Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک

اختصاص ۳۵ میلیارد تومان به اجرای آبیاری تحت فشار شهرستان نیر

با اجرای این طرح، هشت روستای شهرستان نیر به سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز می‌شود.

اختصاص ۳۵ میلیارد تومان به اجرای آبیاری تحت فشار شهرستان نیر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، علیمراد اکبری در جریان سفر یک روزه به استان اردبیل در بازدید از عملیات اجرایی آبیاری تحت ‌فشار اراضی پایاب سد سرخاب شهرستان نیر گفت: با اجرای این طرح، هشت روستای شهرستان نیر به سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز می‌شود.

وی افزود: اجرای طرح آبیاری تحت فشار پایاب سد سرخاب اردبیل از سال گذشته آغاز شده که با تامین ۳۹۰ لیتر آب در ثانیه پس از اجرای این طرح، اراضی زراعی هشت روستای سرخاب، گوگرچین، گوگه، وله زاقرد، قره تپه، بوران، ایرینجی و ویرثق به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین توسعه زیرساخت‌های آبیاری نوین را از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش راندمان آبیاری و نیز رونق تولید در عرصه کشاورزی با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در جریان بازدید معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی از این طرح گفت: با بهره‌برداری از این طرح، آبیاری بیش از سه هزار و ۵۳۰ هکتار از اراضی پایین دست سد سرخاب به صورت نوین و با آخرین فناوری روز انجام خواهد شد.

خلیل نیکشاد افزود: در اجرای این پروژه ۱۰ کیلومتر شبکه اصلی و ۷۰ کیلومتر شبکه فرعی در حال احداث است و با اجرای کامل آن، راندمان آبیاری در اراضی هشت روستای منطقه بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به پیش‌بینی ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای اجرای این طرح بیان کرد: با بهره‌برداری کامل از این طرح، آب اراضی زراعی ۶۶۳ نفر از کشاورزان منطقه از طریق منبع دائمی و پایدار و به شیوه شبکه آبیاری مدرن تامین می‌شود.

عملیات احداث سد سرخاب شهرستان نیر در دامنه شرقی کوه سبلان و در ارتفاع ۲۲۰۰ متر از سطح دریا در اراضی روستای سرخاب با حجم مفید یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب در سال ۷۹ آغاز شده و در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید.

با وجود این که این سد با هدف تامین آب آشامیدنی شهری و روستایی نیر و تامین آب کشاورزی منطقه احداث شده ولی احداث شبکه آبیاری در پایاب این سد به مدت ۱۰ سال به تاخیر افتاد.

عملیات اجرایی طرح آبیاری تحت فشار پایاب سد سرخاب اردبیل از سال گذشته آغاز شده که با تامین ۳۹۰ لیتر آب در ثانیه، اراضی زراعی هشت روستای سرخاب، گوگرچین، گوگه، وله زاقرد، قره تپه، بوران، ایرینجی و ویرثق تحت پوشش آبیاری نوین قرار می‌گیرد.

46783.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید