Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان

هویت‌گذاری 200 هزار راس دام

با ثبت اطلاعات دامداران در سامانه جامع مرکز یک کد گله اختصاصی و شناسه یکتای واحد به هر دامدار اختصاص یافته و تمام دامهای پلاک کوبی شدۀ وی با این کد گله ثبت و شناسایی گردیده و به راحتی قابل ردیابی می باشند.

هویت‌گذاری 200 هزار راس  دام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، نوبخت اژدری با اعلام این خبر افزود: اجرای پروژه  هویت گذاری دامهای سبک و سنگین استان از طریق عقد تفاهم نامه بین مرکز اصلاح نژاد دام کشور با مجریان مرکزی و درحال حاضر در سطح استان از طریق سه مجری استانی یعنی اتحادیه دامداران ، اتحادیه امور عشایری و اداره کل دامپزشکی استان با عقد قرارداد و بکارگیری ماموران آموزش دیده در حال اجرا می باشد.

 وی افزود: با ثبت اطلاعات دامداران در سامانه جامع مرکز یک کد گله اختصاصی و شناسه یکتای واحد به هر دامدار اختصاص یافته و تمام دامهای پلاک کوبی شدۀ وی با این کد گله ثبت و شناسایی گردیده و به راحتی قابل ردیابی می باشند.

وی ادامه داد : استان اردبیل جزو اولین استانهای آغازگر اجرای این پروژه در سطح کشور بوده و با همکاری اتحادیه دامداران و اتحادیه امور عشایری استان با برگزاری 3 دوره آموزشی یک تا سه روزه ، پس از برگزاری آزمون برای تعداد حدود 100 نفر از کارشناسان استان گواهی پایان دوره صادر گردید که اکثر آنها با عقد قرارداد با مجریان استانی و دریافت کد دسترسی به سامانه جامع مرکز فعال گردیده و برای حدود 70 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

نوبت افزود: براساس گزارش های اخذ شده از سامانه جامع هویت دام مرکز ، طی 12 ماهه سال 1398 جمعاً تعداد 298554 راس انواع دام شامل 125086 راس دام سنگین (گاو ، گاومیش و شتر)  و 170727 راس دام سبک (گوسفند و بز) پلاک کوبی و هویت گذاری گردیده اند که از وضعیت نسبتاً مناسبی در بین استانها برخوردار است.

لازم به توضیح است که طبق اطلاعیه صادره از سوی سازمان دامپزشکی کشور، به منظور رصد و پایش کالاهای تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی  از تاریخ 15/10/98 صدور گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه ای برای تردد دام ، منحصراً جهت دامهای دارای پلاک 15 رقمی صورت گرفته و کلیه کشتارگاههای دام نیز موظف به ثبت شماره پلاک دامهای کشتاری در سامانه مربوطه می باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید