Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی کمیسیون عمران و نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی

اردبیل با تلاش به قطب تولید محصولات گلخانه‌ای کشور تبدیل می‌شود

حرکت اساسی از نظر تولید محصولات گلخانه‌ای در استان با شروع احداث شهرک گلخانه‌ای یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری آغاز شده و با ورود محصولات این واحدها، استان اردبیل به زودی قطب تولیدات گلخانه‌ای کشور خواهد شد.

اردبیل با تلاش به قطب تولید محصولات گلخانه‌ای کشور تبدیل می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، صدیف بدری روز شنبه در جریان بازدید مدیران استانی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خلیل نیکشاد از طرح‌های تولیدی و آبیاری تحت فشار شهرستان اردبیل افزود: حرکت اساسی از نظر تولید محصولات گلخانه‌ای در استان با شروع احداث شهرک گلخانه‌ای یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری آغاز شده و با ورود محصولات این واحدها، استان اردبیل به زودی قطب تولیدات گلخانه‌ای کشور خواهد شد.

وی بیان‌‍ کرد: در بازدید انجام شده از مجتمع گلخانه‎ای ۲۲ هکتاری روستای سامیان اردبیل مشاهده شد که بخش خصوصی با همت جهادی وارد عرصه تولید گلخانه‌ای شده و باید این گونه اقدامات به شکل جدی حمایت شود.

سخنگوی کمیسیون عمران و نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش‌بینی احداث ۳۵۰ هکتار گلخانه در استان در سال جاری اظهارداشت: استان اردبیل ظرفیت بالایی برای جهش تولید در عرصه کشاورزی دارد.

وی تنها دغدغه کشاورزان و مسوولان استان را تنظیم و ساماندهی بازار محصولات کشاورزی به خصوص تولیدات گلخانه‌ای ذکر کرد و ادامه‌داد: اگر دولت به صورت ویژه به تنظیم بازار توجه داشته باشد، عرضه محصولات کشاورزی مستمر شده و کشاورزان نیز متحمل زیان نخواهد شد.

بدری اضافه ‌کرد: استان اردبیل جزو پنج استان اول از نظر استعداد کشاورزی و جزو ۱۰ استان اول کشور از نظر تولید محصولات کشاورزی در شرایط فعلی است و با تلاش مسوولان و تولیدکنندگان کشاورزی، این استان می‌تواند جزو سه استان کشور از نظر تولید محصولات کشاورزی باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌ مکانیزه شدن اراضی خرد در چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان اردبیل و با امیدبخش خواندن اقدامات انجام شده برای فعال سازی طرح‌های راکد حوزه کشاورزی، بر حمایت از پروژه آبیاری سامانه نوین دشت اردبیل به منظور افزایش تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد.

سخنگوی کمیسیون عمران همچنین گفت: امسال با تامین منابع مالی از محل اعتبارات صندوق ملی توسعه، ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اردبیل به سامانه‌های آبیاری مدرن و مکانیزه تجهیز خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این هدف تامین اعتبار شده و در سال جاری نیز یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار تکمیلی پیش‌بینی شده است.

لازم به توضیح است که بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده سال گذشته بین استانداری اردبیل و شرکت شهرک‌های کشاورزی برای احداث ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در قالب سه شهرک در منطقه مغان، عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور به مساحت یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار در منطقه مغان، در جریان سفر سال گذشته رییس‌جمهوری به استان اردبیل آغاز شد.

بنا به اعلام ارژنگ عزیزی معاون امور اقتصادی استانداری اردبیل، تکمیل طرح‌های گلخانه‌ای در این استان، زمینه ایجاد ۲۰ هزار شغل جدید، تولید ۷۰۰ هزار تن محصول با ارزش صادراتی ۳۰۰ میلیون دلار در سال و صرفه‌جویی ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب در سال را فراهم می‌کند.

بخش کشاورزی استان اردبیل در سال گذشته به علت جهش در احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای، جایگاه سوم کشوری را کسب کرده و برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۲۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی کشور در بحث توسعه گلخانه‌ را جذب کرد.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۱ هزار هکتار اراضی باغی است.

سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان اردبیل تولید می‌شود.

استان اردبیل در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی پیشتاز است به طوری در تولید عدس رتبه اول، تولید کلزا رتبه اول، تولید سیب زمینی رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم، تولید چغندر قند رتبه پنجم، تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشوری را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید