Iranian Agriculture News Agency

حصادی خبر داد

پیش‌بینی تولید بیش از 5 هزار تن چغندر قند بهاره در کشور

در سال جاری 95 هزارهکتار اقدام به عقد قرارداد توسط کارخانجات چغندرقند با زارعین شده است، به این معنی که تولید کنندگان محصولات خود را به قیمت تضمینی به این کارخانجات تحویل دهند و بهای محصول تحویلی را خود را بدون اتلاف وقت و نگرانی دریافت دارند .

پیش‌بینی تولید بیش از 5 هزار تن چغندر قند بهاره در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، پیمان حصادی در سفر به استان اردبیل پس از بازدید از اراضی چغندر قند ریشه شمال استان در بازدید از اراضی چغندرقند ریشه و بذری دشت اردبیل با اعلام این خبر افزود: در سال جاری 95 هزارهکتار اقدام به عقد قرارداد توسط کارخانجات چغندرقند با زارعین شده است به این معنی که تولید کنندگان محصولات خود را به قیمت تضمینی به این کارخانجات تحویل دهند و بهای محصول تحویلی را خود را بدون اتلاف وقت و نگرانی دریافت دارند .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: وضعیت تولید چغندر قند در سال جاری بسیار مطلوب است و برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد فقط 5هزار تن چغندر قند بهاره در کشور تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: سیاست توسعه کشت چغندر قند پائیزه در مناطق گرمسیری با جدیت در حال توسعه و گسترش است. در استانهای گرمسیری مثل خوزستان، کرمانشاه و جیرفت برنامه‌ریزی‌های لازم جهت کشت تیپ پائیزه این محصول صورت گرفته است و پیش بینی می شود یک میلیون و دویست هزار تن چغندر قند پائیزه در کشور در سال جاری تولید شود .

این مقام مسئول ادامه داد: سیاست ما این است که این محصول بتواند با استفاده از آب سبز و بدون آبیاری تولید مطلوبی داشته باشد در بسیاری از مناطق که این محصول به صورت پائیزه کشت شده است حتی بدون نیاز به یک دوره آبیاری نیز محصول مطلوبی تولید کرده است.

وی ادامه داد : در سایه زحمات کارشناسان ترویج و زراعت و حفظ نباتات همه ساله شاهد رشد و شکوفایی تولید این محصول در واحد سطح هستیم به گونه ای که هر ساله بر میزان تولید این محصول و عیار قند آن و افزایش کمی و کیفی آن افزوده می شود و شاهد آینده ای درخشان برای این زراعت صنعتی در کشور هستیم .

وی ادامه داد: استان اردبیل به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی تنها استان کشور است که تولید بذر چغندر قند در آن انجام می گیرد .این استان به لحاظ طول و عرض جغرافیایی مناسب تنها استان منحصر به فردی است که از لحاظ فنی و کارشناسی امکان تولید بذر در آن مقدور است .

وی ادامه داد : استان اردبیل به لحاظ داشتن کارخانه قند 5 هزار تنی زمینه های مناسبی را برای توسعه و گسترش سطح زیر کشت این محصول و همچنین کارآفرینی ایجاد کرده است . کشت بهاره این محصول ارزشمند تا کنون به بیش از 3 هزار هکتار در اردبیل رسیده است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید