Iranian Agriculture News Agency

طهماسبی:

128 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی میزان تولید کل محصولات کشاورزی فقط 36 میلیون تن بود در حالیکه این میزان در حال حاضر بیش از 128 میلیون تن است.

128 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل،  محمد علی طهماسبی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه کارگروه استانی تولید محصولات گلخانهای و گیاهان دارویی که با حضور معاون امور اقتصادی استانداری ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و رئیس بانک کشاورزی استان و دیگرمسئولین بلند پایه استانی درمحل سالن اجتماعات این سازمان برگزار شده بود با اعلام این خبر افزود: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی میزان تولید کل محصولات کشاورزی فقط 36 میلیون تن بود در حالیکه این میزان در حال حاضر بیش از 128 میلیون تن است.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی قبل از انقلاب 3 میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات سردرختی تولید در حالی که این میزان در حال  حاضر بیش از 23 میلیون تن است. 

طهماسبی افزود: یکی از مهمترین فاکتورهایی که در توسعه واحد های گلخانه ای بسیار حائز اهمیت است آب مورد نیاز برای واحدهای گلخانه ای است . باید مدلی از آبیاری در واحدهای گلخانه ای مورد استفاده قرار گیرد که با آبچرخانی بتوانیم به میزان بیش از 50 درصد مصرف آب صرفه جویی کنیم به عبارت دیگر با رعایت اصل بهره وری بتوانیم 50 درصد آب را بازیافت نائیم تا حداکثر راندمان را باحداقل آب مصرفی داشته باشیم .

این مقام مسئول با نگاه تخصصی به اصل استفاده بهینه از مصرف آب درواحد های گلخانه ای افزود: در سیستم آبچرخانی فقط تعرق در گیاه وجود دارد . در واحد های گلخانه ای مقوله ای بنام تبخیر اصلا وجود خارجی ندارد به همین دلیل هم هست که در این واحد ها همه چیز منجمله آب تحت کنترل است و اساسا می توان گفت که هدف از احداث واحد های گلخانه ای صرفه جویی در آب مصرفی است .

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان تولید محصولات گلخانه ای ده برابر فضای باز است و  کشاورزی در گلخانه ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین های کشاورزی دارای دردسر و مشکلات کمتری است؛ به علاوه بازده زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاهتر است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی گلخانه‌ای می تواند سودآوری بیشتری داشته باشد، ادامه داد: میتوان گفت که سود گلخانه گاهی ده‌ها برابر از کشاورزی معمولی است؛ برای تولید و پرورش تجاری گیاهان و میوه با کیفیت بالا و در تمام طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت زا نظیر باد، طوفان های ویرانگر، سرما و یخبندان و … در نظر گرفت که با رعایت و مدیریت آن ها می توان به محصول مرغوب و به تبع آن سودآوری مد نظر رسید.

تا سال 1400 در حدود 2500 هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گلخانه ای خواهد رفت

در ادامه ارژنگ عزیزی معاون امور اقتصادی استانداری اردبیل نیز افزود: میزان تولیدات محصولات کشاورزی بعد از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از پیروز ی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی نیست قبل از انقلاب میزان تولیدات محصولات کشاورزی به قدری در سطح پائینی قرار داشته است که در مجموع می توانست مایحتاج غذایی و پروتئینی ولبنی کل کشور را به مدت فقط 33 روز تولید کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تولید بسیاری ازمحصولات مهم استراتژیک به خودکفایی رسیدهایم و در برخی از محصولات نیز صادرات موفقیت آمیزی داریم .وضعیت در قبل از انقلاب به صورتی بوده است بسیاری ازمراکز درمانی و بهداشتی توسط بنگلادشی ها و هندی ها تامین می شد و عملا کشور در حوزه بهداشت نیز هیچ نیروی متخصصی نداشت .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: بر اساس تفاهم نامه ای که فی مابین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور منعقد شده است مقرر گردیده است که تا افق توسعه سال 1400 در حدود 2500 هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گلخانه ای برود .

عزیزی افزود: توسعه شهرکهای گلخانه ای می بایست هدفمند و دقیق باشد به گونه ای که قبل از احداث سازه های گلخانه ای می بایست نوع محصولی که در آن تولید می شود مشخص باشد و با هدف و طرح از پیش تعیین شده و کارشناسی اقدام به احداث سازه شود تا در آینده بهره برداران بامشکلی واجه نشوند .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: صرف احداث سازه های گلخانه ای و تولید برای بهره وری بیشتر و مطلوبتر کافی نیست در کنار این واحد های عظیم گلخانه ای می بایست به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز اهمیت داده شود تا با تبدیل محصولات تولیدی ارزش افزوده آن بالا برود و زمینه های مناسبت اشتغال بیشتر و بهره وری مطلوب فراهم شود .

آغاز عملیات اجرایی 1600 هکتار از مجتمع های گلخانه ای در استان اردبیل

در ادامه خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  افزود: در چند سال اخیر کارهای خوبی در استان در زمینه تولید محصولات گلخانه ای در فضای بسته صورت گرفته است که نقش بسیار مهمی در بکارگیری نیروهای فعال و کارمندو افزایش درآمد خانوارها داشته اند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : عملیات اجرایی 1600 هکتار از مجتمع های گلخانه ای در استان آغاز شده است که 400 هکتار از آن به اتمام رسیده است و 600 هکتار از آن نیز شناسایی وبه متقاضیان در حال واگذاری است .

وی ادامه داد: دو سال قبل فقط در استان 12 هکتار واحد گلخانه ای در حال فعالیت و تولید بود در حالی که امسال این رقم به بیش از 010 هکتار رسیده است . سیاست ما بر این است که واحد های کوچک مقیاس  شتاب بیشتری بخود بگیرد .

تولید سالانه 420هزار تن محصولات سردرختی در اردبیل

 احمد شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان نیز در ادامه جلسه گفت: در سطح استان 39 هزار هکتار انواع باغات مثمره و نهال وجود دارد که سالانه افزون بر 420 هزار تن انواع محصولات سردرختی را تولید وروانه بازار مصرف میشوند. استان در زمینه توسعه کشت محصول گل محمدی نیز فعالیت های خوبی انجام داده است به گونه ای که  سطح تولید این محصول در استان بالغ بر 197 هکتار می باشد در زمینه تولید زغفران نیز این استان بالغ بر 61 هکتار مزراعه پرورش زعفران دارد .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: استان اردبیل در زمینه تولید قارچ خوراکی بسیار خوب و موفق عمل کرده است به گونه ای که 6 واحد بزرگ و مجهز تولید این محصول بالغ بر 6 هزار تن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان درخصوص تولید سرشاخه گل رز هلندی نیز افزود: سالانه در این استان 4 واحد تولیدی و اقتصادی این محصول افزون بر 900 هزار شاخه گل تولید می کنند .

وی ادامه داد : برای گسترش گلخانه های کوچک مقیاس نیز 160 مورد مجوز صادر شده است که تعداد 121 مورد آن به بانکهای عامل جهت اخذ تسهیلات معرفی شده اند و تعداد 3 واحد از آنها نیز به مورد اجرا گذاشته شده و آماده بهره برداری است .

وی ادامه داد : سالانه بیش از 3600 تن انواع محصولات سبزی و صیفی نیز در  استان اردبیل تولید می شود .

شهریار درخصوص شهرکهای گلخانه ای نیز افزود: تعداد 8 واحد مجتمع گلخانه ای در هشت شهرستان استان در حال راه اندازی است که سطحی معادل 289 هکتار را به خود اختصاص می دهد.

فعالیت 11 شهرک گلخانه ای در استان اردبیل

در ادامه  کاظم عباد الله عموقین مدیر شرکت شهرکهای کشاورزی  نیز افزود : در حال حاضر تعداد 11 شهرک گلخانه ای در سطح استان فعال است که از این تعداد 9 واحد دولتی و دو واحد خصوصی است برای تعداد 40 واحد دیگر از واحد های گلخانه ای جواز تاسیس صادر شده و 4 واحد نیز به بهره برداری رسیده و یا در حال بهره برداری است . همچنین تعداد 4 واحد دیگر درسطح 25 هکتار آماده واگذاری است .

این مقام مسئول افزود: استان اردبیل در زمینه واگذاری واحد های گلخانه ای رتبه یک کشوری را داراست و در زمینه بهره برداری نیز رتبه یک کشوری را داریم .

عموقین در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به گسترش روز افزون واحد های تولیدی و افزایش میزان تولیدات گلخانه ای یکی از ضروریت هایی که بیش از پیش احساس می شود ایجاد مرکز تحقیقات مستقل واحد های گلخانه ای است تا این مرکز بتواند مناسبترین ارقام را با بازدهی و تولید بیشتر در اختیار بهره بردارن قرار دهد و دستورالعمل های اجرایی کاشت و داشت و برداشت و مبارزه با آفات و امراض آن را بر اساس آخرین یافته های علمی تدوین و در اختیار تولید کنندگان این بخش قرار دهد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید