Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی

کاهش ارزش واردات کشاورزی از 14 میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار

امسال ارزش واردات کشاورزی از 14 میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار کاهش یافت /ارتقاء دانش و تکنولوژی کشاورزی استان اردبیل نسبت به سالهای گذشته یک حرکت مناسب سازمان جهاد کشاورزی به نفع کشاورزان است .

کاهش ارزش واردات کشاورزی  از 14 میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت  که به اردبیل سفرکرده بود و به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و فرمانداران و مسئولین ذیربط با حضور در  شهرستانهای پارس آباد ، بیله سوار ، اصلاندوز ، گرمی و اردبیل و از مزارع و مراکز تولیدی بازدید کرد در پایان برنامه های خود در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: برای تامین نیازهای اساسی کشور، امسال ۶ میلیارد دلار محصول و نهاده کشاورزی وارد می‌شود.

جواد وفابخش با اشاره به واردات ۱۴ میلیارد دلار محصول و نهاده کشاورزی برای تامین نیازهای ضروری کشور در سال گذشته گفت: امسال این رقم کاهش یافته و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر تلاش مسوولان و تولیدکنندگان برای تامین نیازهای بخش کشاورزی از داخل کشور بیان‌کرد: کاهش میزان واردات کشاورزی، فشار زیادی را به بخش زراعت در داخل کشور برای جبران کسری تولید و تامین نیاز داخلی وارد می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اضافه‌کرد: برغم این هدف‌گذاری سخت و کاهش چند برابری واردات، همه تلاش بر این است که با جهش در عرصه تولید، نیاز خود را از داخل تامین کنیم.

او افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای این منظور اقدام به شناسایی قطب‌های مهم تولید محصولات و نهاده‌های کشاورزی کرده و بر افزایش تولید در چند استان از جمله خوزستان و اردبیل متمرکز شده است.

وفابخش با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی در ۲ حوزه تولیدات دیم و آبی اهداف خود را با برنامه تدوین شده به پیش می‌برد، گفت: با این حال سیاست کشور در حوزه کشاورزی تولید و تامین نیازمندی‌ها از داخل بوده و بر این اساس برنامه‌ریزی شده است.

وی امکانات کشور را در عرصه کشاورزی محدود عنوان و بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در صدد است تا قطب‌های کشاورزی کشور را احیا کرده و در فضای تحریم، جهشی را در تولید انواع محصولات کشاورزی داخلی رقم بزند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اظهار کرد: بر همین اساس لازم است که قطب‌های تولید کشاورزی از جمله قطب استان اردبیل و خوزستان احیا و تقویت شده و برای رسیدن به این هدف، کشاورزی دانش محور و استفاده از فناوری نوین مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه‌کرد: در همین راستا بسته‌های کاملی برای حمایت از کشاورزان در قطب‌های تولید بویژه برای سال زراعی آینده تدوین شده است.

وی با اشاره به بازدید خود از مزارع غلات استان اردبیل در شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، بیله‌سوار، مشگین‌شهر و اردبیل گفت: شواهد نشان می‌دهد که دانش و فناوری مورد استفاده کشاورزان استان اردبیل خیلی ارتقا یافته و این امر نشانه توجه مسوولان استان به این بخش است.

رکورد تولید ذرت بذری در کشور متعلق به استان اردبیل است .

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با اشاره به پتانسیل بالای کشاورزی استان اردبیل گفت : استان اردبیل یکی از سایت های مهم کشوری در بخش غلات است و با توجه به ظرفیت بالای این استان در بخش کشاورزی بخش قابل توجهی از غله در کشور در این استان تامین می شود و از همه مهم استان اردبیل تنها استان رکورددار تولید بذر ذرت است .

وی موقعیت جغرافیایی استان اردبیل را مهم دانست و افزود : استان اردبیل با دو اقلیم گرمسیری و سردسیری دارای بهترین موقعیت برای کشت انواع محصولات مستعد در این نواحی است . استان اردبیل مخصوصا شهرستان پارس آباد دارای پتانسیل بالایی در زمینه تولید محصول کشاورزی  و اصلاح محصول کشاورزی است و از عمده پیشرفت های این استان می توان به تولید محصولات گلخانه ای و افزایش زمین های گلخانه ای اشاره کرد که این پیشرفت ها استان را دارای جایگاه خوبی در کشور در زمینه کشاورزی گلخانه ای قرار داده است .

وفابخش ادامه داد: استان اردبیل در زمنیه تولید محصولات اساسی و تامین نهاده‌های بخش تولید و زراعت از جمله در تولید بذر قابلیت بالایی دارد کما اینکه با تلاش رئیس و کارکنان متخصص سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیش از 90 درصد بذر ذرت مورد نیاز کشور در استان اردبیل تولید می شود و سال گذشته استان اردبیل با تولید 10 هزار تن بذر ذرت مرغوب رکورد دار کشور شد .

وی دشت مغان را دارای ظرفیت بالا برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های مهم تولید انواع محصولات استراتژیک حوزه کشاورزی دانست و گفت: تولید در این منطقه نیازمند حمایت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با تاکید بر ادامه پروژه‌های تحقیقات در زمینه تولید گندم و ذرت در استان اردبیل گفت: با به ثمر رساندن اقدامات تحقیقاتی، می‌توان بذر مرغوب و پرمحصول را در اختیار کشاورزان قرار داد.

در این بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با قدردانی از حمایت های مقام عالی وزارت و معاونین بویژه معاون محترم امور زراعت با اشاره به پیشرفت و جایگاه نمونه این استان در تهیه ذرت بذری عنوان کرد در سال گذشته پس از چندین سال رکورد تولید ذرت بذری با تلاش کشاورزان و مجموعه سازمان برای استان حاصل شد

وی افزود: میزان تولید بذر ذرت بالغ بر ده هزار تن و با کیفیت عالی وا ستاندارد بوده و نزدیک به 90 درصد نیاز کشور به بذر ذرت توسط استان اردبیل در سال گذشته تامین شد .

خلیل نیکشاد در آخر سخنان خود با اشاره به لزوم توجه مسئولین به فارغ التحصیلان کشاورزی در استان تاکید کرد : در صورت جذب و بکارگیری فارغ التحصیلان کشاورزی و رشته های مرتبط به شرکت ها و مراکز تحقیقاتی شاهد علمی شدن کشاورزی و پیشرفت های چشمگیر آن و تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی و بالطبع افزایش درآمد و بازدهی بالای محصولات خواهیم شد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید