Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل

سطح گلخانه‌های استان اردبیل امسال به ۱۰۰ هکتار افزایش می‌یابد

اردبیل در اجرای طرح توسعه واحدهای گلخانه‌ای در کشور بسیار موفق عمل کرده و از استان‌های برتر در این زمینه است.

سطح گلخانه‌های استان اردبیل امسال به ۱۰۰ هکتار افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، خلیل نیکشاد با اعلام این خبر افزود:  اردبیل در اجرای طرح توسعه واحدهای گلخانه‌ای در کشور بسیار موفق عمل کرده و از استان‌های برتر در این زمینه است.

وی ادامه‌داد: برای گسترش گلخانه‌های کوچک مقیاس  ۱۶۰ مجوز صادر شده که تعداد ۱۲۱ مورد آن به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات معرفی شده و سه واحد نیز آماده بهره‌برداری است.

نیکشاد در خصوص ایجاد و راه‌اندازی شهرک‌های گلخانه‌ای نیز افزود: هشت واحد مجتمع گلخانه‌ای در هشت شهرستان استان در حال راه‌اندازی است که سطحی معادل ۲۸۹ هکتار را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ شهرک گلخانه‌ای در استان فعال است ، اظهار داشت: برای ۴۰ واحد دیگر نیز جواز تاسیس صادر شده ، چهار واحد در حال بهره برداری بوده و چهار واحد دیگر در سطح ۲۵ هکتار آماده واگذاری است.

وی بیان‌کرد: استان اردبیل در زمینه واگذاری و بهره‌برداری واحدهای گلخانه‌ای رتبه یک کشوری را داراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: شهرستان خلخال از لحاظ شرایط اقلیمی منطقه‌ای مناسب برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای از جمله گل رزهلندی و توت فرنگی بوده و در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه گلخانه‌ها در این شهرستان صورت گرفته است.

وی افزود: ارائه بسته‌های حمایتی ، پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و ارائه خدمات مشاوره‌ای از سوی مدیریت جهاد کشاورزی به مجریان طرح‌های گلخانه‌ای از عوامل مهم افزایش سطح تولید محصولات گلخانه‌ای و گل و گیاه در این شهرستان است.

نیکشاد گفت: با اجرای طرح‌های تولید گل رز هلندی از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، این منطقه تبدیل به قطب اول تولید این گل در استان اردبیل شده است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون ۷ واحد گلخانه تولید و پرورش گل رز هلندی و ۲ گلخانه تولید کاکتوس با وسعت بیش از ۳۵ هزار مترمربع در مناطق مختلف این شهرستان فعالیت دارند.

به گفته وی ، با بهره‌برداری از گلخانه جدید خلخال ظرفیت تولید گل رز هلندی در این شهرستان به بیش از ۲ میلیون بوته در سال افزایش یافته که این میزان پنج برابر ظرفیت تولید این گل در سال ۹۷ است.

نیکشاد، مجموع مساحت گلخانه‌های رز هلندی این شهرستان را چهار هزار متر ذکر کرد و گفت: این مقدار با راه‌اندازی گلخانه‌های جدید در سال گذشته به بیش از ۳۰ هزار متر مربع  افزایش یافته که از نظر مساحت و از لحاظ میزان تولید نیز از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوته گل رزهلندی به ۲ میلیون بوته گل افزایش یافته است.

وی راه‌اندازی طرح‌های گلخانه‌ای را بهترین راهکار برای تولید محصولات کشاورزی در فصول سال در منطقه سردسیری خلخال و استفاده بهینه از آب در شرایط کاهش نزولات آسمانی و کاهش منابع تامین کننده آب کشاورزی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی این شهرستان ذکر کرد.

وی به توسعه فعالیت‌های گلخانه‌ای در مناطق روستایی اشاره کرد و افزود: حمایت‌های ویژه دولت از سرمایه‌گذاران روستایی موجب شده تا مجریان این طرح‌ها در کنار برخورداری از تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت از خدمات رایگان مدیریت جهاد کشاورزی نیز در زمان اجرای طرح بهره‌مند شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  گفت: اقدامات لازم برای راه‌اندازی شهرک گلخانه‌ای در مساحتی به وسعت ۲۳ هکتار انجام شده و با توجه به تخصیص آب مورد نیاز آن از سوی امور آب احداث و در اختیار متقاضیان و مجریان طرح‌های  گلخانه‌ای قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به استقبال مردم خلخال از طرح های ایجاد و راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای مقیاس کوچک اظهارداشت: تعداد پرونده‌های ثبت‌نامی در سایت پنجره واحد خدمات الکترونیک مربوط به گلخانه‌های خلخال ۷۰ مورد و تعداد مجوزهای صادره  ۵۹ مورد است که ۱۱ مورد از این طرح‌ها احداث گلخانه‌های مقیاس بزرگ و ۴۸ مورد گلخانه‌های مقیاس کوچک هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید