویژه بیماری زنگ زرد بدون خسارت سال زراعی جدیدی را پشت سر بگذاریم تا در استحصال محصولات به رقم قابل قبولی دست یابیم .

sadasfdsfa4eqrwef

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید