Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح محوری گندم

تولید گندم در ایران، امسال از ۱۴ میلیون تن فراتر می‌رود

تولید گندم در ایران امسال به علت شرایط اقلیم مساعد و اجرای برنامه‌ها و نظارت‌های وزارت جهاد کشاورزی، از مرز ۱۴ میلیون تن فراتر خواهد رفت.

تولید گندم در ایران، امسال از ۱۴ میلیون تن فراتر می‌رود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌کرد: تولید گندم در ایران امسال به علت شرایط اقلیم مساعد و اجرای برنامه‌ها و نظارت‌های وزارت جهاد کشاورزی، از مرز ۱۴ میلیون تن فراتر خواهد رفت.

اسماعیل اسفندیاری‌پور روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مزارع گندم شهرستان نیر و اردبیل و پس از بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: برداشت گندم از ۹ استان گرم و خشک جنوب کشور شروع شده و آخرین میزان گندم خریداری شده هم از مرز ۱.۶ میلیون تن گذشته است.

وی اجرای دقیق سیاست‌های طرح محوری گندم از جمله تامین بذر، تهیه سموم، مشورت‌های کارشناسی و نظارت‌های فنی و به خصوص کنترل عوامل خسارت‌زا مانند مبارزه با علف‌های هرز و آفت سِن در استان‌های سِن‌خیز را از جمله مجموعه شرایط و پشتیبانی انجام شده برای جهش تولید گندم در سال زراعی جاری ذکر کرد.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی میزان سطح زیر کشت گندم در کل کشور را کمی بیش از ۶ میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: یک سوم این میزان به صورت آبی و مابقی به صورت دیم کشت شده است.

وی بیان‌کرد: در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم کشور نیز با انواع بیماری برگی و خوشه گندم درگیر بود که با اقدام به موقع و موثر، این بیماری‌ها کنترل شد و به یقین در افزایش میزان تولید موثر خواهد بود.

اسفندیاری‌پور با بیان این که میزان تولید گندم در ایران بیش از نیاز مصرف داخلی خواهد بود، گفت: برآورد می شود که امسال میزان خرید بیش از نیاز کشور باشد.

وی از دستگاه‌های تامین کننده اعتبار خرید تضمینی گندم بویژه بانک مرکزی و بانک‌های عامل خواست تا تسهیلات و منابع مورد نیاز را در زمان مناسب در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار دهند تا وجوه گندم خریداری شده از کشاورزان به موقع به آنها پرداخت شود.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی در ارزیابی وضعیت کشاورزی استان اردبیل گفت: در منطقه طرح افزایش عملکرد گندم بنیان شهرستان نیر استان اردبیل اقدامات خوبی انجام شده که مجریان، روش‌های مختلف و یافته‌های علمی و عملی داخلی و بین‌المللی را در مزارع اجرا کرده‌اند و مزارع استان شرایط خوبی دارد.

وی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در منطقه آراللوی شهرستان اردبیل را جزو ایستگاه‌های ممتاز و تعیین کننده بویژه در اقلیم سرد دانست و گفت: امسال شرایط بسیار مطلوب کیفی و آزمایش‌های علمی دقیقی در این مرکز انجام می‌شود.

وی اسفندیاری‌پور اضافه‌کرد: در این مرکز تحقیقاتی هم‌اکنون حدود ۱۸۰ نوع آزمایش با اهداف مختلف برای گندم و جو انجام می‌شود که فرصت خوبی برای کل کشور در زمینه توسعه کشت گندم است.

وی بکارگیری یک شرکت دانش‌بنیان در کنار فعالیت بخش دولتی در مرکز تحقیقات کشاورزی اردبیل را کاری ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: این شرکت اقدامات خوبی را در زمینه معرفی ارقام جدید مقاوم به کم‌آبی، زودرسی و مباحث کیفی گندم در دستور کار دارد که مکمل برنامه کار بخش دولتی است.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت حمایت از این شرکت‌های دانش‌بنیان برای معرفی ارقام جدید گندم افزود: در سایه تلاش مجریان و محققان کشت گندم، مزارع درجه یک و استاندارد زیادی در این استان کشت شده که به راحتی ۹ تن عملکرد در هر هکتار را خواهند داشت.

وی حمایت از تولید و معرفی ارقام جدید توسط بخش خصوصی را از جمله سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: در سال‌های اخیر ۲۱ رقم جدید گندم معرفی شده که این فرایند می‌تواند توسعه و استمرار پیدا کرده و به پایداری تولید و تحکیم امنیت غذایی کشور کمک شایانی بکند.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

امسال گندم در ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده است و پیش می شود که ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود.

محصول گندم با حدود ۳۰۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید