Iranian Agriculture News Agency

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد

اجرای طرح پایلوت کنترل بیماری‌های برگی گندم

در سال جاری طرح پایلوت کنترل بیماریهای برگی گندم در شهرستان پارس آباد در سطح 5 هکتار با مشارکت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد و نمایندگی و شرکت سینجنتا در حال انجام است.

اجرای طرح پایلوت کنترل بیماری‌های برگی گندم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، حسن نظیفی با اعلام این مطلب افزود: در سال جاری طرح پایلوت کنترل بیماریهای برگی گندم در شهرستان پارس آباد در سطح 5 هکتار با مشارکت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد و نمایندگی و شرکت سینجنتا در حال انجام است.

وی ادامه داد : با توجه به اینکه بیماری های برگی گندم از جمله مهمترین عوامل خسارت رسان و کاهنده تولید این محصول راهبردی است که  روشهای متعددی در خصوص کنترل این بیماریها وجود دارد که یکی از موثرترین راهکارهای کاهش عوامل خسارت‌زا، کنترل شیمیایی و استفاده از قارچکش های مناسب می باشد  که در همین راستا و بر اساس اهداف این طرح که در خصوص سمپاشی های هدفمند و تعیین زمان مناسب  و دقیق سمپاشی و بهترین و مناسبترین مرحله رشدی گندم  به لحاظ فنولوژیکی و همچنین بررسی کارایی قارچکش‌های  جدید و مناسب در زمان های مختلف است.

نظیفی خاطر نشان کرد :  با توجه به دستورالعمل طرح ، و تضمین سلامت و حفظ حداقل دو برگ قبل از برگ پرچم در سه مرحله رشدی T1،T2،T3 با قارچکش های تیلت ، آرتئا و آمیستار اکسترا عملیات سمپاشی انجام می‌شود .

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد افزود :  این طرح بصورت پایلوت و ملی برای دومین سال پیاپی در شهرستان در حال اجرا بوده  و نتایج حاصله  آز آن در اختیار وزارتخانه قرار خواهد گرفت و انشالله در راستای صیانت از تولید و افزایش عملکرد گندم در جای جای کشورمان اجرا خواهد شد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید