Iranian Agriculture News Agency

با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی ؛

اختیارات کامل وزارت جهاد کشاورزی در تولید، تأمین و تنظیم بازار کشور

نشست مشترک سید جواد ساداتی‌نژاد به همراه اعضای کمیسیون در سفر به اردبیل و با نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ، حجت الاسلام سید کاظم موسوی رئیس مجمع نمایندگان استان ، مهندس بدری نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین و مهندس جهانگیر زاده نماینده شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار و آصلاندوز ، دکتر جلالیان عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی کشور ، معاونین و مدیران ارشد بین جهاد کشاورزی و نیرو و مهندس بهنامجو استاندار اردبیل که در محل فرودگاه اردبیل برگزار شد.

اختیارات کامل وزارت جهاد کشاورزی در تولید، تأمین و تنظیم بازار کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، سید جواد ساداتی‌نژاد به همراه اعضای کمیسیون در سفر به اردبیل و در نشست مشترک با نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ، حجت الاسلام سید کاظم موسوی رئیس مجمع نمایندگان استان ، مهندس بدری نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین و مهندس جهانگیر زاده نماینده شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار و  آصلاندوز ، دکتر جلالیان عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی کشور ، معاونین و مدیران ارشد بین جهاد کشاورزی و نیرو و مهندس بهنامجو استاندار اردبیل که در محل فرودگاه اردبیل برگزار شد با اعلام این خبر افزود: در کشور برخی از استان‌ها نظیر اردبیل با داشتن ظرفیت‌های بی‌نظیر در بخش کشاورزی قطب تولید محسوب می‌شوند که ما در کمیسیون کشاورزی با تمرکز و اولویت بر این استان‌ها، سعی داریم مشکلات و ضعف‌های پیش روی مجموعه‌های دولتی را رفع کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: هر چند شرایط تحریم و برخی از مسائل داخلی عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده اما شاخص‌های مثبت در تولید و ارزآوری بخش کشاورزی نشان می‌دهد که ما باید بیشتر از گذشته در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

ساداتی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بخش کشاورزی باید پیشروتر از بخش صنعت مورد توجه قرار می‌گرفت تا در این شرایط که صنعت ما دچار آسیب شده با دور زدن تحریم‌ها می‌توانستیم از ظرفیت بخش کشاورزی برای خوداتکایی بیشتر استفاده کنیم.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به این بخش و مظلومیت تولیدکنندگان در این عرصه بیان کرد: بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است اما به دلیل کم توجهی به این حوزه، مشکلات و نارسایی‌ها در بخش کشاورزی به عنوان تأمین‌کننده امنیت غذایی بسیار زیاد است.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: باید با نگاه نو به بخش کشاورزی سعی کنیم تا در کنار بها دادن به امنیت غذایی، زمینه دفع تحریم‌های دشمن را به ویژه در بخش امنیت غذایی فراهم کنیم چرا که مسئله غذا امروز برای کشور ما یک مسئله استراتژیک و مهم حتی در زمره مسائل امنیتی و ایمنی بالا قرار دارد.

وی اظهار کرد: باید در تأمین نهاده‌های کشاورزی از بذر و کود گرفته تا سم و تأمین روغن مورد نیاز، وابستگی‌هایمان را به حداقل برسانیم هر چند که در شرایط کنونی در همه این حوزه‌ها ما وابستگی شدیدی را به کشورهای دیگر احساس می‌کنیم ولی با یک برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت می‌توانیم در این بخش موفق عمل کنیم.

ساداتی‌نژاد به اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی در تصویب طرح خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی به ویژه گندم تصریح کرد: این اقدام انقلابی مجلس فضای متفاوتی را در حمایت از بخش کشاورزی به وجود آورده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: اخیرا بسیاری از اختیارات جهاد کشاورزی که بیشتر به وزارت صمت واگذار شده بود، به خود جهاد کشاورزی برگشته و انتظار می‌رود این وزارتخانه در تأمین، تهیه و حتی تنظیم بازار دخالت مستقیم داشته و مسئولیت را عهده‌دار شود.

ساداتی‌نژاد افزود: با بالا رفتن اختیارات جهاد کشاورزی و تمرکز در پاسخگویی سریع به نیاز کشور، به راحتی می‌توانیم قیمت‌گذاری‌ها و حتی تعادل عرضه و تقاضا را در بازار حفظ کرده و به نوعی شرایط مساعد را در تأمین نیازمندی مردم فراهم کنیم.

وی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی پر عائله است و ۸۰ میلیون ایرانی به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های این مجموعه چشم دوختند که انتظار می‌رود در این راستا حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌های انقلابی صورت بگیرد.

ساداتی‌نژاد به سفر اعضای کمیسیون جهاد کشاورزی مجلس به استان اردبیل با ۵۰ درصد ظرفیت اشاره کرد و ادامه داد: تمام مصوبات ما در این جلسه قانونی بوده و امیدواریم شکل اجرایی واقعی بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در استان اردبیل و در حوزه ساماندهی پایاب سدها به ویژه خداآفرین و سایر سدهای احداثی در این استان مشکلاتی وجود دارد که باید هر چه سریعتر آماده بهره‌برداری شده تا کشاورزان از این ظرفیت در جهت تقویت تولید استفاده کنند.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: ما نشست‌های متعددی را در رفع مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی برگزار کردیم و امیدواریم با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین توجه به دامداران، عشایر و کشاورزان منطقه زمینه تقویت این بخش با تولید بیشتر و ارزش افزوده بالاتر فراهم آید.

وی بروکراسی را یکی از عوامل تنگ‌کننده عرصه برای تولیدکنندگان یاد کرد و گفت: در کنار تحریم‌های خارجی آنچه که کشاورز ما را رنج می‌دهد، بروکراسی اداری است که باید نسبت به رفع آن در تأمین نیاز بازار و همچنین حوزه صادرات برنامه‌ریزی انجام شود.

ساداتی‌نژاد افزود: ما در فصل بودجه‌ریزی قرار داریم و معتقدیم اعتبارات را نباید به صورت پراکنده در کشور پخش کرد بلکه به تناسب توانمندی هر استان در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری این توزیع اعتبارات به شکل مناسب و منطقی انجام شده و زمینه یک حرکت مؤثر در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فراهم آید.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ضرورت سنددار شدن اراضی کشاورزی را ضروری خواند و تصریح کرد: باید طرح کاداستر در این حوزه اجرا شود چرا که در حال حاضر ۱۰ درصد اراضی کشاورزی در کشور سنددار شدند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد با این روند ۳۵ سال طول می‌کشد تا تمامی اراضی کشاورزی سنددار شود در حالی که ما هدف‌گذاری کردیم در طول سه تا پنج سال این کار به انجام رسیده و کشاورز ما با افتخار بتواند سند زمین خود را برای دریافت تسهیلات در اختیار بانک‌ها قرار دهد.

ساداتی‌نژاد به موضوع کشت و صنعت مغان و ضرورت تعیین تکلیف این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های درستی را انجام خواهیم داد تا مدیریت منسجم در این بخش اتفاق بیفتد.

وزارت نیرو جلوی احداث سدهای بالادست ارس را بگیرد

در این نشست علی نیکزاد اظهار کرد: اردبیل در طول تاریخ با شاخص‌ترین اقدامات، گردن ایرانیان حق بزرگی دارد چرا که با شکل‌گیری حکومت صفوی یکپارچگی مدیریت کشور و نمایش قدرت مذهب تشییع به منصه ظهور رسیده است.

وی استان اردبیل را مولود انقلاب و اولین استان تأسیس شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد و گفت: در اولویت توسعه این استان زراعت، سیاحت، تجارت و صناعت قرار دارد که امیدواریم پیشروتر از همه بخش کشاورزی و تولیدات محصولات متنوع در آن مورد توجه قرار گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به وجود دو مجموعه کشت و صنعت مغان و پارس اشاره کرد و افزود: به دنبال لغو واگذاری کشت و صنعت مغان، باید در مدیریت جدید آن تجدید نظر شود تا بهترین خروجی را از این مجموعه و بنگاه اقتصادی شاهد باشیم.

نیکزاد تصریح کرد: در کشت و صنعت مغان و در ۶۲ هزار هکتار اراضی انواع محصولات زراعی و باغی تولید می‌شود که ورود عالمانه به این حوزه و مدیریت شایسته می‌تواند به توانمندی این مجموعه کمک کند.

وی با انتقاد از وزارت نیرو در بی‌توجهی به احداث سدهای متعدد در بالادست ارس خاطر نشان کرد: سد قره‌قورت در بالادست ارس زمینه نابودی و خشک شدن منطقه مغان را فراهم خواهد کرد و در سال‌های آینده در صورت تداوم این اقدامات باید شاهد لم‌یزرع شدن این منطقه باشیم.

نیکزاد به تولید ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: متأسفانه کشاورزان ما به قیمت مناسب نمی‌توانند محصول خود را عرضه کنند که خرید تضمینی این محصولات می‌تواند در دستور کار دولت باشد.

وی اضافه کرد: مجلس با کارهای کارشناسی به دنبال تضمین خرید محصولات استراتژیک است تا کشاورزان قبل از کشت با آگاهی کامل از قیمت محصول نسبت به زراعت آن اقدام کنند.

نیکزاد در ادامه بیان کرد: باید فکری به صادرات ۵.۵ میلیون تن محصول تولید شده سیب‌زمینی در کشور کرد تا با ساماندهی درست در این زمینه، کشاورزان ما بتوانند بهره‌وری بیشتری را داشته باشند.

نماینده مردم اردبیل، ‌ نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در اجرای پروژه‌ها به صورت فنی، تحقیقات و بررسی‌های دقیقی را انجام دهند تا نسبت به تأمین منابع آب اقدام شود.

وی تصریح کرد: در کنار این اقدامات و طرح‌های حمایتی مجلس از کشاورزان، بهتر است به بانک کشاورزی استان‌ها اختیارات بیشتری داده شود تا آنها بتوانند تسهیلات مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند.

حقابه‌های اردبیل نادیده گرفته شده است

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نیز در این نشست اظهار کرد: استان اردبیل از موهبت بزرگ اراضی مستعد و دشت حاصلخیز برخوردار است که بسیاری از این توانمندی‌ها بالقوه بوده و باید به بالفعل تبدیل شود.

وی به تولید ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در این استان اشاره کرد و گفت: ۲۵۰ هزار تن از این تولیدات به مصرف داخلی رسیده و ۶۰۰ هزار تن دست کشاورزان ما باقی مانده که باید با تدبیری مناسب در فروش و عرضه آن اقدام عملی انجام شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل به پایین بودن ظرفیت صنایع تبدیلی و انبارهای مکانیزه برای نگهداری محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: باید عنایت ویژه به حوزه صادرات انجام شود تا کشاورز ما با دغدغه کمتر بتواند تولید محصولات را از ابتدای کشت تا عمل‌آوری انجام شود.

موسوی مغان را نگین کشاورزی کشور و خاک حاصلخیز اعلام کرد و ادامه داد: کشت و صنعت مغان و پارس در دل این دشت حاصلخیز قرار دارد که توان تولید یک چهارم گندم و همچنین صیفی‌جات مختلف را در این دشت شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: واقعا به کار بنیادی و اساسی در تقویت محصولات استراتژیک در استان نیاز داریم که امیدواریم با رفع مشکلات، مظلومیت کشاورزان از بین رفته و آنها به حق واقعی خود برسند.

موسوی ضرورت توسعه کشت مکانیزه و آبیاری مدرن را در سه دشت اردبیل، مشگین‌شهر و مغان یادآور شد و خاطر نشان کرد: باید الگوی کشت به نفع تولید و ارزش افزوده کشاورزان تغییر پیدا کند تا آنها با خیال راحت محصول خود را کشت و عمل‌آوری کنند.

وی با انتقاد از وزارت نیرو در نادیده گرفتن حقابه استان از دو رودخانه ارس و قزل‌اوزن اضافه کرد: ما پیگیر احیای واقعی این حقابه هستیم و امیدواریم با تلاشی که نمایندگان و استاندار اردبیل انجام می‌دهد، به معنای واقعی این حقابه‌ها مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

موسوی تلاش مجلس را برای حل مشکلات اقتصادی مردم یادآور شد و اضافه کرد: سرچشمه توانمندی اقتصادی مردم بخش کشاورزی است و ضرورت دارد در این زمینه حمایت‌های همه‌جانبه انجام شود.

نیمی از هزینه‌های پایاب سد خداآفرین به سرقت رفته است

عباس جهانگیرزاده هم در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب مجلس اظهار کرد: جای تأسف است که در سال جهش تولید هیچ اعتباری در این زمینه به استان اختصاص نیافته و ما از تزریق اعتبارات ویژه جهش تولید بی‌بهره هستیم.

وی تصریح کرد: تولید کشاورزان استان به مانند سال گذشته سه میلیون تن بوده و حتی یک کیلو نیز به این محصولات اضافه نشده در حالی که ما گله‌مند عدم تخصیص اعتبارات در سال جهش تولید به بخش کشاورزی هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومانی در پایاب سد خداآفرین اشاره کرد و گفت: البته این پروژه به شکل کامل به بهره‌برداری نرسیده و ما نمی‌توانیم مدعی افزایش تولید تا ۱.۵ میلیون تن در این بخش باشیم.

جهانگیرزاده به مشکلات گوجه‌کاران منطقه و عدم فروش این محصول و همچنین موانع پیش رو در حوزه صادرات افزود: کشاورز ما به قیمت پایین‌تر از هزینه تمام شده محصول گوجه را تحویل بازار داده در حالی که امروز دلالان بیشترین سود را از قبل این عرضه بردند.

وی به مظلومیت جامعه کشاورزی و عشایری منطقه مغان اشاره کرد و ادامه داد: این کشاورزان با چه حال و حوصله‌ای دوباره به کشت محصول روی بیاورند در حالی که هیچ زیرساختی برای افزایش توان تولید آنها وجود ندارد و ما در یک جاده مرگی تردد می‌کنیم که هیچ امنیت جانی وجود ندارد.

جهانگیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما امسال کشته‌های زیادی را در این مسیر داده‌ایم اما متأسفانه مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تنها پاسخی که به ما می‌دهد ردیف‌دار نبودن این جاده برای احداث چهار بانده در این محور مواصلاتی خطرناک است.

وی اظهار کرد: باید در این سفر جویای حال عشایر و کشاورزانی باشیم که در طول سال با هزاران مشقت به تولید محصولات مختلف روی می‌آورند اما در عمل نمی‌توانند بهره‌وری مناسبی را داشته باشند.

جهانگیرزاده با قدردانی از زحمات همه تلاشگران عرصه تولید و فرآوری محصولات تصریح کرد: ما در سایه این زحمات پز می‌دهیم و مسئولان بهتر است در سال جهش تولید بخشی از خواسته‌ها و مطالبات این جامعه مظلوم را به خوبی رفع کرده و به حل این مشکلات اقدام کنند.

وی در ادامه به ناتمام ماندن پروژه پایاب سد خداآفرین اشاره کرد و گفت: نصف هزینه‌های انجام شده در این مجموعه به سرقت رفته که این واقعا تأسف‌انگیز است.

جهانگیرزاده افزود: هر چند استاندار اردبیل پیگیر رفع مشکلات است اما همچنان دغدغه تولیدکنندگان بخش کشاورزی در استان اردبیل جدی است و همه باید به رفع آن تلاشی جدی داشته باشیم.

دشت مغان به سمت لم‌یزرع شدن حرکت می‌کند

 صدیف بدری دیگر نماینده استان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ظرفیت‌های استان اردبیل در بخش کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، منابع طبیعی، ‌ جنگل و... بی‌نظیر است و باید از این ظرفیت بی‌بدیل در جهت تقویت خوداتکایی کشور در حوزه‌های مختلف استفاده شود.

وی به تولید چهار میلیون تن انواع محصولات در این استان اشاره کرد و گفت: با تکمیل پایاب سد خداآفرین به این ظرفیت تا یک میلیون تن اضافه خواهد شد تا پنج میلیون تن محصول کشت و زرع محصولات متنوع را شاهد باشیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به کمبود زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: یکی از این کمبودها نارسایی در عرضه محصولات به بازار است که ما همچنان از ناهماهنگی در این حوزه رنج می‌بریم.

بدری به تولید ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در این استان به عنوان دومین استان تولیدکننده این محصول اشاره کرد و ادامه داد: در بازاریابی و صادرات آن کشاورزان ما با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

وی به اجرای شبکه‌های متعدد انتقال آب به اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: کمیسیون کشاورزی باید هدف‌گذاری خاصی را در این حوزه انجام دهد تا با هماهنگی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی زمینه تولید محصولات متنوع فراهم آید.

بدری در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بخش‌های مختلف ما با ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم که امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی حقابه استان از ارس و همچنین قزل‌اوزن به خوبی تأمین شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته تسهیم خوبی در این زمینه انجام نشده و سهم استان مشخص نبوده در حالی که ما بیش از یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون متر مکعب حقابه از ارس داریم در حالی که این رقم به کمتر از ۸۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

بدری بیان کرد: وزارت نیرو باید حقابه استان را به شکل کامل تأمین کند و اگر این کار انجام نشود با احداث سدهای متعدد در بالادست ارس ما شاهد لم‌یزرع شدن اراضی دشت مغان خواهیم بود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: انتظار می‌رود با مطالعات دقیق در کمیسیون کشاورزی، مشکلات فعالان این بخش در فروش تضمینی محصولاتشان رفع و نسبت به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی اقدام لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: عدم یکپارچگی در صدور مجوزها و همچنین عدم آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی از آسیب‌های جدی است که امیدواریم در حوزه تکمیل پایاب سد خداآفرین به ازای ۶۲ هزار هکتار کشاورزان و بهره‌برداران با آموزش‌های نوین آشنا شوند.

بدری بازاریابی محصولات کشاورزی را نیز دارای مشکلات و نارسایی‌هایی دانست و گفت: ما همچنان با مشکل تأمین بذر و سایر نهاده‌ها از قبیل سموم و کودهای شیمیایی روبه‌رو هستیم که باید به موقع این کار انجام شود.

وی با انتقاد از ناهماهنگی مدیریتی در این حوزه افزود: تلاش خواهیم کرد تا به نوعی مدیریت بازار را در عرضه و فروش محصولات کشاورزی به عینه شاهد باشیم.

توسعه صنایع تبدیلی تا ۶۵ درصد فرآوری محصولات کشاورزی در اردبیل

اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل هم در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: ما خوشحال هستیم که اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به همراه مجمع نمایندگان استان در پیگیری مشکلات و مسائل کشاورزان و زارعان در این استان حضور پیدا کردند که قطعا این حضور می‌تواند در آستانه بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۰ مفید فایده باشد.

وی بخش کشاورزی را بخش پیشران در توسعه استان اردبیل اعلام کرد و گفت: استان اردبیل با داشتن اراضی حاصلخیز و همچنین شبکه‌های انتقال آب، یکی از ظرفیت‌های خوب در تولید انواع محصولات کشاورزی است که قطعا با صادرات این محصولات به کشور آذربایجان و آسیای میانه می‌توانیم ارزش افزوده بیشتری را برای استان و کشور به دست آوریم.

استاندار اردبیل به تکمیل پایاب سد خداآفرین و تلاش برای بهره‌برداری کامل از این مجموعه اشاره کرد و افزود: ۴۵ هزار هکتار اراضی دیم به آبی تبدیل خواهد شد تا با استفاده از ظرفیت این شبکه تولید بیش از یک میلیون تن محصولات بیشتری را در استان شاهد باشیم.

بهنام‌جو در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کشاورزی استان در سال‌های اخیر متحول شده به طوریکه بیشترین تمرکز ما بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین تقویت شهرک‌های گلخانه‌ای است که نوید خوبی را در این بخش برای مردم استان داده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: در کشور ما الگوی کشت مناسب مغفول مانده و ما نتوانستیم چندان اقدام مناسبی را در این حوزه انجام دهیم که انتظار می‌رود مجلس یازدهم با نگاه جامع به بخش کشاورزی کشورمان، این الگوی کشت را به شکل مطلوب طراحی و ارائه کند.

بهنام‌جو اضافه کرد: ما با توسعه صنایع تبدیلی به سمتی حرکت می‌کنیم تا ۶۵ درصد محصولات تولید شده در این استان به مرحله فرآوری و تولید با ارزش افزوده بیشتر برسد که انتظار می‌رود در این بخش برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها به شکل درست و صحیح انجام شود.

وی بیان کرد: امیدواریم با راه‌اندازی منطقه آزاد و همچنین توسعه منطقه ویژه اقتصادی، بسترهای تحول بخش کشاورزی را نیز به خوبی در استان شاهد باشیم.

استاندار اردبیل بازاریابی محصولات کشاورزی را یکی از بخش‌های مغفول‌ مانده اعلام کرد و گفت: باید در حوزه بازاریابی و عرضه محصولات کشاورزی دقت بیشتری داشته باشیم تا با یک برندینگ این محصولات به بازار عرضه شود.

بهنام‌جو جایگاه استان اردبیل را با تولید ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی یک جایگاه ممتاز اعلام کرد و افزود: در تولید ۱۲ محصول استراتژیک کشور، استان اردبیل رتبه اول تا هفتم را دارد که نظیر آن عدس، سیب‌زمینی، گندم، چغندر قند، حبوبات و عسل است.

۹۰ درصد ذرت بذری، ۱۰۰ درصد بذر سورگوم، ۱۰۰ درصد بذر چغندر قند و بخش عظیمی از نیاز بذری دانه‌های روغنی و غلات کشور را تامین و تولید می‌کند.

مهندس خلیل نیکشاد  نیز در این جلسه با تشریح توانمندی‌های بخش کشاورزی این استان گفت: استان اردبیل ۷۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم، ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و نزدیک ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی بوده و سالانه ۴.۵ میلیون تن محصول تولید می‌کند.

خلیل نیکشاد افزود: بخش کشاورزی استان ۱۲۰ هزار بهره‌بردار دارد و علاوه بر تامین چهار درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی، ویترین تولید بذر محصولات کشاورزی هم به شمار می‌رود به طوری که ۹۰ درصد ذرت بذری، ۱۰۰ درصد بذر سورگوم، ۱۰۰ درصد بذر چغندر قند و بخش عظیمی از نیاز بذری دانه‌های روغنی و غلات کشور را تامین و تولید می‌کند.

وی بیان کرد: این استان در زمینه تحقیقات علمی کشاورزی نیز جزو استان‌های تراز اول کشور به شمار می‌رود به طوری که سه مرکز تحقیقات کشاورزی و دامی در استان دایر و فعال است و فعالیت آنها بر اساس الگوی علمی دنبال می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: بخش کشاورزی استان اردبیل نیازمند حمایت‌های مستقیم و  غیرمستقیم از قبیل اعطای جوایز صادراتی به صادرکنندگان محصولات و نیز تدوین نظام بانکی حماتی و تنظیم نوسانات بازار محصولات است.

وی تداخل سال مالی با فصل سرما را از جمله مشکلات بخش کشاورزی برای اجرای طرح‌های زیربنایی و عمرانی کشاورزی استان اردبیل برشمرد و بیان کرد: علاوه بر این، ضروری است که بخش کشاورزی استان از سوی سازمان‌های بیمه‌گر حمایت شده و بانک ژن دامی و گیاهی استان نیز تقویت شود.

نیکشاد استفاده از ظرفیت‌های منابع آبی را از جمله نیازهای ضروری بخش کشاورزی استان دانست و گفت: برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی، در جنوب استان در حوزه آبریز رودخانه قزل‌ازون و در شمال استان در پایاب سد خداآفرین باید نگاهی عمیق به توانمندی‌های تولیدی کشاورزی استان بشود.

222222222222222

3333333333333333

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید