Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل

ضرورت رعایت اصول صحیح کاشت گندم به عنوان عامل بسیارموثر در افزایش عملکرد گندم

به کارگیری روش های صحیح کاشت محصولات از جمله در گندم نقش بسزایی در افزایش راندمان تولید ایفا می کند.

ضرورت رعایت اصول صحیح کاشت گندم به عنوان عامل بسیارموثر در افزایش عملکرد گندم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل ، علی حسین احدی عالی با اعلام این مطلب گفت: به کارگیری روش های صحیح کاشت محصولات از جمله در گندم نقش بسزایی در افزایش راندمان تولید ایفا می کند.

وی اظهار کرد: انتظاری که از عموم کشاورزان منطقه داریم این است که در زمان مناسب اقدام به کشت نمایند و توجه داشته باشند که تاخیر در تاریخ کاشت به دلیل مواجه شدن مراحل اولیه رشد گندم با درجه حرارت پایین منجر به کاهش معنی داری در عملکرد محصول خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: رعایت تاریخ کاشت به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مدیریتی موثر بر عملکرد باید مورد توجه خاص زارعین و کارشناسان قرار گیرد.

وی افزود : بهترین تاریخ کاشت گندم طبق توصیه محققین ایستگاه تحقیقات کشاورزی در منطقه اردبیل، نیمه اول مهرماه می باشد ،ولی تا پایان مهرماه می توان اقدام به کشت نمود، فلذا از عموم کشاورزان منطقه درخواست می شود تا در مناسب ترین زمان نسبت به کشت اقدام نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل ضمن تاکید بر انجام بیمه محصولات کشاورزی در مقابل حوادث غیر مترقبه اظهار کرد: کشاورزان علاوه بر رعایت موارد فوق الذکر استفاده از بذور اصلاح شده وضدعفونی شده ،رعایت عمق کاشت، مقدار مناسب بذر و کود مصرفی، تجهیز اراضی زراعی به سیستم های نوین آبیاری ، افزایش ضریب مکانیزاسیون و اجرای کشاورزی حفاظتی را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه توزیع بذور گندم گواهی شده در 12 عامل توزیع مورد تایید جهاد کشاورزی در شهرستان اردبیل آغاز شده افزود: ارقام توزیعی شامل ارقام کاسگوژن،پیشگام، میهن، سای سونز، اوکلید و حیدری از ارقام گندم آبی و آذر 2 ، هما و باران ازارقام گندم دیم می باشد.

احدی عالی یادآور شد: کشاورزان در صورت استفاده از بذور خودمصرفی، ضمن بوجاری کردن بذر با دستگاههای بوجاری، بذر مصرفی خود را با استفاده از قارچ کش های مناسب ضدعفونی و سپس اقدام به کشت نمایند.                         

وی در پایان سخنان خود افزود: امیدواریم با به کار بستن توصیه های لازم فنی و کارشناسی مخصوصا رعایت زمان مناسب کاشت و استفاده از بذور اصلاح شده و مرغوب میزان تولید افزایش یافته و امسال گندم بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید