Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل

ضرورت حفظ بقایای گیاهی و مضرات آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول از سطح مزارع

آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت گندم و جو طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 20 قانون هوای پاک ممنوع بوده و جرم تلقی شده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

ضرورت حفظ بقایای گیاهی و مضرات آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول از سطح مزارع

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، علی حسین احدی عالی با اعلام این مطلب گفت: سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع باعث از بین رفتن مواد ارزشمند خاک ، افزایش شوری خاک زراعی ، آلودگی آب وهوا و محیط زیست شده و سبب تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می گردد که همین امر فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

وی افزود: سوزاندن کاه و کلش موجودات زنده و مفید خاک را از بین برده ، رطوبت خاک را کاهش داده و خاک زراعی را فشرده و سفت کرده ، حاصلخیزی خاک را کاهش می دهد و لطمات جبران ناپذیر به مزارع و خاک های کشاورزی و مواد آلی خاک وارد می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل در ادامه بیان کرد: کشاورزان برای این اقدام خود دلایلی نظیر سریع تر آماده شدن زمین برای کشت بعدی و از بین بردن آفات و علفهای هرز را عنوان می کنند که بایستی به جای این روش غلط ، استفاده از سموم مناسب و تناوب زراعی و اجرای خاکورزی حفاظتی را جایگزین کرد.

احدی عالی در ادامه افزود: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت گندم و جو طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 20 قانون هوای پاک ممنوع بوده و جرم تلقی گردیده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی از کشاورزان درخواست نمود از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جدا خودداری نمایند و موارد تخلف را با شماره ارتباطات مردمی 1540 و یا اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در میان بگذارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید