Iranian Agriculture News Agency

استاندار اردبیل

همه باید تلاش کنند تا بخش خصوصی، مدیریت تولید محصولات در حوزه کشاورزی را به دست گرفته و رونق و جهش تولید را رقم بزند.

وزارت جهاد کشاورزی باید برای بهره‌برداری از ظرفیت تولیدی پروژه بزرگ آبیاری مدرن در پایاب سد خدا آفرین ۴۵ هزار هکتاری، برنامه موثری را تدوین و اجرا کند.

همه باید تلاش کنند تا بخش خصوصی، مدیریت تولید محصولات در حوزه کشاورزی را به دست گرفته و رونق و جهش تولید را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با اعلام این خبر افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید برای بهره‌برداری از ظرفیت تولیدی پروژه  بزرگ آبیاری مدرن در پایاب سد خدا آفرین ۴۵ هزار هکتاری، برنامه موثری را تدوین و اجرا کند.

در این دیدار که نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز حضور داشت اکبر بهنامجو با تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت داخلی در حوزه کشاورزی در فضای تحریم و فشار خارجی افزود: همه باید تلاش کنند تا بخش خصوصی، مدیریت تولید محصولات در حوزه کشاورزی را به دست گرفته و رونق و جهش تولید را رقم بزند.

وی اعطای امتیازات ویژه به تولید فناورانه و جهشی در حوزه کشاورزی توسط بخش خصوصی را ضروری خواند و بیان‌کرد: تولید در حوزه کشاورزی بویزژ در اراضی دارای طرح‌ آبیاری مدرن باید هدفمند و بر اساس نیازهای کشور باشد.

استاندار اردبیل در آخر سخنان خود گفت : البته لازم می دانم از عملکرد مناسب سازمان جهاد کشاورزی استان قدردانی نمایم و همواره این مهم را که امروز نیاز به استفاده از ظرفیت علمی قشر تحصیل کرده برای مکانیزه کردن و پربازده کردن بخش کشاورزی بیش از پیش احساس می شود ، برای تحقق آن تقاضای مساعدت مجموعه وزارت جهاد کشاورزی را در این استان را که قطب کشاورزی کشور است دارم .

جواد وفابخش معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت پیش از دیدار با استاندار اردبیل از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در منطقه آراللوی شهرستان اردبیل بازدید کرده و با قابلیت‌های علمی و پژوهشی این مرکز در زمینه تولید بذر غلات آشنا شده و خواستار تقویت فعالیت این مرکز شد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۴۵ هزار هکتار آن باغ، ۲۲۵ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

امسال گندم در ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده است و پیش‌بینی می‌شود که ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود.

محصول گندم با حدود ۳۰۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید