Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل

رعایت اصول صحیح کشت کلزا ، عامل موثر در افزایش عملکرد

به کار گیری روش های صحیح کاشت محصولات از جمله در کلزا نقش بسزایی در افزایش راندمان تولید ایفا می کند.

رعایت اصول صحیح کشت کلزا ، عامل موثر در افزایش عملکرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، علی حسین احدی عالی با اعلام این مطلب گفت: به کار گیری روش های صحیح کاشت محصولات از جمله در کلزا نقش بسزایی در افزایش راندمان تولید ایفا می کند.

وی خاطر نشان کرد: رعایت تاریخ کاشت نقش بسیار مهمی در استقرار گیاه در خاک قبل از شروع سرماهای پاییزه وتولید بوته های قوی ، عملکرد نهایی ، کنترل آفات و علفهای هرز دارد و مناسبترین زمان کاشت آن در شهرستان اردبیل براساس توصیه های کارشناسان و تجربیات حاصل شده از هفته دوم تا پایان شهریور ماه به کشاورزان توصیه می شود .

وی همچنین به رعایت اصول تغذیه ، تراکم بوته، استفاده از بذور با قوه نامیه بالا و ضدعفونی شده ، رعایت عمق کاشت ، کنترل و مبارزه با علف های هرز ، کشت مکانیزه با استفاده از ریزدانه کار وکالیبراسیون ادوات کشت به عنوان سایر فاکتورهای تاثیرگذار در عملکرد کلزا اشاره کرد.

احدی عالی با اشاره به مزایای کشت کلزا گفت: کلزا با برخورداری از ویزگی هایی نظیر غنی کردن خاک و کنترل علفهای هرز ، خاک را برای کشت محصول گندم سال آینده آماده می کند و سبب افزایش عملکرد گندم می شود. همچنین از کنجاله این محصول جهت خوراک دام استفاده می شود . افزون بر این کشت کلزا از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

وی افزود: کلزا با دارا بودن 45 تا 48 درصد روغن یک دانه روغنی مرغوب محسوب می شود و با توجه به اهمیت تامین روغن مورد نیاز داخل کشور و ضرورت خودکفایی و قطع وابستگی در تامین روغن مورد نیازو تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور ، کشت این محصول به عنوان یک محصول استراتژیک در منطقه توصیه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل در ادامه به کشاورزان کلزا کار برای انجام بیمه محصولات کشاورزی در مقابل حوادث غیر مترقبه تاکید کرد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: امسال نیز همچون سال های گذشته در تلاش هستیم تا با به کارگیری تمام امکانات و اجرای برنامه های لازم شامل اطلاعیه های ترویجی ، ارسال پیامک، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در مراکز و روستاهای تحت پوشش ، آموزش های انفرادی ، حضوردر عرصه کارشناسان پهنه و ارائه توصیه های فنی لازم  و ترغیب و تشویق بهره برداران ، سطح زیر کشت کلزای شهرستان را افزایش دهیم.

وی در پایان از کشاورزانی که اقدام به کشت کلزا می‌کنند درخواست کرد، بذر مورد نیاز خود را از عاملان مورد تایید مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تهیه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید