Iranian Agriculture News Agency

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل

عرضه و تقاضای سیب زمینی در استان اردبیل متعادل می‌شود

۲۰۰ هزار تن از این محصول به مصرف داخل و مابقی برای صادرات و فروش به سایر استان‌ها باید برنامه‌ریزی شود.

عرضه و تقاضای سیب زمینی در استان اردبیل متعادل می‌شود

به گزارش استان اردبیل، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل، گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام گرفته در راستای تسهیل صادرات به خارج از کشور و همچنین فروش سیب زمینی در داخل کشور، عرضه و تقاضای این محصول در استان متعادل می‌شود.

ارژنگ عزیزی روز چهارشنبه تصریح کرد: با توجه به اینکه در ابتدای برداشت سیب زمینی در استان قرار گرفته‌ایم، قیمت پایه این محصول پایین بوده که جذب کمتر برخی واحدهای صنایع تبدیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا عمده علت عدم عرضه مناسب سیب زمینی در استان است.

وی بیان کرد: بر اساس برآوردهای انجام گرفته ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان تحت کشت سیب زمینی بوده و ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی از مزارع استان برداشت می شود.

عزیزی گفت: ۲۰۰ هزار تن از این محصول به مصرف داخل و مابقی برای صادرات و فروش به سایر استانها باید برنامه‌ریزی شود.

معاون استاندار اردبیل اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت پایه صادرات برای صادرکنندگان به ازای هر تن ۲۰۰ دلار بود، انگیزه برای صادرات این محصول کمتر بود و بر اساس پیگیری‌های انجام گرفته قیمت پایه صادرات سیب زمینی به ازای هر تن به  ۱۰۰ دلار کاهش یافت.

عزیزی اظهار کرد: برخی از صادرکنندگان نیز که در سال‌های گذشته تعهدات ارزی خود را پرداخت نکرده بودند، فعالیت‌شان تعلیق شده بود که با هماهنگی انجام گرفته ، فعالیت آنان از تعلیق خارج شد.

وی بیان کرد: در هر حال حاضر دو مورد از مهم‌ترین موانع صادرات سیب زمینی برداشته شده و پیش بینی می شود ۱۵۰ هزار تن از برآورد تولید ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی از استان صادر شود.

عزیزی گفت: همچنین بر اساس پیگیری و مکاتبه با کمیته دائمی کالاهای داخلی نیز بخشی از سیب زمینی تولید استان برای مصرف و تنظیم بازار توسط سایر استان‌های کشور خریداری می‌شود.

وی افزود: با این اقدامات پیش‌بینی می‌شود قیمت و میزان عرضه و تقاضای سیب زمینی در استان متعادل شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید