Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل؛

توزیع بیش از 20 هزار تن بذر گواهی شده و لیبل دار گندم علاوه بر بذور خودمصرفی کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل؛ تصریح کرد: به غیر از بذور خود مصرفی استان تا این لحظه بیش از 20 هزار تن بذور گندم آبی و دیم کشت پائیزه در مناطق سردسیری و گرمسیری بغیر از بذور خود مصرفی کشاورزان تهیه و توزیع شده است.

 توزیع بیش از 20 هزار تن بذر گواهی شده و لیبل دار گندم علاوه بر بذور خودمصرفی کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در مصاحبه با برنامه تلویزیونی زنده صبحگاهی تزه گون صدا و سیمای مرکز اردبیل از طریق ارتباط تلفنی  با اعلام این خبر، افزود: در استان اردبیل در راستای تامین نیاز گندمکاران امسال با وجود شرایط حساس که قسمت عمده آن ناشی از اتفاق خرداد ماه سالجاری است که در مزارع بذری و خوراکی گندم با مشکل رو به رو شده است.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل وزش تند باد های گرم با  سرعت 76 کیلومتر در ساعت و  تنش حرارتی بالای 36 درجه سانتی گراد با استناد و تائید  گزارشات سازمان هواشناسی استان شرایط نامساعدی از لحاظ ادامه رشد رویشی و زایشی غلات بوجود آمد که تاثیر منفی بر محصولات بخصوص گندم وارد ساخت و در کنار آن تهیه بذر خود مصرفی هم کشاورزان با مشکل روبرو شد.  

این مقام مسئول افزود: علی رغم  این مسائل و مشکلات عدیده ای که بوجود آمد در یک مقایسه آماری با توجه به اینکه در سال زراعی گذشته به عنوان مثال در شهرستان بیله سوار 4200 تن بذر گندم در بین متقاضیان توزیع شده بود ولی خوشبختانه  در جریان سالجاری این میزان به بیش از 6000 تن افزایش یافته است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: استان اردبیل با سه اقلیم سردسیری با مهلت کشت تا 15 مهرماه و اقلیم با عادت رشد بینابین مهلت مدت کشت 15 مهر تا 15 آبان  است  که تا کنون بیش از 80 درصد در این اقلیم گندم کشت شده است.

وی تصریح کرد: سومین اقلیم مناطق معتدل و گرمسیری که بیشتر مناطق شمالی را شامل می شود و مهلت زمان کشت تا 15 و حتی آخر آذرماه است؛ بنابراین هیچ گونه محدودیت و شتاب زدگی در اقلیم های مختلف استان وجود ندارد.

وی ضمن تقاضا از کشاورزان برای حفظ  آرامش خاطر با تهیه بذر مورد نیاز خود،  مراحل کشت را به اتمام برسانند،یادآور شد: خوشبختانه تا این لحظه سطح زیر کشت گندم آبی 36497 هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم پائیزه 35629 1هکتار بوده  که جمعا 172126 هکتار بوده است.

وی در قسمتی از سخنان خود با اشاره به علم به زراعت گفت : بنا به توصیه مراکز معتبر تحقیقاتی در کنار تهیه و توزیع بذور گواهی شده و لیبل دار و پرورشی ومرغوب ضرورت دارد برای جلوگیری از پس رفت ژنتیکی ارقام گندم این هم از بذور برداشت شده خود در سال بعد به عنوان بذور خود مصرفی استفاده کنند.

نیکشاد گفت: خوشبختانه به غیر از بذور خود مصرفی استان تا این لحظه بیش از 20 هزار تن بذور گندم آبی و دیم کشت پائیزه در مناطق سردسیری و گرمسیری بغیر از بذور خود مصرفی کشاورزان تهیه و توزیع شده است.

وی ادامه داد : بر اساس سیاست های کارشناسی و فنی این سازمان ملزم به تامین و تحویل 70 درصد بذور اصلاح شده و مرغوب به کشاورزان است و ما بقی بذور مورد نیاز را باید خود کشاورزان از بذور مرغوبی که در سالهای گذشته در اختیار آنان قرار داده شده است به عنوان بذری برای کشت مورد استفاده قرار دهند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود : کشاورزان باید با همفکری با کارشناسان زراعت و ترویج اصول تهیه بذور اصلاح شده و مرغوب با قوه نامیه بالا را از بذوری که می کارند برای سال آتی ذخیره کنند تا به سهولت در زمان مناسب  و بدون تاخیر اقدام که کشت محصول خود بنمایند و با درایت و همکاری تنگاتنگ عرصه را برای جولان و حضور دلالان تنگ تر  کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید