Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان اردبیل

افزایش قیمت مرغ کاذب است

پکیج صادرات محصول سیب زمینی در کشور تدوین می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح 42 هزارهکتاری پایاب سد خدا آفرین مغان پروژه استثنایی در جهان است .

افزایش قیمت مرغ کاذب است

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان اردبیل ،  کاظم خاوازی با استقبال رسمی در فرودگاه اردبیل به همراه معاون وزیر در امور آب و خاک ، مشاور و مدیر کل هماهنگی امور استانها ، معاون امور دام و رئیس سازمان امور اراضی ، دکتر علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و مجمع نمایندگان استان، مجمع نمایندگان استان و استاندار و مشاور وزیر و مدیر عامل شهرکهای کشاورزی وارد استان اردبیل شد و ضمن حضور در مرقد شهدای بهشت فاطمه (س) به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد .

وزیر جهاد کشاورزی در سفر خود به شهرستان کوثر گفت: برای اجرای طرح آبیاری در پایاب سد گیوی در شهرستان کوثر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده و با اجرای آن تحولی در کشاورزی منطقه رخ می‌دهد.

کاظم خاوازی روز دوشنبه در جریان بازدید از چند طرح کشاورزی در شهرستان کوثر گفت: با اجرای این طرح ، اراضی دیم منطقه به سامانه آبیاری نوین مجهز شده و جهشی در تولیدات کشاورزی منطقه رخ خواهد داد.

وزیر جهاد کشاورزی اجرای این طرح‌ها را از جمله اقدامات مهم برای رونق بخشی به وضعیت اشتغال، بهره‌وری آبیاری و مصرف آب در حوزه کشاورزی و تولید متراکم این استان برشمرد.

با اجرا ، تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه بزرگ منطقه آب بیش از هشت هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی پایاب سد گیوی در شهرستان کوثر تامین خواهد شد.

شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی ۸۵ کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد، سد گیوی (کوثر) با ظرفیت ۷۶ میلیون متر مکعب ۱۰۲ متر ارتفاع دارد و عملیات اجرایی آن از سال ۸۳ آغاز شده، این سد بر روی رودخانه گیوی چایی از نوع خاکی سنگ ریزه‌ای با هسته رسی احداث و حجم مفید آن ۵۳ میلیون مترمکعب است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین  در اولین روز از سفر به استان اردبیل در کشتارگاه مدرن و صنعتی آرتا جوجه سبلان اردبیل حاضر شد و گفت: فردا به شمال استان اردبیل سفر خواهم کرد و از طرح‌های مختلف از جمله طرح اجرا شده پایاب سدخدا آفرین، مجتمع گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری مغان، مزرعه ۸۰۰ هکتاری تولید بذر رقم ۷۰۴ شرکت کشت و صنعت پارس بازدید خواهم کرد.

دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه سخنان خود در سفر به استان اردبیل با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ کاذب است و هیچ توجیهی ندارد افزود: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول امنیت غذایی کشور به و فور تولید مرغ و گوشت را انجام خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه اجازه کمبود مرغ و گوشت در سفره مردم را نخواهد داد افزود: با افزایش تولید نهاده‌های دامی قیمت مرغ کاهش پیدا خواهد کرد که در این زمینه وزارت سمت نیز باید نظارت‌ها را افزایش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز سفر خود با حضور در مناطق شمالی استان با تأکید بر اجرای طرح‌هایی بر مبنای تبدیل اراضی دیم به آبی بیان کرد: با توجه به اینکه تبدیل اراضی دیم به آبی علاوه‌بر توسعه حوزه کشاورزی در افزایش درآمد کشاورزان منطقه نیز نقش ویژه‌ای دارد باید بر روی این موضوع متمرکز شده و بر تسریع در روند طرح‌هایی بر مبنای تبدیل اراضی دیم به آبی توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت کنونی اراضی پایاب سد خداآفرین در شهرستان پارس‌آباد اظهار کرد: پیش از اجرای طرح تجهیز اراضی کشاورزی پایاب خداآفرین در شهرستان پارس‌آباد به آبیاری مکانیزه بیش از 75 درصد از این اراضی دیم بوده است که با تکمیل این پروژه شاهد تبدیل این اراضی دیم به آبی و افزایش عملکرد کشاورزان باشیم.

طرح تجهیز اراضی کشاورزی پایاب سد خداآفرین به تجهیزات آبیاری مکانیزه و تحت فشار در منطقه مغان به‌ویژه در شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان یکی از طرح‌های بی‌نظیر در سطح کشور در حوزه کشاورزی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این پروژه در سطح منطقه همتا ندارد افزود: تاکنون و تنها در سطح منطقه بلکه در سطح جهان است پروژه‌ای در حوزه کشاورزی همچون پروژه تجهیز اراضی کشاورزی پایاب سد خداآفرین در شهرستان پارس‌آباد به تجهیزات آبیاری مدرن وجود نداشته است به‌طوری که امروز شاهد نصب بیش از 1200 دستگاه سنتر پیوت در این منطقه هستیم.

خاوازی اجرای پروژه‌های مهم در حوزه کشاورزی را در توسعه اقتصاد منطقه مغان بسیار موثر دانست و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های حوزه کشاورزی، آب و خاک در استان اردبیل به‌ویژه در شمال استان در شهرستان پارس‌آباد مغان اهتمام ویژه‌ای دارد چرا که با توجه به ظرفیت‌های موجود در این منطقه این پروژه‌ها در توسعه اقتصادی مغان نقش موثری ایفا خواهند کرد.

اکبر بهنامجو نیز در جریان افتتاح گلخانه‌های هوشمند نسل جدید در پارس‌آباد مغان  که با حضور وزیر جهاد کشاوزری و معاونین و مدیران ارشد برگزارشد اظهار کرد: این واحد گلخانه‌ای یکی از بزرگترین گلخانه‌های شمال استان و از نوع دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد ۵۰ هکتار گلخانه در سال گذشته هدف‌گذاری شده بود، افزود: برای سال جاری حداقل ۳۵۰ هکتار با اشتغال‌زایی حدود ۱۵۰۰ نفر هدف‌گذاری شده است.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه در منطقه پارس‌آباد ،اصلاندوز و بیله‌سوار بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، گفت: بعد از انقلاب هیچ مقطع زمانی به اندازه این دولت در منطقه شمال استان سرمایه‌گذاری نشده بود و این سرمایه‌گذاری‌ها یک میلیون تن به محصولات کشاورزی خواهد افزود.

وی ادامه داد: ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در رابطه با محصولات کشاورزی طبق نیاز استان انجام خواهد شد تا کشاورزان با خیال راحت به تولید محصولات کشاورزی بپردازند.

بهنامجو  با بیان اینکه پنج واحد صنایع تبدیلی در استان در حال انجام است، افزود: در سال جاری مشکل فروش گوجه‌فرنگی شهرستان پارس‌آباد و سیب درختی مشگین‌شهر در سایه وجود واحدهای صنایع تبدیلی حل خواهد شد.

وی گفت: هدف صادرات محصولات کشاورزی منطقه زرخیز مغان کشورهای آسیای میانه و روسیه است و در گذر مرزی شمال این اتفاق خواهد افتاد.

او با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی بارانداز ریلی شهرستان پارس‌آباد مغان در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان امسال در دستور کار است، افزود:با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه راه‌اندازی خط ریلی بین ایران و جمهوری آذربایجان و بر اساس موافقت راه‌آهن جمهوری اسلامی مرکز لجستیک بار و بارانداز ریلی در پارس‌آباد احداث می‌شود.

وی افزود: نقشه این پروژه آماده شده و با موافقت طرفین به زودی آغاز می شود و ۱۰ نفر از سرمایه‌گذاران مهم استانی اعلام آمادگی کرده‌اند در این محل شهرک خصوصی مشترک

درجریان این افتتاح  مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کشاورزی کشور اعلام کرد: با بهره‌برداری از شهرک گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری مغان در شمال استان اردبیل، ۳۰ هزار نفر مغان مشغول کار می‌شوند.

علی‌اشرف منصوری سه‌شنبه‌ شب در حاشیه آغاز عملیات اجرایی گلخانه هوشمند و نسل جدید ۵۰ هکتاری در پارس‌آباد مغان در مصاحبه با ایرنا گفت: طرح احداث گلخانه‌های بزرگ و مجتمع‌های سرپوشیده کشاورزی اواخر سال ۹۷ در استان اردبیل آغاز شده و یکی از طرح‌های موفق کشوری است.

وی بیان کرد: در ۲ سال گذشته هشت شهرک جدید گلخانه‌ای با مجموع ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار مساحت در سطح استان اردبیل طراحی و عملیات مطالعه و واگذاری آن نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کشاورزی کشور با اشاره به تامین همه زیر ساخت‌های مورد نیاز تولید گلخانه‌ای از قبیل آب، برق و گاز و راه دسترسی و نیز آغاز عملیات ساخت سازه توسط سرمایه‌گذاران در این شهرک اظهارداشت: در کمتر از ۱۸ ماه گذشته کار بزرگی در احداث گلخانه در استان اردبیل انجام شده است.

وی افزود: تاکنون ۷۰۰ هکتار از اراضی این شهرک‌ها در استان اردبیل به بخش خصوصی واگذار شده که ۳۰۰ هکتار آن در حال ساخت سازه است.

منصوری با اشاره به احداث و بهره‌برداری ۷۹ هکتار گلخانه در استان اردبیل طی سال گذشته گفت: اثرات احداث این مجموعه‌های گلخانه در ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات کشاورزی مشخص خواهد شد.

وی افزایش ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تنی میزان محصولات کشاورزی استان اردبیل را از جمله آثار مثبت احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در این استان ذکر کرد و گفت: نمود بارز جهش تولید را در تولیدات گلخانه‌ای منطقه مغان به شکل ملموس می‌توان دید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کشاورزی کشور همچنین مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای تکمیل مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای استان اردبیل را بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان سرمایه‌گذاری چندین برابر بودجه عمرانی این استان است.

وی رفع بیکاری، رونق اقتصادی، افزایش بهره‌وری مصرف آب کشاورزی و رشد قابل ملاحظه بهره‌وری خاک و منابع تولید کشاورزی را از جمله آثار توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان اردبیل ذکر کرد.

منصوری همچنین بیان کرد: علاوه بر این، با ایجاد زنجیره ارزش و با بهره‌گیری از آب و هوای معتدل و خاک مرغوب منطقه، سرمایه موجود استان به شکل منطقی استفاده شده و با کاهش مصرف انرژی و مزیت صادراتی، رونق عملی در اقتصاد کلان کشور نیز رقم خواهد خورد.

وی تامین کامل زیرساخت‌ها از جمله آب و برق و گاز را نیاز ضروری شهرک‌های گلخانه‌ای استان اردبیل اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاران فعال‌تر از بخش دولتی کار کرده‌اند به طوری که هم‌اکنون برخی از واحدهای گلخانه‌ای استان معطل تامین این زیرساخت‌هاست.

علی‌مراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک نیز افزو:  طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته وزارت نیرو برای انتقال آب از قیزلعه‌سی به تمانی نواحی عمرانی در سطح استان نیازمند 1 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار است که در این راستا هماهنگی‌های لازم عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه پایاب سد خداآفرین امسال به اتمام می‌رسد افزود: با توجه به اهتمام مجموعه دولت به اتمام پروزه‌های عظیم در حوزه کشاورزی، آب و خاک ریاست جمهوری نیز دستورات لازم را برای اختصاص اعتبارات لازم به پروژه پایاب سد خداآفرین از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه صادر کرده است و امسال به شرط تامین آب از قیزقلعه‌سی شاهد اتمام پروژه پایاب سد خداآفرین خواهیم بود.

اکبری از اهتمام جدی وزارت جهاد کشاورزی به پروژه پایاب سد خداآفرین خبر داد و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به پروژه پایاب سد خداآفرین اهتمام ویژه‌ای دارد و با تامین و اختصاص 415 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه شاهد اتمام و بهره‌برداری کامل از پروژه عظیم سد خداآفرین در مغان خواهیم بود.

همچنین روح الله خدا رحمی مدیرعامل بانک کشاورزی  در معیت وزیر جهاد کشاورزی،استاندار،نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان با حضور در شهرستان گرمی،از طرح آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد گیلارلو بازدید کرد.

 این طرح با هدف تامین، انتقال، ارتقاء کیفی و توزیع آب کشاورزی اراضی پایاب سد گیلارلوی گرمی و با حمایت بانک کشاورزی به صورت 590هکتار آبیاری بارانی و 40هکتار آبیاری قطره ای اجرا شده است.

بانک کشاورزی استان اردبیل برای اجرای بخش مهمی از این پروژه، 24میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.

حضور وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه ایشان در شرکت ملی کشت و صنعت پارس و تشکیل جلسه تشریح نتایج سفر و مصاحبه با خبرنگاران و اصحاب رسانه جمعی آخرین برنامه سفر دوروزه ایشان بود و تصمیماتی که در پایان این سفر برای بخش کشاورزی استان اردبیل در جلسه‌ای با حضور نایب رئیس مجلس، وزیر جهاد کشاورزی، نمایندگان استان در مجلس و استاندار اردبیل مصوب شد، به شرح ذیل است:

1.    تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی خرد و تجمیعی به‌طور کامل تا سقف ۱۲ هزار هکتار برای کل استان اردبیل در سال زراعی ۱۳۹۹ بر اساس پیشرفت فیزیکی طرح‌ها

2.    اختصاص ۱۴ هزار میلیارد ریال توسط بانک کشاورزی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای استان اردبیل تا سقف ۳۵۰ هکتار در سال ۱۳۹۹ براساس پیشرفت فیزیکی طرح‌ها

3.    پرداخت ۱۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز برای احیای ۶۸ واحد و طرح راکد و غیرفعال در زیربخش‌های کشاورزی استان اردبیل برای سال ۱۳۹۹ توسط بانک کشاورزی

4.    قول اختصاص تسهیلات مورد نیاز ۱۰۰ طرح نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیکی ۲۵ الى ۶۰ درصد در بخش کشاورزی استان اردبیل و همچنین احداث سردخانه از مانده منابع ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تامین سرمایه ثابت و در گردش طرح‌ها و واحدهای تولیدی بخش کشاورزی سفر ریاست جمهوری

5.    قول پیگیری اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای افتتاح و بهره‌برداری از ۷ هزار هکتار دیگر از اراضی پایاب سد خدآفرین تا پایان سال ۱۳۹۹ و ۴۱۲۰ میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی برای بهره‌برداری از کل اراضی پایاب به وسعت ۴۲ هزار هکتار

6.    اختصاص حدود ۲۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره‌برداری ۲۲ طرح نیمه تمام سد معیشتی و استخر ذخیره آب در سطح استان با پیشرفت فیزیکی ۱۰ الى ۶۰ درصد از محل فروش اموال و دارایی‌های مازاد وزارت جهاد کشاورزی

7.    بررسی‌های کارشناسی و ارایه راهکارهای اصلاحی به‌منظور پیشگیری از سرمازدگی‌های متناوب سالانه در محدوده باغات مشگین‌شهر

8.    اختصاص سالانه تا سقف ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت یارانه‌ای برای سرشاخه کردن درختان باغات گردو استان اردبیل و اصلاح آن‌ها با شرایط آب و هوایی به منظور پیشگیری از سرمازدگی

9.    قول صدور مجوز ایستگاه تک محصولی سیب‌زمینی کشور در اردبیل

10.    قول صدور مجوز تأسیس ایستگاه گلخانه‌ای و همچنین مجوز مهارت‌آموزی تخصصی مشاغل مرتبط با گلخانه در داخل مجتمع در حال ساخت گلخانه‌ای مغان

11.    پیشنهاد ردیف اعتباری پایدار و ملی برای نگهداری ۱۸۰۰ کیلومتر راه‌های عشایری استان در بودجه سال ۱۴۰۰

12.    تأمین اعتبار برای خرید پنل خورشیدی برای مناطق ییلاقی فاقد برق عشایر

13.    تأمین اعتبار خرید یک دستگاه لای سی متری برای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به‌منظور برآورد نیاز آبی محصولات کشاورزی

14.    موافقت با ایجاد چارت سازمانی معاونت نظام بهره‌برداری برای سازمان جهاد کشاورزی استان و چارت مدیریت جهاد کشاورزی و واحدهای تابعه در شهرستان جدید التاسیس اصلاندوز و پیگیری آن از سازمان امور اداری و استخدامی

15.    پرداخت ۸۰۰ میلیون ریال مانده تسهیلات قبلی و نیز پرداخت ۳ میلیارد ریال تسهیلات متمم از محل تسهیلات اشتغال از سوی بانک کشاورزی جهت تکمیل مجتمع گلخانه گل رز هلندی در شهرستان کوثر

16.    معرفی سرمایه‌گذار یک مجتمع باغی در شهرستان گرمی به بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی پس از ارایه طرح توجیهی از سوی آن سرمایه‌گذار

 

654k6o4gyu

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید